Riss! En raus invitasjon til å være med og skape grafikk på Østfold Kunstsenter i høst - PLNTY | kulturmagasinet

Riss! En raus invitasjon til å være med og skape grafikk på Østfold Kunstsenter i høst

Er du nysgjerrig på hvordan metallgrafikk blir til, kan du involvere alle sansene dine og bli med på hele prosessen fra A til Å på Østfold Kunstsenter denne høsten.

Årets Riss! bygger videre på tidligere kunstworkshoper, blant annet Kutt ut! hvor man jobbet med tresnitt. I år er det metallgrafikk som utforskes. Kunstnerne sitter rundt et stort langbord. Det er lun stemning i salen. Det er fjerde året kunstworkshopen arrangeres på Østfold Kunstsenter. 

– Kunstprosjektet Riss! har flere faser, og nå er første fase i gang forteller utstillingskoordinator Silje Steinsvik. – Den 16. oktober blir det en ny utstillingsåpning der alt som er laget underveis i prosjektet vil henges på veggen i verksted-rommet, som kunstnerne har jobbet i. Og da blir det salg rett fra vegg.

Bli med inn og risse

Her har du altså fått en åpen invitasjon til å delta i publikumsaktiviteter som koldnålskurs og kunstnerpresentasjoner. Og i fase 1 av prosjektet kan besøkende involvere seg i produksjonen gjennom å følge utviklingen til kunstnerne – og ikke minst se og forstå hele trykkeprosessen – og oppleve med alle sanser hvordan grafikk blir til i flere rom i kunstsenteret.

Workshops, seminarer og kunstnerpresentasjoner. Riss! er en levende utstilling som skjer i sanntid

Kunstprosjektet Riss! har flere faser, og nå er første fase i gang med utstilling av Franz Widerbergs metallgrafikk (1995-96), forteller utstillingskoordinator Silje Steinsvik. Den 16. oktober blir det en ny utstillingsåpning der alt som er laget underveis i prosjektet vil henges på veggen i verksted-rommet, som kunstnerne har jobbet i. Og da blir det salg rett fra vegg. Så blir det seminarer og workshoper underveis.

Prosjektet startet som en overskuddsidé i 2017 da et utstillingslokale sto ledig i Fredrikstad Kunstforening. – Vi fikk lyst til å samle kolleger for å gjøre noe sammen. Samværet var attraktivt og skapte et godt miljø, sier kunstner og prosjektleder Hege Liseth.

Skraper på metall 

Bare få dager inn i utstillingen sitter kunstner og én av to prosjektledere, Arne Revheim, og risser på en plate av plexiglass. Han har forflyttet arbeidet fra metallplaten til den gjennomsiktige platen og der risser han rette streker, skraverer, liksom. Under den gjennomsiktige platen kan man se drodlerier i tusj – myke linjer slynger seg over tjukt papir, en bunke arbeider han aldri tidligere har utstilt.

Nå undersøker han hvordan han kan gjenskape kunsten på et stivere og mindre samarbeidsvillig materiale, det er ikke lett å få risseverktøyet til å adlyde forsøket på å kopiere over de myke linjene. Her må man bruke kraft fordi man risser i et hardt materiale i motsetning til tusj, som bare flyter vakkert avsted.

Les også:  Geir Harald Samuelsens organiske «rush» i Galleri Semmingsen.
Prosjektet er både interaktivt og moderne, sett opp mot gammel teknikk og tradisjoner. Det favner vidt og har et bredt spekter. Verkstedet er et utstillingsrom, som gjør at prosessen foregår der.

For en kunstner gjelder det å utforske

– Fortell en kunstner hva han skal gjøre, og han gjør noe helt annet, ler den andre kunstneren og prosjektlederen for Riss!, Hege Liseth. Hun konstanterer at det er slik en kunstners sinn fungerer: – det gjelder alltid å finne veien videre, prøve nye ting, være nysgjerrig på hva som skjer om man gjør sånn isteden for sånn. Snart risser vi på både gulv og vegger her inne, spøker hun.

Arne Revheim har forflyttet seg fra metall og risser på en plate av plexiglass. Gjennom platen ser han egne drodlerier i tusj – myke linjer slynger seg over tjukt papir – som han forsøker å gjenskape gjennom å risse i den harde overflaten.

