«Liquid Dresses», transformasjonens hemmelighet - PLNTY | kulturmagasinet

«Liquid Dresses», transformasjonens hemmelighet

Du tenker først at det er kjoler du ser. Sånn spiller hjernen deg gjerne et puss. Men også fotokunstner Anne-Mette Kelter. Reflekterer du over tittelen «Liquid Dresses», får du en ledetråd. Her er tålmodighet og selsomme fotokjemiske prosesser involvert. Og en pinsett.

Det sies at en historie blir spesielt god om du fanger det store i det lille. Store meninger eller levd liv i et sparsomt utvalg ord og setninger. Slik kan man også si at bildet sier mer enn tusen ord, det visuelle trigger både følelser og minner. Eller på engelsk: less is more. 

Anne-Mette Kelter jobber med fotokunst i det analoge polaroid-formatet. Men det stopper ikke der. Og der er ikke kjoler du ser bilder av. Foto: Oscar studio og galleri.

Minimalistisk maksimalisme

Minimalisme finnes i maksimalisme men også omvendt. Arbeidet bak de nette små kjolene i Anne-Mette Kelters fotokunst er stort og møysommelig. Fotografen som elsker naturen er omgitt av den der hun bor og jobber på Vest-Skjælland i Danmark. Men bildene du ser som henger i Oscar Studio og Galleri på Lillestrøm utelater all informasjon om det. Det som vises i sitt kvadratiske format på veggen illuderer vakre plagg til kvinner. Så hva befinner seg egentlig i synsbedraget hun byr på? 

Anne-Mette Kelter fikk et polaroidkamera allerede som 7-åring. Fra 2018 har hun utelukkende jobbet med dette formatet.

Bryter ned, bygger opp

Som naturen bryter ned sine elementer, jobber også Kelter med å destruere det formatet hun opprinnelig arbeider med, som ofte er et analogt polariod. Det vil si, siden 2018 har hun utelukkende jobbet med polaroid. Og med dette forlater hun virkeligheten slik hun har sett den og avfotografert den, det er her hun reformaterer innholdet og uttrykket og setter det inn i en ny kontekst. 

Transformasjon kan være bra. Bevegelse og dans, vind og glede. Humor og flørt? Hører du musikk? Her er spor av emulsjonen som har brettet seg, som er gjennomsiktig, og som har fått en helt unik form.

Det kvadratiske og det analoge

Det kvadratiske formatet i fotoserien «Liquid Dresses» fanger oppmerksomheten og fyller veggen – et format Kelter er svært fortrolig med ettersom hun har en forkjærlighet for det analoge polaroidet og nærmest har jobbet med det hele livet. Men det er også et format vi seere er fortrolig med og er blitt godt kjent med gjennom formidling i sosiale medier.

Man besnæres av den saktmodige prosess, observasjonene og det som ligger bak de aller minste ting

Mens vi fikser og gjør fint i automatiske programmer som har tatt valgene for oss – på en digital enhet – inviterer Kelter inviterer oss ned i kalde vannbad og tryller med kjemiske væsker som skiller emulsjonen på fotografiet fra papiret. 

Kristin Jacobsen og Karine Johansen driver Oscar studio og galleri og har jobbet tett med Anne-Mette Kelter om utstillingen «Liquid Dresses». Foto: Oscar studio og galleri.

En ny tilværelse

Hun nærmest skraper av motivet av naturen hun elsker – som snerk på varm kakao – og fører det over på en ny tilværelse på hvit bakgrunn av akvarellpapir, til et annet liv der det nye står alene og i sentrum. Mens emulsjonen ennå er fuktig fører hun pinsetten til. Nå formgir hun det som skal komme til å minne om kvinnelig forfengelighet og forlystelse på en varm sommerdag – til helt unike uttrykk og farger i avsluttede former.

Som naturen bryter ned sine elementer, jobber også Kelter med å destruere det formatet hun opprinnelig arbeider med

Gjennom transformasjonen har de unike fotografiske uttrykkene i «Liquid Dresses» ikke bare fått nytt liv, men også ny energi. Bevegelse og dans, vind og glede. Humor og flørt? Hører du musikk? 

Arbeidet bak de nette små kjolene i Anne-Mette Kelters arbeider er stort og møysommelig. Det er også en destruktiv prosess involvert. Men også nytt liv. Mens emulsjonen ennå er fuktig fører hun pinsetten til. Her skimtes detaljer av motivet som opprinnelig er av natur.

Spor av det originale motivet

De små formatene skyr ingen blikk. Og kanskje tar de det igjen ved å være mange. Det tvert i mot blikk som får dem til å strutte stolt mot den som studerer. Og ser man nøye vil man kunne fange det originale motivet i kjolen det som engang gjenga den vakre naturen. 

Som så mange ganger i kunstens verden besnæres man av kunstnerens saktmodige prosess, observasjonene og det som ligger bak selv de aller minste ting. Anne-Mette Kelter fanger det, forfjamser og forfører oss med sine langtekkelige perspektiv og nesten umenneskelig tålmodige prosesser. For det aller største spørsmålet av de alle kan være: hva er vel tid, egentlig? 

 

Close