Kari Steihaug, «Potetbøtta og parfymen» er sensuell og nostalgisk - PLNTY | kulturmagasinet

Kari Steihaug, «Potetbøtta og parfymen» er sensuell og nostalgisk

Coco Noir, er navnet på en parfyme fra Chanel. Flasken er rektangulær i sort ugjennomsiktig glass og i art deco stil. Etikett og kork er også i sort med detaljer i gull, som Kari Steihaug har gjenskapt i håndtuftet garn.

I utstillingen Potetbøtta og parfymen har Kari Steihaug gjenskapt parfymeflasken i håndtuftet garn med krøllete sort opptrekksgarn fallende ned. Flasken er montert på et tynt rosa stoff som henger ned fra taket. Verket som heter Parfymen er en del av serien: Å rydde et hjem, som har en sentral plass i utstillingen på Dropsfabrikken i Trondheim. 

Å rydde et hjem: motivene på tekstilene er av hva som er funnet på loftet, en kleshenger med trekk, en blomst i potte, en enkel trekrakk, en potetkurv i rosa plast…

Vi er på tørkeloftet, en trekrakk, en poretkurv …

Coco Noir er en feminin og sensuell parfyme med orientalske duftnoter. Den har også et nostalgisk preg over seg. De samme beskrivelsene kan også brukes om verket Å rydde et hjem. Det tar oss med til et roteloft, hvor det henger tekstilarbeider ned fra taket som på en tørkesnor. Motivene på tekstilene er av hva som er funnet på loftet. Det er en fotskammel i biedermeierstil med brokadetrekk, en art deco taklampe med perlerfrynser, en kleshenger med trekk, en blomst i potte, en enkel trekrakk, en potetkurv i rosa plast, og ikke minst en liten hvit trehest på hjul. 

Kari Steihaug har full kontroll, mestrer faget sitt ut til fingerspissene. Det er aldri for mye, aldri for lite. Akkurat passe av alt

Motivene er håndtuftet på gamle pledd som både er slitte, sydd sammen og lappet. Håndtufting som teknikk, kan gjøre at motivene oppløses og blir myke og bølgende og kan ligne på akvareller, noe som blir forsterket av de krøllete opptrekkstrådene som henger ned fra motivene. Tekstilene henger fritt i rommet slik at en kan se både for og baksiden. 

Motivene er håndtuftet på gamle pledd. Håndtufting som teknikk, kan gjøre at motivene oppløses og blir myke og bølgende og kan ligne på akvareller, forsterket av de krøllete opptrekkstrådene. Her: Lampe med frynser.

En vakker installasjon

Å rydde et hjem er en vakker installasjon, den er feminin, delikat, litt mystisk og eksklusiv akkurat som parfymen Coco-Noir fra Chanel. Coco Noir, har også en note av rav i seg. Rav er forstenet kvae fra barnåltrær, og kvaelukten bringer oss til verket: Husken, som Kari Steihaug har laget under et kunstneropphold på Dale Kunstnersenter. Motivet fant hun rett utenfor vinduet sitt. Veggteppet er i et stort format: 180 x 250 cm, teknikken her er også håndtufting, og med elementer av gamle tekstiler og korsstingsbroderier. Verket lukter av jord, mose, trær og kvae. Et fantastisk teppe som er både, brutalistisk, surrealistisk, spooky, kitschy og veldig vakkert på samme tid. 

Husken har Kari Steihaug laget under et kunstneropphold på Dale Kunstnersenter.

Fremkaller en apokalyptisk følelse

Nedbrente grantrær står igjen som sorte påler i terrenget, en stige står lent opp mot en trestamme og går opp i intet. Husken som er festet til et tre svinger alene uten et barn i, hvor er det blitt av barnet? 

En kan få en apokalyptisk følelse av å se på det, og samtidig bli beroliget av den store flaten med grønn og brun mose. I mosen spirer det av nytt liv, i form av et korsstingsbroderi med roser, men også av en majestetisk elg i korssting. Håp og humor finner plass i bildet, naturen regenererer seg, det spirer og gror, nytt liv blir til. 

Hele verket er nøye balansert, Kari Steihaug har full kontroll. Hun mestrer faget sitt ut til fingerspissene. Det er aldri for mye, aldri for lite. Akkurat passe av alt. 

Divan. Det er 250 x 150 cm stort, sydd og snurpet sammen av herrejakker, hettegensere og bukser i mørke, slitte farger i brunt, grått og kaki.

Den samme håndtuftede teknikken

En sort hanske peker ut fra et hjørne i verket Husken, mot et annet arbeide i utstillingen: Divan. Det er 250 x 150 cm stort. Det er sydd og snurpet sammen av herre jakker, hettegensere og bukser i mørke, slitte farger i brunt, grått og kaki. Plaggene har et røft og maskulint preg, ermer og lommer stikker ut. Under de sammensydde klærne er det en divan, utført i den samme håndtuftete teknikken som er brukt i de andre arbeidene. 

Divanen ser gammel ut og tankene går til Sigmund Freud og hans psykoanalyse. Verket er dystert, slik Freuds mørke tanker om menneskenes fortrengte seksuelle tanker og ødipuskomplekset er. Verket kan også bringe tankene til mannehelse og det at menn topper selvmordsstatistikken.

Utstillingen Å rydde et hjem, er en oppvisning i kreativitet, følsomhet og habilitet. Kari Steihaug kan betraktes som en av våre absolutt fremste tekstilkunstnere. Utstillingen står frem til 20.11.2022.

 

Close