«Artdom» forener 22 pakistanske og norske kvinner i kunstprosjekt - PLNTY | kulturmagasinet

«Artdom» forener 22 pakistanske og norske kvinner i kunstprosjekt

Elleve norske kvinnelige kunstnere malte i 2019-2020 et halvt lerret. De ble rullet sammen og fraktet til elleve kvinnelige kunstnere i Pakistan som fullførte verkene. Frem til 10. oktober vises prosjektet «Artdom» på Grand Hotel i Oslo. 

Det var den svensk-iranske kunstneren Arghavan som brakte maleriet til Pakistan. Der ble det værende til pandemien igjen tillot at vi kunne reise. Så ble det ferdige kunstverket igjen fraktet til Norge. Utstillingen «Artdom» handler om frihet. 

Svensk-iranske kunstneren Arghavan brakte maleriet til Pakistan. I 2019 skulle elleve norske kvinner jobbe med elleve pakistanske og stikkordet var feminisme.

Frihet som kvinne

Arghavan var tre år da familien flyktet til Sverige fra Iran. Hun forstod tidlig at hennes frihet som kvinne ville vært svært annerledes dersom familien hadde blitt i Iran. I 2017 inviterte hun fem kvinnelige svenske kunstnere til å skape kunstverk med like mange kvinnelige kunstnere i Iran og ga dem stikkordet freedom. Prosjektet Artdom 1 ble født, men utstillingen ble umiddelbart stengt ned i Teheran av kultursjefen allerede før den ble vist i Sverige. 

– I Iran kan ikke en kvinne male en naken kropp, og at en kunstner våger å gjøre dette, er sterkt
Arghavan

I 2019 var det Norges tur. Ordet var denne gangen feminism. 16. september ble 11 verk avduket i Rokokkosalen på Grand hotell. De siste ukene har folk vært opptatt av å se de 11 unike verkene som har krysset korona-grenser og ytringsfrihets-grenser for kvinner i Iran.

Trudy Wiegan og Scheherezade Junejo, «Green with Envy», 80×80 eller 100×100 cm, glicée trykk.

Kvinne kan ikke male en naken kropp

– I Iran kan ikke en kvinne male en naken kropp, og at en kunstner våger å gjøre dette, er sterkt. En av kunstnerne fra Pakistan er også forfulgt i sitt hjemland, forteller Arghavan som selv matchet kjente kunstnerne fra Norge og Pakistan i Artdom 2. 

Artdom 3 står på planen, med en bro mellom India og London. Hun fortsetter:

– Jeg var først musikkartist, og fikk muligheten til å delta på Googoosh Music Academy, den største persiske musikalske mønstringen i London, som nådde 32 millioner seere – deriblant kvinner i Iran. Jeg tenkte at jeg ville bruke min frihet og stemme til å fortelle disse kvinnenes historier, forteller hun. 

Tilsammen har 22 kvinner fra Norge (øverst i sort) og Pakistan blitt koplet sammen gjennom kunsten, der de har malt på samme lerret. To kunstverdener har smeltet sammen slik man aldri har sett det før.

Kunst gjør at kvinner når hverandre

Kunsten kunne tillate Arghavan å nå kvinner rundt i hele verdenen. Hun la vekk mikrofonen og startet med digitale prosjekter for å sette søkelyset på de iranske kvinnenes historier. Boken «Zan» kom i 2014 med ni kvinner i Iran, og belyste hvordan disse damene, tross for begrensingene, levde ut drømmene sine. 

– Samtidig med «Artdom» har jeg også jobbet med en dokumentar om kvinnelige sangere i Iran, som ennå ikke får lov til å synge.

Marit Skyer og Haya Zaidi er koplet sammen i kunstverket «Women of the Earth», 80×80 eller 100×100 cm, glicée trykk.

Ti lerreter og en skulptur på Grand Hotel i Oslo

På Scenen på Grand hotell bak henne står ti lerreter og en skulptur som overrasker. To kunstverdener har smeltet sammen slik man aldri har sett det før: Cathrine Knudsens sommerfugl har fått en naken kvinnekropp der sommerfuglen omslutter hodet. Sana Nezam har brutt barrierene med å male en kropp. De to har hatt minimal kontakt i prosessen, og det var en rørt Knudsen som rullet ut lerretet.

– Maleriet gir meg gåsehud. Å slippe kontrollen som kunstner, og gi verket videre til en annen ukjent, er krevende i seg selv, forteller hun.

PLNTY_Artdom_Grand-Khadija S. Akhtar og Yachi Sian YuanYang deler kunstverket «Breaking Waves», 80×80 eller 100×100 cm, glicée trykk.

Et levende og utfordrende paint-off

Monica Støes ansikt har blitt trukket under vann med slørhaler som svømmer rundt av Mhawish Shaukat, mens Kari Anne Marsteins kvinnefigur er i stille samtale med en hinduistisk mannlig gudeskikkelse og handler om de kloke stille samtalene som former livene våre.

– Maleriet gir meg gåsehud. Å slippe kontrollen som kunstner, og gi verket videre til en annen ukjent, er krevende i seg selv
Cathrine Knutsen

Trudy Wiegand har fylt lerret med abstraksjon i grønt, og Scherehezade har vågalt malt inn en rygg-akt som en marmorstatue. Fru Bugge malte inn en opprørsk pin up, men ble svart ennå frekkere og modigere av Jillani, der en pakistansk transvestitt viser bannefingeren – for hvem er «badass» i dette maleriet? 

Kari Anne Marstein oh Farahzeh Syed har skapt «Silent Conversation», 80×80 eller 100×100 cm, glicée trykk.

Øst og vest smelter sammen

At en vestlig og østlig maletradisjon og ulike referanser skal smelte sammen så teknisk bra, farge- og motivmessig og gå opp i en høyere enhet, er faktisk overraskende når man ser de ti verkene for første gang. 

– Kvinners røst er svært begrenset over store deler av verden. Men kunst har den evne at den kan bære meninger forbi grenser, forbi lover. Jeg vil bringe sammen kvinner fra hele verden, slik at de kan få en sterkere stemme sammen. Slik ble «Artdom» født. Den første utstillingen ble bannlyst av kultursjefen i Teheran, men prosjektet ble kjent online over natten. Covid-19 satte også noen begrensninger, men etter 2,5 år kan vi endelig avduke verkene i «Artdom 2», sier Arghavan. 

Kunsten tillater Arghavan å nå kvinner rundt i hele verdenen. Her har norske Anna Bülow samarbeidet med pakistanske Fakhra Asif.

Det unike prosjektet kan også oppleves på www.artdomproject.com eller ved å følge Arghavan i sosiale medier – en ildsjel som heier på kvinners frihet og bygger broer med kunsten.

Close