Geir Harald Samuelsens organiske «rush» i Galleri Semmingsen. - PLNTY | kulturmagasinet

Geir Harald Samuelsens organiske «rush» i Galleri Semmingsen.

Kunst kan være litt stivt og snobbete, eller for tiden også tung intellektuell føde for hodet. Det var ikke fritt for at vi så pen og riktig kunst på lørdagens gallerirunde i hovedstaden. Helt til vi fikk et organisk «rush» …

Da vi kom inn i Galleri Semmingsen på Tjuvholmen, fikk vi puste. Og med all respekt å melde, det er masse flott kunst å se, mange fine utstillinger er på display. Det er bare å begynne å gå, hvor du enn bor. Besøk et galleri eller fler. Aktiviteten på kunstfeltet er som en eksplosjon. Det er nok å bryne seg på. 

Geir Harald Samuelsen (f. 1969) har filosofi som ingrediens når han skaper kunst basert på matematikk og fysikk og frie bevegelser han ikke helt vil temme. Utstillingen «Cave Dialogs» i Galleri Semmingsen står til 17. juli.

«Cave Dialogs» roet det hele ned

Men da vi altså møtte på Geir Harald Samuelsens «Cave Dialogues», roet det hele seg ned. Og vil gikk tett på og langt unna, følte på og kjente eller og var svært enige om at her var det saker og ting som rørte oss. 

– En kan tegne med flamme som lager motiver men dit går ikke jeg Geir Harald Samuelsen

– Alt kan reduseres til matematikk og fysikk, sa Samuelsen mens han forklarte hvordan han har jobbet med bildene som for en utenforstående kan minne litt om at kunstneren har lekt seg med en lighter, og gjort litt hærverk på en aluminiumsplate og deretter sprayet litt tilfeldig på platene i raske bevegelser, med skarp oransje spray. En slags streetart-aktig opplevelse. Utrolig hva som fanger øyets oppmerksomhet og den overflatiske tanke som melder seg. Men så enkelt er det altså ikke.  

«Haptisk tegning» eller «Haptic drawings» består av materialer som magnesium, pastel, akryl og lakk på papir og er inspirert av kunstnerens forhold til klatring i Fountainebleau-fjellene i Frankrike.

Holder seg i det organiske

– En kan tegne med flamme som lager motiver men dit går ikke jeg. Jeg holder meg inne i strukturen, matematikken og det organiske. Han refererer til en pendel, varme og fysikk:

– Det danner seg disse pendelbevegelsene som oppstår som jeg synes er interessante, som ikke jeg kunne funnet på ut fra mitt eget hode – det er fraktalt. Det er det jeg tenker på med matematikken. Her har luften og varmen styrt, jeg griper inn etterpå, eller før. Så jeg griper inn, men lar det også flyte og pendle. 

Da vi kom inn i Galleri Semmingsen på Tjuvholmen, fikk vi puste. Her var vi svært enige om at det var det saker og ting som rørte oss.

Prosessen er det den er

Vi var enige om at den kreative prosessen er spennende, og at den kan være vanskelig å sette ord på. Kunstneren tok en rask tenkepause. Vil ikke overforklare. 

– Prosessen er det den er uansett hva jeg sier. 

Organiske bevegelser. Kunstneren refererer til en pendel, varme og fysikk: – Det danner seg disse pendelbevegelse som oppstår, som jeg synes er interessante, og som ikke jeg kunne funnet på ut fra mitt eget hode, sier Geir Harald Samuelsen.

Kunst som snakker til hodet

Kan man si at den organiske kunsten lettere trenger inn i kroppens sanseapparat fremfor nettopp overforklarende kunst, som i størst grad appellerer til hodet? Hva tenker mennesket hypotetisk om en penn som ligger alene på et underlag akkopagnert av en komplisert tekst som representerer manifestasjonen av pennens tilstedeværelse, dersom det var et kunstverk. Eksemplet kan være interessant om det har en relevans til en problemstilling en kunstner vil ta for seg. Men et slikt kunstuttrykk snakker ikke til det emosjonelle på den samme måten og slik type kunst kan man fort møte på en av sine gallerirunder. 

– Jeg tenker at kunst som må overforklares må gjøres på en interessant måte sånn at den pennen fortsetter å ha en verdi, kontret Samuelsen, – for hvis du flytter hele meningen over i forklaringen, da mister den sin betydning. Da er det teksten som betyr noe. 

Foto fra Fountainebleau av Geir Harald Samuelsen (2017).

Kunsten må også være til for ham selv

For Samuelsen er det viktigst at betydningen er der den er og nettopp ikke flyttes ut i forklaringen. Når han jobber, forsøker han å nullstille seg for at kunsten som skapes også skal kunne være til for ham selv, og beholde en slags mystikk. 

– At også jeg skal fortsette å bli litt overraska, sa Samuelsen denne lørdagen.

Les også:  Camilla Luihn aktuell med «Det som blir igjen» på Kunstnerforbundet
Bildeserien «Haptisk tegning» #001, #002 og #003 er produkter av magnesium, pastell og lakk på papir.
Du kan få følelsen av et plagg som må strykes, eller som hud med synlige blodårer. Bildeserien «Haptisk tegning» #001, #002 og #003 er produkter av magnesium, pastell og lakk på papir.

Frihet under ansvar

«Haptisk tegning» #001, #002 og #003 kan ha den effekten på fler enn ham selv. De er røffe i utførelsen og litt krøllete i overflaten, som en krøllete linskjorte som må strykes, eller som hud med synlige blodårer – og er et produkt av magnesium, pastell, akryl og lakk på papir. Når vi kikker inn i kunstnerskapet, ser vi straks kunstnerens kontakt med det organiske, fysikken, lyset og uttrykkene som får bli til i frihet under ansvar. For tre år siden slapp han organiske streker løs i det samme galleriet i utstillingen «Tracing Gravity».

I denne utstillingen er han grepet av hva forhistoriske helleristninger i Fountainebleu i Frankrike forteller oss. Som fjellklatrer hadde han i 20 år buldret i dette området på de svære steinblokkene, før han fant en helleristning. Selv hadde han ingen måte å kunne forstå dem på, verken vitenskapelig eller kunstnerisk.

– Den mest naturlige måten for meg å nærme meg dem på, var å skape kunst, sier Geir Harald Samuelsen.

Utstillingen står frem til 17. juli.

 

Close