Tolv kunstgiganter på Hadeland forsvinner i bokser og kuber - PLNTY | kulturmagasinet

Tolv kunstgiganter på Hadeland forsvinner i bokser og kuber

Hadeland Glasverk har de siste årene økt besøkstallene med interaktive utstillinger i en spektakulær forening av lyd, lys og bilde om Monet, Da Vinci og van Gogh – en ny måte å vise kunsthistorien til folk flest på. I år har de gått motsatt vei og samlet tolv av våre tyngste kunstnere.

Til sammen har de tolv kunstnerne på Hadeland Glassverk flere hundre års fartstid i norsk kunstliv. Denne anmelderen hadde høye forventninger og ble skuffet. Tross et stjernelag blir formidlingen tam og stueren uten verken kontraster, lekenhet eller kuratoriske grep for å løfte dette opp til en virkelig god kunstopplevelse for de som ikke skal investere.

Giganter: oppsamlingsheat – der to trønderkunstnere, Håkon Bleken og Kjell Erik Killi Olsen har fått plass i sin boks.

Hadeland Glassverk er for mange sommerens destinasjon for hele familien. I år fyller de 260 år og det er tydelig at budsjettet har gått med til den nye utstillingen «Skattekammeret» – som viser glass- og krystallproduksjonen gjennom 260 år. Årets kunstutstilling er dermed en ren salgsutstilling, som du i tillegg må betale inngangspenger for på 180 kroner, med malere hentet fra stallen til landets tunge og konservative gallerier. 

I år fyller Hadeland Glassverk 260 år, som feires med flere utstillinger. Til tross for nøye utvalgte 12 kunstgiganter, skuffet selve utstillingen vår anmelder.

Sett mye før

Utstillingsplakaten lover storslåtte originale malerier, vakre skulpturer og imponerende glasskunst og en unik opplevelse – og poengterer at tolv av våre av våre fremste, nålevende kunstnere stiller ut for første gang sammen. Det er vel og bra. Kvaliteten er skyhøy og viser norsk maleri på sitt beste. Men du har sett alt før og utstillingen «12 Norske Giganter» lukter mer av salg innpakket i en kunstformidlingskontekst fremfor en se-og-nyt-utstilling for publikum. 

Som i fotball, om du setter sammen verdens tolv beste spillere på et lag, blir det ikke nødvendigvis et vinnerlag

Det er Håkon Gullvåg som åpner ballet med det enorme og spennende maleriet på nesten 4 x 4 meter med tittelen «Sensurens boklager» – uten mulighet for avstand til å beundre helheten. Deretter fortsetter utstillingen med hans kjente verk som «Stolryggen», «Colusseum» og «Stillben» i dialog med de nydelige bronseskulpturene av Elene Engelsen. 

Rom i rommet 

Kuratoren har gjort enkelte grep; som å skape fire rom i rommet – der både Ulf Nilsen og Ida Lorentzen har fått hver sin kube som gir den perfekte intime kontakten med deres verdener – slik vi så rom-i-rommet-grepet ble brukt på deres utstillinger tidlig på 2000-tallet på Henie Onstad. Ulf Nilsen har med flere verk fra sin siste utstilling på Galleri Haaken – men også en serie med tre varianter av en ny favoritt – «Og bakom synger skogene» – med to duer over et trestamme-lignende objekt – som fanger blikket ditt og setter i gang assosiasjonene.

Ida Lorentzens maleri skaper metasymbolikk når du går inn i rommet og videre inn i hennes rom.

Ida Lorentzens verden får en metasymbolikk der du går inn i rommet i rommet og videre inn i hennes rom. Her er hennes klassiske tomme rom i kalde gråtoner, hennes blå interiør med aner tilbake til norske malerinner på slutten av 1800-tallet – men også et nytt urbant interiør der utsikten stoppes av en mursteinvegg med vinduer med nedtrukne gardiner. Hvem betrakter oss fra den andre siden? Hvorfor sperrer vi vidsynet og kan ikke lenger se gjennom døren og ut?

Sverre Bjertnæs har fått klemt inn to av sine siste verk. Nye uttrykk med brede former satt sammen, som «Skulptøren» og «Nattmøte».

Glass-installasjon i taket

Sjefs-designer på Hadeland, Maud Gjeruldsen Bugge, har også skapt en slags glass-installasjon i en kube som gir glasset en ny dimensjon. Den siste kuben har blitt et lite oppsamlingsheat – der to trønderkunstnere, Håkon Bleken og Kjell Erik Killi Olsen har fått plass. Blekens aldrende «Selvportrett» står ut som et viktig verk og bauta i norsk kunstliv. Killi Olsens materialverker med rødt garn over et hodegalleri er også et blikkfang men ville blitt et sterkere møte isolert i et mørkt rom – iscenesatt som hans «Salamandernatten».

Gigantisk oppramsing: Elisabeth Werps verker med spor av symboler og forvitring er gjemt bort, sammen med Frank Brunners hav- og bølgebilder.

Oppramsing

Rundt disse kubene er de øvrige kunstnerne plassert – litt gjemt, litt «ramset» opp: Elisabeth Werp slik vi har sett hennes verker før med spor av tid og symboler og forvitring. Frank Brunners hav og bølgebilder som han viste på Nikoline i fjord – og Ørnulf Oppdahls serie «Ved fergeleie» slik vi kjenner ham lys-i-mørke-ved-bratte-fjell-motiver. Tilslutt har Sverre Bjertnæs fått klemt inn to av sine siste verk. Nye uttrykk med brede former satt sammen, som «Skulptøren» og «Nattmøte» – mens Kjell Torrisets malerier har fått et lite hjørne innerst på vei til noen kott.

Utstillingen består unektelig av et stjernelag. Men som i fotball, om du setter sammen verdens tolv beste spillere på et lag, blir det ikke nødvendigvis et vinnerlag. Utstillingen blir en fortettet oppramsing og opplevelsen uteblir.

1 av 12 giganter: Elena Engelsen er en norsk billedhugger. Hennes spesialitet er eksotiske dyr. Engelsen har også skapt tigeren i bronse som står plassert utenfor Oslo S.

Trist ARTLAB for barn

Hadeland lanserer også i år ARTLAB for barn. Her var forventningene høye. ARTLAB viser seg å være hensatt i et forhastet innredet kjellerlokale, med noen bord der barna kan tegne på en kopp, to kasser med sand og projektor, noen klistremerker på gulvet med optiske illusjoner, et enkelt dukketeater og en filmkrok. Barna fortjener mer. 

Hadeland Glassverk er en perle å besøke – men håpet er at sommeren 2023 gir en større wow-opplevelse for folk i alle aldre når det kommer til kunst og formidling.

BOKS:
Elena Engelsen, Elisabeth Werp, Frank Brunner, Håkon Bleken, Håkon Gullvåg, Ida Lorentzen, Kjell Erik Killi Olsen, Kjell Torriset, Maud Gj. Bugge, Sverre Bjertnæs, Ulf Nilsen, Ørnulf Opdahl.

Close