– Fargebruk er ett av hovedbudskapene mine, sier Sara Tonning (f. 1994). I leiligheten i Gamlebyen i Oslo balanserer velvalgte pastellfarger mot hverandre. Også katten «Multe» matcher interiøret. Overalt finner øyet harmoni – og interiør-objekter fra 50-tallet egger til et smil. Og det er ikke hver dag du ser oransje chenille-gardiner mot mintgrønt og rosa vegger. Farger som gir et kick til de underliggende, tabubelagte kvinnetemaene hun jobber med i linsen.
Fotograf Sara Tonning er aktuell med to bildeserier i utstillingen «Flower Power» på Sjøholmen kunst- og kultursenter på Høvik i Bærum frem til 20. februar.

Velger rosa fra paletten
Skal man beskrive Sara Tonning med ett ord, så er det lett å velge «rosa» fra paletten, slik hun lett gjenkjennelig kan fremstå i sosiale medier. Også fotografiene hennes bærer preg av å være dekt av et rosa slør, noe dust og behagelig. Men ser du nærmere, ser du mer.
– Jeg tror at man kanskje kan tenke at arbeidet jeg gjør, ved første øyekast, kanskje ikke har så mye alvor i bånn, at det er lett – og at det er noe man skal bli glad av.
Sara Tonning
– Rosa er en farge jeg kjenner at jeg får mye energi av, sier hun. – Det er på en måte en leken, nysgjerrig farge som jeg husker at jeg var veldig glad i som barn – kanskje fordi den representerte en slags drøm. Da jeg var liten elsket jeg å kle meg ut og ville ha et rosa rom, et sted å rømme fra verden der ute, gå inn i sitt hi og utforske. Med den følelsen kan jeg være inne i en boble hvor jeg også føler meg trygg, sier hun. Men det er langt fra trygge temaer hun tar opp.

En farge for det sofistikerte og ærlige
Ifølge Store norske leksikons fagansvarlige for termer og begreper i bildende kunst, Erik Mørstad og Stephan Tschudi Madsen, er fargesymbolikken for rosa at den representerer både følsomhet og romantikk – «men også manglende realitetsorientering». Lenger ut i verden, på engelske Wikipedia, finner man informasjon som sier at rosa representerer det sofistikerte, ærlige og feminine. Rosa kan både virke oppkvikkende og inspirerende, men er også en kontemplativ farge. Rent teknisk er det en farge som befinner seg mellom rødt og hvitt.
Er Sara Tonning en fotokunstner som forfører oss inn i en rosa boble? Er ikke rosa for sarte, romantiske prinsesser?
– Jeg mener at fargene påvirker oss og gjør mye med følelsene våre og valgene vi tar i livet, det er også ett av hovedbudskapene i mine arbeider.

Fokus på kvinnehelse og -seksualitet
Tonning sier at hun jobber med kvinnehelse og -seksualitet og spørsmål om tabu- og skambelagte temaer knyttet til kropp og selvbilde, abort, spontanabort, PCOS, endometriose, vagina, menstruasjon, hormoner og kanskje især spørsmålet om å ikke kunne få barn – ikke ville ha barn.
– Det er temaer som står hjertet mitt nær. Jeg vil at vi skal snakke om følelser, dele tanker og erfaringer, sier fotografen. Ved å rette linsen og fokuset mot disse temaene håper hun å kan skape en større åpenhet, og danne et fellesskap hvor kvinner kan føle seg mindre alene. At de skal føle seg møtt.
– Jeg vil at de skal se at mange andre opplever det samme. Jeg vil at samfunnet skal se at kvinner har en syklus som endrer seg i løpet av en måned og at behovene våre endrer seg deretter. Også når det gjelder forskning på kvinnehelse ligger vi langt bak, sier hun.

Myke motiver med hard blits
I utstillingen «Flower Power» viser hun 16 fotografier hvor hun har valgt å mikse to ulike bildeserier som også synes å balansere hverandre. Den ene, en stilleben blomsterserie med ulike blomsterportretter, myke blomster i stoffer ofte fotografert med et brutalt blitslys og knallharde skygger.
Den andre, en serie om kvinnelig og naken intimitet, attraktiv og frodig– et bryst er dekorert med pålimte hjerter, en navle er omringet av gelehjerter. Til å spise opp. Men også urovekkende motiver som de to armene som ligger fremstrakt på et rosa gulvteppe med hvite silkehansker på. Historien om hva som kan ha skjedd, får tilskueren videreutvikle. Huge Hefners «Playboy» fra 70-tallet hinter mot tiårets heftige pornoindustri.

De mange tankene bak et prosjekt
– Jeg tror at man kanskje kan tenke at arbeidet jeg gjør, ved første øyekast, kanskje ikke har så mye alvor i bånn, at det er lett – og at det er noe man skal bli glad av. Men det ligger mange tanker og følelser – også vonde – bak et prosjekt, som jeg også ofte finner mye inspirasjon i. Her kan kanskje triste eller negative opplevelser være en slags redning eller måte å takle det vanskelige på. Alt i alt handler det om å utforske seg selv som kvinne eller å komme nær relasjonene sine, akseptere seg selv, sier hun.
– Med et ønske om å formidle – tror du kvinner lett havner i en offerrolle – vi har vel ikke akkurat oppnådd likestilling i 2022?
– Vi er overhodet ikke der ennå, også derfor ønsker jeg å rette bildene mot kvinner. Det er de jeg ønsker å løfte opp og frem og være stemmen til på en eller annen måte – fra mitt ståsted. Så der har vi absolutt en lang vei å gå. Jeg synes kvinner er kule og inspirerende og er sterke som faen! I tillegg er mange også i kontakt med følelsene sine og forstår omsorg. Jeg synes det er veldig interessant å jobbe med kvinner, sier Sara Tonning, noe hun så langt kommuniserer i et rosa slør av sofistikert ærlighet.