Det var den svensk-iranske kunstneren Arghavan som brakte maleriet til Pakistan. Der ble det værende til pandemien igjen tillot at vi kunne reise. Så ble det ferdige kunstverket igjen fraktet til Norge. Utstillingen «Artdom» handler om frihet.
Frihet som kvinne
Arghavan var tre år da familien flyktet til Sverige fra Iran. Hun forstod tidlig at hennes frihet som kvinne ville vært svært annerledes dersom familien hadde blitt i Iran. I 2017 inviterte hun fem kvinnelige svenske kunstnere til å skape kunstverk med like mange kvinnelige kunstnere i Iran og ga dem stikkordet freedom. Prosjektet Artdom 1 ble født, men utstillingen ble umiddelbart stengt ned i Teheran av kultursjefen allerede før den ble vist i Sverige.
– I Iran kan ikke en kvinne male en naken kropp, og at en kunstner våger å gjøre dette, er sterkt
Arghavan
I 2019 var det Norges tur. Ordet var denne gangen feminism. 16. september ble 11 verk avduket i Rokokkosalen på Grand hotell. De siste ukene har folk vært opptatt av å se de 11 unike verkene som har krysset korona-grenser og ytringsfrihets-grenser for kvinner i Iran.
Kvinne kan ikke male en naken kropp
– I Iran kan ikke en kvinne male en naken kropp, og at en kunstner våger å gjøre dette, er sterkt. En av kunstnerne fra Pakistan er også forfulgt i sitt hjemland, forteller Arghavan som selv matchet kjente kunstnerne fra Norge og Pakistan i Artdom 2.
Artdom 3 står på planen, med en bro mellom India og London. Hun fortsetter:
– Jeg var først musikkartist, og fikk muligheten til å delta på Googoosh Music Academy, den største persiske musikalske mønstringen i London, som nådde 32 millioner seere – deriblant kvinner i Iran. Jeg tenkte at jeg ville bruke min frihet og stemme til å fortelle disse kvinnenes historier, forteller hun.
Kunst gjør at kvinner når hverandre
Kunsten kunne tillate Arghavan å nå kvinner rundt i hele verdenen. Hun la vekk mikrofonen og startet med digitale prosjekter for å sette søkelyset på de iranske kvinnenes historier. Boken «Zan» kom i 2014 med ni kvinner i Iran, og belyste hvordan disse damene, tross for begrensingene, levde ut drømmene sine.
– Samtidig med «Artdom» har jeg også jobbet med en dokumentar om kvinnelige sangere i Iran, som ennå ikke får lov til å synge.
Ti lerreter og en skulptur på Grand Hotel i Oslo
På Scenen på Grand hotell bak henne står ti lerreter og en skulptur som overrasker. To kunstverdener har smeltet sammen slik man aldri har sett det før: Cathrine Knudsens sommerfugl har fått en naken kvinnekropp der sommerfuglen omslutter hodet. Sana Nezam har brutt barrierene med å male en kropp. De to har hatt minimal kontakt i prosessen, og det var en rørt Knudsen som rullet ut lerretet.
– Maleriet gir meg gåsehud. Å slippe kontrollen som kunstner, og gi verket videre til en annen ukjent, er krevende i seg selv, forteller hun.
Et levende og utfordrende paint-off
Monica Støes ansikt har blitt trukket under vann med slørhaler som svømmer rundt av Mhawish Shaukat, mens Kari Anne Marsteins kvinnefigur er i stille samtale med en hinduistisk mannlig gudeskikkelse og handler om de kloke stille samtalene som former livene våre.
– Maleriet gir meg gåsehud. Å slippe kontrollen som kunstner, og gi verket videre til en annen ukjent, er krevende i seg selv
Cathrine Knutsen
Trudy Wiegand har fylt lerret med abstraksjon i grønt, og Scherehezade har vågalt malt inn en rygg-akt som en marmorstatue. Fru Bugge malte inn en opprørsk pin up, men ble svart ennå frekkere og modigere av Jillani, der en pakistansk transvestitt viser bannefingeren – for hvem er «badass» i dette maleriet?
Øst og vest smelter sammen
At en vestlig og østlig maletradisjon og ulike referanser skal smelte sammen så teknisk bra, farge- og motivmessig og gå opp i en høyere enhet, er faktisk overraskende når man ser de ti verkene for første gang.
– Kvinners røst er svært begrenset over store deler av verden. Men kunst har den evne at den kan bære meninger forbi grenser, forbi lover. Jeg vil bringe sammen kvinner fra hele verden, slik at de kan få en sterkere stemme sammen. Slik ble «Artdom» født. Den første utstillingen ble bannlyst av kultursjefen i Teheran, men prosjektet ble kjent online over natten. Covid-19 satte også noen begrensninger, men etter 2,5 år kan vi endelig avduke verkene i «Artdom 2», sier Arghavan.
Det unike prosjektet kan også oppleves på www.artdomproject.com eller ved å følge Arghavan i sosiale medier – en ildsjel som heier på kvinners frihet og bygger broer med kunsten.