Dette var også et samtaleemne på Nitimen på radio sist uke (fra mobilen riktignok, hvilken tyveåring i dag har vel radio?)
Paradokset Black Friday
Det er mye vi bare gjør, uten riktig å tenke over hvorfor. Og desto viktigere, med hvilken konsekvens. Et eksempel på dette er Black Friday. Selv populære mediekanaler som i stor grad lever av å selge reklameplass for diverse materialistiske produkter, ber oss trå varsomt i denne perioden av shoppe-hysteri.
De tipser om å planlegge kjøp på forhånd slik at vi ikke lar oss friste av «Helt ekstremt! Sinnsykt» gode tilbud. De avslører at flere Black-Friday-tilbydere setter opp prisene i tiden før slik at det skal se ut som at vi får bedre tilbud enn det vi egentlig får. 20 prosent prisnedgang siste uke, utgjør kanskje ikke mer enn fem prosent.
Minn oss på hva vi trenger
All kudos til Nitimen, og alle andre kanaler som ber oss tenke gjennom hva vi faktisk trenger, men det savnes en bredere bevissthet, og mer sinne. Black Friday bør ikke gjøre oss litt skamfulle (vi blir jo først og fremst begeistret over snart å få kjøpt DRØMME-BRØDRISTEREN til halv pris). Men dagen som er blitt til Black Week og Black Month, bør gjøre oss fly forbanna.
Noen ganger vil man ha
En programleder i Nitimen sa at hun skulle kjøpe noen kjøkkenstoler som kom på tilbud, fordi det «trengte hun». Noe av det første vi må lære oss for å bli mer bevisste forbrukere i en hverdag der vi bombarderes med reklame, er å lære forskjellen på å trenge noe, og å ville ha noe. Det er tvilsomt at NRK-programlederen har spist mat sittende på gulvet den siste tiden. Men om det er tilfellet, og hun faktisk trenger kjøkkenstoler, så kan det hende hun har en besteforelder eller grandtante med ekstra kjøkkenstoler på et loft.
Mengden varer som selges på Black Friday slår nye rekorder hvert år
I et industrialisert samfunn som Norge, i verdenstoppen når det gjelder forbruk, så er det nært INGEN som TRENGER noe som helst. I alle fall ikke noe NYTT. For gjett hva, alt vi trenger for å dekke våre materielle behov, er alt produsert. Du finner beviset på Finn.no sitt brukttorg. Eller hva med din lokale gjenbruksstasjon? Eller bruktbutikken borti gata? Hva med din egen bod?
Nordmenn passerer briter og kinesere i utslipp
Norge er kanskje lite med få innbyggere, men forbruket vårt er likevel viktig å tenke over i et miljø og klimaperspektiv. Ifølge NRK går vi forbi både britene og kineserne i mengden klimagassutslipp når vi deler utslippene per innbygger. Kina har 255 ganger så mange innbyggere som Norge. Ikke rart mange peker dit for å fraskrive oss vårt ansvar. Men alt er relativt. Vi ville hyllet det om en mindre by i Kina med like mange innbyggere som Norge, gikk inn for å forby lokketilbud og ekstrem prisdumping. Hvorfor skal ikke Norge være landet som innfører slike «radikale» tiltak?
Prøver med Green Friday
Stadig flere vareprodusenter introduserer Green Friday. Det er de som velger å ikke ha tilbud på Black Friday. Ikke misforstå, det betyr ikke at varene deres er bærekraftige. Begrepet brukes også for en dag i april, vårens Black Friday. Nok en handledag! At flere klesmerker pynter seg med ord som Consicous Fashion (H&M), Eco (nelly.com), Sustainable (Zara) og resirkulerte materialer (Fremtiden i våre hender sier at det ikke automatisk betyr bærekraftig), er heller ikke godt nok.
Varer du kjøper som ikke er livsnødvendig, kan ikke kalles consicous eller sustainable
Problemet ligger i mengden varer som produseres, selges, konsumeres, og til slutt blir avfall. Mengden varer som selges på Black Friday slår nye rekorder hvert år. Da holder det ikke å snakke om en mer bærekraftig produksjon, eller å unngå spontankjøp. Vi trenger å totalt endre måten vi forbruker.
Kall en spade en spade
Å be alle leve helt minimalistisk er kanskje urealistisk, men i det minste bør vi få orden på ordbruken. Kall en spade for en spade. Varer du kjøper som ikke er livsnødvendig, kan ikke kalles conscious eller sustainable. Og dersom du skal kjøpe nye kjøkkenstoler på Black Friday så er det ikke fordi du trenger det, men fordi du er en slave av markedskrefter og reklame.
Greit det, men ikke lat som noe annet. Så, i neste omgang (og det fort som fy! Det haster å redde klima!) bør vi bli sinte, og med det sinnet stille krav og forventninger til politikere, produsenter, og distributører om å slutte å selge oss junk på Black Friday.