«De fleste veiene finnes ikke på kartet», står som et av titlene til hovedverkene i Hanne Tyrmis (f. utstilling «Hester dør stående», som åpnet den 28. januar i år.
I utstillingen ønsker kunstneren å utforske sårbarheten som preger både samfunnet og enkeltindividet, en erfaring av stengsler og tap, makt og avmakt. «Bly er rett og slett et spesielt egenrådig materiale, som tiden selv. Og tiden kan du ikke bestemme over» er Hanne Tyrmis profeti om dette statment hun nå lar publikum utforske på Kunstnernes Hus i Oslo.
Et av de mest fruktbare og morsomste kuratorprosessene
Sjefskurator på Kunstnernes Hus i Oslo, Ida Kierulf, forteller at dette har dette vært et av de mest fruktbare og morsomme kuratorprosessene hun har vært med på.
– Det er ikke ofte vi fyller huset med monumentale arbeider i bly som inntar alle husets utstillingssaler i sin høyde, bredde og lengde
kurator Ida Kierulf
– Vi valgte å jobbe med Hanne Tyrmi fordi dette helt usedvanlig sterke og kraftfulle kunstnerskapet fortjener et større publikum og ikke minst en stor presentasjon i hovedstaden, forteller Kierulf.
Sjelden begivenhet
Det er virkelig sjelden Kunstnernes Hus vier så mye plass til én kunstner, slik de har gjort for Hanne Tyrmi og hennes utstilling «Hester Dør Stående». Tung materie, som nærmest svevende erobrer de romslige fasilitetene i Kunstnernes Hus med voldsom kraft, beviser hvorfor utstillingen er viet den plassen den har fått.
Dette er en poetisk og utfordrende utstilling som får deg til å tenke på sammenhenger, der man vanligvis ikke ville sett det. På denne måten kan man synes at Tyrmis verk er magi, et lekende lett uttrykk er ekstrahert av tungt metall – og for dette burde hun kalles en tryllekunstner innen moderne kunst.
Huset er fylt av monumentale arbeider
Utstillingen er kuratert av Ida Kierulf og det følger et formidlingsprogram med utstillingen og en såkalt minigrafi, en beskrivelse av kunstneren. Publikasjonen inneholder en innledning av Ida Kierulf, en samtale mellom Hanne Tyrmi og kunsthistoriker og kritiker Line Ulekleiv. I tillegg får man også et essay av kunsthistoriker og skribent Marit Paasche.
Kierulf forklarer hvordan selve prosessen med monteringen av utstillingen også føltes spesiell.
– Det er ikke ofte vi fyller huset med monumentale arbeider i bly som inntar alle husets utstillingssaler i sin høyde, bredde og lengde. Hun har virkelig erobret salene, det er som om rommene nærmest har ventet på Hanne Tyrmi, sier Kierulf.
Menneskelige grunnerfaringer gjennom bearbeidelse av materialer
Hanne Tyrmi er utdannet fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo (1981-85). Hun har også i lengre perioder i livet bodd og arbeidet i utlandet og har forholdt seg til en internasjonal kunstscene som har preget arbeidet.
I «Hester dør stående» er kunstnerens klare fortelling formidlet gjennom å benytte nettopp bly som materiale
I kunstnerskapet hennes handler det ofte om å å formidle «menneskelige grunnerfaringer gjennom bearbeidelse av materialer som bly, stål, bronse, filt og papp, alltid med blikket vendt mot en større politisk og sosial virkelighet». Ett av de store arbeidene som er produsert til utstillingen, har tittelen «Ti råd for å slutte å gråte» (2021) og er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst.
Det tunge i det lette
I «Hester dør stående» er kunstnerens klare fortelling formidlet gjennom å benytte nettopp bly som materiale – og masser av det, og fremstår det hele som etapper i et livsløp.
Tyrmi selv ønsker at det skal vekkes opp noe – ett eller annet selvopplevd i en eller annen fase av livet hos hver enkelt tilskuer.
– Jeg setter sammen forestillinger og verdener basert på det som til enhver tid er tilgjengelig, om det så bare er tablåer av støvdotter og knapper – noe «skrullete» som lever videre i den kunsten jeg lager, sier hun.
Det kommer film om Hanne Tyrmi
Kurator på Kunstnernes Hus, Ida Kierulf forteller at det kommer en publikasjon om utstillingen og en film om Hanne Tyrmi, som begge blir presentert i februar / mars 2022.
– Filmskaper Kari Berge har fulgt hele prosessen fra utstillingen ble bestemt for to år siden, til åpningen der Oslos biskop holdt tale og Ole Rokseth spilte et fantastisk spesialskrevet metallverk, sier hun.
Utstillingen, som er støttet av Kulturrådet, Billedkunstnernes vederlagsfond, Lindbäck Langaards Stiftelse og Bergesenstiftelsen, står frem til 20.03.22.