«Riss!», grafikk solgt rett fra vegg på Østfold Kunstsenter - PLNTY | kulturmagasinet

«Riss!», grafikk solgt rett fra vegg på Østfold Kunstsenter

Østfold kunstsenter koker av mennesker en helg i slutten av oktober. Det er nyåpning av «Riss!». Utstillingen er et resultat av et grafisk kunstverksted som har pågått høsten 2021 og kunsten blir solgt rett fra vegg.

Fra september til oktober 2021 har 17 kunstnere jobbet i fellesskap på Østfold Kunstsenter med et grafisk verksted der de har «risset» i metallplater. I helgen som gikk ble produksjonene som har blitt skapt i verkstedet solgt direkte fra vegg til en rimelig penge.

På åpningen av «Riss!»-utstillingen var det fullt med besøkende som ønsket å sikre seg original grafikk til en rimelig penge nest siste helg i oktober.

17 kunstnere på rundt et langbord

Men først tilbake til det som skjedde noen uker før åpningen 16. oktober. Prosjektet så dagens lys i sin helhet den 4. september. Fra denne dagen sitter kunstnerne rundt et langbord i kunstsenterets andre etasje, og arbeider. Som besøkende og observatør i rommet føler man på den kunstneriske aktiviteten.

Noen kunstnere er kjent med teknikken fra før. Andre fomler.

Man legger raskt merke til utøvernes ulike personlighet. Noen småprater med hverandre og setter pris på det sosiale. Andre sliter med fokus. En annen er helt i sin egen boble uten å ense hva som skjer rundt seg. På en måte sitter de på utstilling for de besøkende. Samtidig som de iherdig prøver å skape god kunst. Å være objekt for andres blikk i skapende virksomhet er en spesiell situasjon. 

Publikumsverket er et resultat av at en kobberplate ble lagt ut 4. september og besøkende har kunnet sette sine avtrykk på den. Resultatet er en spennende kakofoni av ulike uttrykk og ytringer.

Vanskelig å konsentrere seg

Hege Liseth som sammen med Arne Revheim står bak kunstprosjektet Riss! sier at hun hatt vanskeligheter med konsentrasjonen. 

— Det skyldes kanskje mest at jeg samtidig hatt separatutstilling på Galleri Røed. Hun forklarer videre at Riss! har vært bra for å knytte sammen utøverne. — Faktisk så er det to kunstnere som nå har bestemt seg for å flytte til Fredrikstad. Det er et bra kunstnermiljø her, og som blir lagt merke til. 

Les også:  Sverre Malling på mikromuseum i London
Hege Liseth som arrangerer «Riss!» sammen med Arne Revheim er veldig fornøyd med både prosessen og resultatet rundt kunstverkstedet.

Trykking av koldnålsraderinger

I første etasje er det en annen type konsentrasjon. Der foregår trykkingen av koldnålsraderinger på kobberplate. Noen er kjent med teknikken fra før. Andre fomler og prøver å finne ut av hvordan man skal få til et bra resultat. Kommentarene og latteren runger mellom veggene. Trykksverten setter merker på hender, klær og ansikt. Frustrasjonen over å ikke kunne håndverket er merkbar. Støttende kommentarer bidrar til å roe nervene. Underveis blir nye bilder satt opp på veggen slik alle kan se hva som nettopp er blitt trykket. 

En fin måte å samle kunst på, mener medansvarlig for utstillingen, Arne Revheim og sier grafikken opplever en boom.

Det største verket er publikumsverket

Under hele prosjektet har en stor kobberplate ligget tilgjengelig slik at de besøkende kan prøve teknikken med å gravere tegninger i metallet. Resultatet er trykket i et eksemplar. Bildet er det mest oppsiktsvekkende fra hele utstillingen. Ingen sensur har kunnet gripe inn for å radere vekk uttrykk man ikke liker. Denne demokratiske, og kanskje anarkistiske prosessen kan sammenlignes med Berlin-muren. Et stort verk ingen har kunstnerisk eierskap til., samtidig som alle er delaktige i det. 

Arne Revheim sier grafikken opplever en boom. 

— Vi ser at alt flere unge kjøper grafiske bilder. Både studenter og nyetablerte. Det er inn og det er billig. Å kjøpe et maleri til 20-30 000 kroner krever mer ressurser. 

Arne Revheim som er engasjert i Fredrikstads kunstmiljø har jobbet med grafikk i en årrekke.

Mulighet for å kjøpe grafikk rett fra vegg

På åpningen koker det som det ikke gjort på kunstsenteret på lang tid. Det skyldes antagelig både gjenåpningen etter pandemien og muligheten til å kjøpe rimelig kunst. Prisene varierer fra 500 til 1500 kroner stykk. Det er en del av konseptet for å delta som kunstner. Grafikken skal være tilgjengelig for alle. Her er det ingen forskjell på de som er mindre eller mer etablerte. 

Les også:  Geir Harald Samuelsens organiske «rush» i Galleri Semmingsen.

Etter åpningstalen i slutten av oktober strømmer folk inn for å kjøpe utvalgte verk. Noe av grafikken er trykket i få eksemplarer, mens andre i opplag. Det er noe uhøytidelig over det hele. Bildene henger rett på vegg i metallklemmer. Alle gruppert etter kunstner. 

Marianne Stranger, Milla Wexels og Kristin Jensen Romberg jobber konsentrert med å trykke nye motiver.

Kunstsalg som på 1800-tallet

Sammenligningen med 1800-tallets kunstsalonger er nærliggende der bildene hang tett i tett fra gulv til tak. En slik kuratering er spennende da man som besøker må anstrenge seg mer for å finne et verk som snakker til en. 

Avslutningsvis sier Liseth at en slik utstilling er en god mulighet for de som ønsker å samle på kunst. — Om man kjøper noen bilder i året så blir det straks en samling. 

Marianne Stranger jobber intens med en skisse som snart skal bli til et grafisk bilde.

Gleder seg allerede til nytt prosjekt

Hege Liseth og Arne Revheim planlegger et nytt grafikkprosjekt om rundt et og et halvt års tid men innen hvilken teknikk, er foreløpig ikke bestemt. Samtidig jobber de mot å få etablert et felles grafikkverksted i byen. Begge mener at det er stor interesse blant kunstnerne å jobbe i ulike teknikker og ser allerede frem til neste kunstprosjekt.

Kunstnerne som deltok på Riss! i 2021: Elisabeth Mathisen, Stian Borgen, Markus Brendmoe, Gunn Harbitz, Jane Hupe, Hanna A. Høiness, Elise Jarem, Trude Johansen, Laila Kongevold, Yngvar Larsen, Jens Stegger Ledaal, Hege Liseth, Kirsten Mørck, Hanne B. Nystrøm, Arne Revheim, Kristin Romberg, Tommi Sarkapalo, Marianne Stranger og Camilla Wexels Riser.

 

Close