Et interaktivt og moderne kunstprosjekt

Prosjektet startet som en overskuddsidé i 2017 da et utstillingslokale sto ledig i Fredrikstad Kunstforening.
– Vi fikk lyst til å samle kolleger for å gjøre noe sammen. Samværet var attraktivt og skapte et godt miljø, sier Liseth, og forteller at publikum samtidig var utrolig interessert da de åpnet dørene for å vise hvordan kunstnerne jobber. I løpet av de fire årene har de jobbet med tegning, linosnitt og tresnitt.

I første fase kan besøkende involvere seg i produksjonen – og ikke minst se og forstå hele trykkeprosessen

– Prosjektet er både interaktivt og moderne, sett opp mot gammel teknikk og tradisjoner. Så det favner vidt og har et bredt spekter. Verkstedet er et utstillingsrom, så det gjør jo at prosessen foregår der. Kan hende det er derfor det har fått en så stor appell, sier hun. 

Årets Riss! bygger videre på tidligere kunstworkshoper, blant annet Kutt ut! hvor man jobbet med tresnitt. I år er det metallgrafikk som utforskes, og publikum ønskes velkommen inn for å delta i prosessen og prøve å risse selv.

Fastsatte rammer utfordrer

Arne Revheim påpeker at hele situasjonen minner litt om å gå tilbake til skolebenken. 

– Her sitter vi sammen, side om side, og vi jobber liksom med samme oppgave, og det er jo sånn man kanskje kan tenke at kunstnere ikke liker. Men av og til så er det veldig kult å ha faste rammer. Kunstnerne jobber gjerne i sitt uttrykk, men man legger jo alt i teknikken og på den måten utvikler man seg – også fordi det er så mange som gjør det samme samtidig. Det kan man hente noe ut av, sier han.

Les også:  Kunstgodteri for sjelen. Jonny Hurts goes solo.

Et annet aspekt av utstillingen består av en gruppe kunstnere som vanligvis ikke omgåes, kanskje ikke kjenner hverandre. 

– Da vet vi ikke helt hva som skjer. Det er jo det som er attraktivt for oss. Vi er jo kunstnere som er interessert i å skape denne plattformen, sier Liseth.

Prosjektlederne for Riss! er Hege Liseth og Arne Revheim. De er også kunstnere og deltar i verkstedet som to blant 20 deltakende kunstnere.

En periode med utforskning

Revheim mener også det er positivt at kunstnerne har forskjellig erfaringer. Noen kan akkurat dette, andre har aldri jobbet med denne teknikken tidligere og kan komme inn og gjøre ting på en helt annet måte. 

– Det kan være befriende for eksempelvis de som er veldig inne i det tekniske, faglige innenfor grafikken.

– Er det ansporing av lek som inspirerer?

– Ja, lek og utprøving er jo en del av det. Vi tenker jo at det skal bli noe ordentlig ut av det i andre enden. Ser vi tilbake til starten så er jo linoleumssnitt upretensiøst som materiale og medie. Det var litt lett. Men nå er vi kommet til metallgrafikk så nå begynner vi å bli litt avanserte, smiler han.

– Lek eller å slippe tak, supplerer Liseth, – det handler om å sette av en periode som for kunstneren kanskje blir til noe, kanskje ikke – sånn at man åpner opp men vet ikke helt hva som skjer. Her er det litt mindre plan og struktur enn om man jobber i eget altelier, avslutter hun. 

Franz Widerbergs grafikk fra perioden 1995-96 er stilt ut på veggene i verkstedet til inspirasjon for kunstnerne som jobber med grafikk. (Privat eie)

Riss! foregår på Østfold Kunstsenter frem til 24. oktober og dette er kunstnerne som deltar i 2021: Elisabeth Mathisen, Stian Borgen, Markus Brendmoe, Gunn Harbitz, Jane Hupe, Hanna A. Høiness, Elise Jarem, Trude Johansen, Laila Kongevold, Yngvar Larsen, Jens Stegger Ledaal, Hege Liseth, Kirsten Mørck, Hanne B. Nystrøm, Arne Revheim, Kristin Romberg, Tommi Sarkapalo, Marianne Stranger og Camilla Wexels Riser.

 

Close