Tekstil kunst, tekstilkunst eller tekstilt kunsthåndverk? Det kan være utgangspunkt for en diskusjon rundt arbeidene til Unn Fahlstrøm og Åse Ljones. Fahlstrøm er billedkunstner som tidligere jobbet med videokunst, men bruker nå mesteparten av tiden på å lage arbeider av tekstile materialer. Åse Ljones er kunsthåndverker med tekstil som uttrykksform.
Lett å tråkke feil
Å hoppe mellom ulike kunstuttrykk og teknikker er vanskelig og stiller krav til utøveren. Det er lett å tråkke feil. Forståelse for materialitet, teknikker og kunstnerisk tenking er ikke noe man lærer seg på kort tid. At en billedkunstner jobber innenfor det som tradisjonelt blir sett på som kunsthåndverkerens domene og kunsthåndverkeren som gjør tilsvarende motsatt, har resultert i mange mageplask.
Ett kalenderår til hver kunstner
House of Foundation i Moss har i en femårsperiode valgt å gi fem kunstnere et kalenderår hver som utstillingsperiode. De kaller det en prosessuell utstilling. Billedkunstner Unn Fahlstrøm er den første i rekken som House of Foundation har invitert til dette utstillingskonseptet.
Unn Fahlstrøm er billedkunstner, har tidligere jobbet med videokunst, men bruker mesteparten av tiden på tekstile materialer
Fahlstrøm åpnet perioden (14.08.2021-26.09.2021) med en separatutstilling der hun viste nye arbeider i «Sort serie». Etterpå har hun valgt å utstille egne verker sammen med andre utøveres kunst. Åse Ljones er den andre inviterte personen i dette prosessuelle utstillingsprosjektet.
Komplekse strukturer, ulike uttrykk
Både Unn Fahlstrøm og Åse Ljones jobber med komplekse strukturer, men innenfor ulike uttrykksformer. Fahlstrøms arbeider er konstruert over vertikaler og horisontaler. Ljones, derimot, er opptatt av det organiske.
Unn Fahlstrøm, Sort serie
Unn Fahlstrøms «Sort serie» består av tekstile arbeider der hun bruker hvit tråd som er spent over et svart oppspent lerret. Lengden på tråden og måten de krysser hverandre på, resulterer i forskjellige mønsteruttrykk. Det er repetisjon, men uten at formene repeteres. På denne utstillingen viser hun to arbeider. «Sort serie 7 #2» (2021) i stående format og «Sort serie 9 #1» (2021) i liggende format. Størrelsen er lik på begge – 130 og 190 centimeter.
Åse Ljones har i perioder jobbet med fiskeskinn og gummi og vært vitne til å oppleve at verker gått i oppløsning
Utgangspunktet til serien er de horisontale linjene som et videobilde er bygget opp av. Men Fahlstrøm har ikke stoppet der. Hun har brutt det minimalistiske gjentakelses-mønsteret ved å addere vertikale linjer.
I Sort serie 7 #2 har Fahlstrøm også brutt TV-formatet ved å sette bildet på høykant. Verket er komponert over fire blokker som tar utgangspunkt i hver side av lerretets kanter. Ut fra disse oppleves linjene å gå mot midten som er svart og som kan leses som to forskjøvne rektangler. Men inni de fire blokkene er et univers av linjer som krysser hverandre. Både regelmessig og uregelmessig. I denne myriade av linjer oppstår et vibrato der blikket ønsker å dekode hendelsesforløpet.
Avvik og forskyvninger
Hennes andre verk, Sort serie 9 #1, har en tilsynelatende enklere komposisjon. Elementene er færre og trådens krysslinjer likeså. Samtidig har Fahlstrøm valgt å bruke korte strekk enkelte steder. I stedet for lange tråder er det paralleller med kort tråd. Vanskeligheten med å få disse til å samsvare i avstand mellom hverandre tenderer til forskyvninger. Disse små avvikene tilfører en dissonans som får hele bildet til å vibrere. Når den arkitektoniske stringensens forløp blir forstyrret blir også mottaket heftigere. En form for minimalistisk ekspresjonisme.
Verker har gått i oppløsning
Åse Ljones har i snart 40 år utforsket tekstilens grenser. I perioder har hun jobbet med fiskeskinn og gummi. Ljones har vært vitne til å oppleve at verker gått i oppløsning da materialene ikke tåler tidens tann.
Under Prosessuell viser Ljones fire arbeider – Kurr (2019), Skimmer (2021), Jordbrev (2021) og Svev (2019). Som Fahlstrøm jobber hun med tynn tråd på flater. Men hennes formspråk er organisk og innviklet. Med innviklet menes at mange av linjene vikles inn i hverandre som organismer.
Et bytte av kunsteriske roller slik kunstnerne her har gjort har mang en gang resultert i flerfoldige mageplask
Skimmer er en liggende, hvelvet oval med broderitråd i farger som lysegrønn, lyseblå og lys oker. Broderiet beveger seg som bølger over flaten der fargene avløser hverandre i varierende grad. Når man står foran verket kommer tittelen som en selvfølge. Bildet skimrer som lyset som treffer vannoverflaten på grunt vann under stekende sol. Å bevege seg rundt Skimmer fremkaller gode assosiasjoner.
Dissonans forsterker verkene
Det andre av Ljones verker som stikker seg ut er Svev (2019). Som forrige bilde er også dette lerretet spent over en flate med isopor og vatt. Den svake, buede formen gir verket en sterk tredimensjonal opplevelse. Den forsterkes ytterligere av de ovale formene som flyter over den broderte bakgrunn i hvit tråd over mørk bunn. I tillegg til strålende teknikk har Ljones en usedvanlig god forståelse for fargenes innbyrdes virkning på hverandre. Som hos Fahlstrøm forsterker dissonansene verkets iboende kraft.
Utstillingen Prosessuell på House of Foundation er åpen til 6. mars 2022.