Stigende puls på Lorck Schive Kunstpris 2021 - PLNTY | kulturmagasinet

Stigende puls på Lorck Schive Kunstpris 2021

Lorck Schive Kunstpris 2021 åpnet i mars. I pressemeldingen står det: «For femte gang skal en av de største kunstprisene i Europa deles ut, og det skjer på Trondheim kunstmuseum!». 

For de av oss som ikke har hørt om denne prisen tidligere, så kan det virke som om prisen beveger seg rundt om i verden. At det at det skjer i Trondheim, året 2021, er helt unikt. Prisen er et trøndersk initiativ, som så langt kun er blitt delt ut i Trondheim. Og Lorck Schive Kunstpris skal man ikke kimse av. 

Tori Wrånes gjør normaliteten bisarr, og det materialistiske til noe levende, med sitt bidrag til utstillingen.

Kunsten er politisk 

Prisen er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og Hustrus legat, og Trondheim kunstmuseum. Pengepremien er blant de største i Europa av sitt slag. Først nominerer fire uavhengige organ totalt elleve kunstnere. Kravene er: bor, eller har sitt kunstneriske virke, i Norge, og er under 50 år. Og norskfødte foreldre og besteforeldre? Nei, men prisen har, som kunst-Norge for øvrig, møtt kritikk for lite multikulturelt mangfold. Etter en kronikk i Morgenbladet, der mangelen på representasjon i kunstprisen ble poengtert, så inviterte Lorck Schive Kunstpris til en samtale med mål om å finne konkrete tiltak som fremover skal sikre mer mangfold blant de nominerte.

Lorck Schive Kunstpris 2021 er fylt av personlighet. I fire unike utstillinger møtes hver kunstner, tro sitt eget uttrykk.

PLNTY kommenterte i januar viktigheten av en slik offentlig samtale, fordi Nominasjonsprosessen ikke er offentlig. Utvelgelsen av kunstnerne foregår gjennom hemmelige nominasjoner fra Statens stipendkomité, Trondheim kunstmuseum, Norsk kuratorforening og Norsk kritikerlag.

på Trondheim Kunstmuseum sine nettsider
er det mulig å se opptak av kunstnersamtale med Kira Wager og Matias Faldbakken. Foto: Christina Undrum Andersen / TKM

Konkurransen er i gang

De fire nominerte, som hver mottok 150 000 kr til produksjon av verk til utstillingen, var Steinar Haga Kristensen, Matias Faldbakken, Kira Wager, og Tori Wrånes. Det er en internasjonal fagjury som velger hvem av disse som vinner kunstprisen på 500 000 kroner. 

Dersom du ikke bor i Trondheim, eller grunnet en pandemi, har det vært vanskeligere enn ellers å få sett utstillingen. Nå åpner landet opp, og mange vil bruke fellesferien på biltur gjennom Norge. En god mulighet til å stoppe innom Lorck Schive utstillingen i Trondheim på vei nordover eller sørover, alt ettersom. Før, eller etter, du kommer til Lillehammer, kan du kjøre vestover innom Galleri Ullinsvin i Vågå, der det nå står fire utstillinger. Lorck Schive utstillingen vil stå til 23. februar.

Fire tydelige personligheter 

Gjennom et vindu i taket ser vi sålene på et par med sko. Installasjonen midt i romme, det minner om en dørkarm, har blåskjell innstøpt i treverket. Tori Wrånes gjør normaliteten bisarr, og det materialistiske til noe levende, med sitt bidrag til utstillingen. 

Prisen er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og Hustrus legat, og Trondheim kunstmuseum.

Det andre bidraget som vekker særlig interesse, er den ekspansive labyrinten med Steinar Haga Kristensen sine verker. Repetisjon og gjenbruk gir følelsen av å ha entret et helt eget univers, og skaperkraften virker nærmest overveldende. Det ser ut til at Kristensen har klart å bruke sosial nedstengning til sin fordel.

Matias Faldbakken sitt bidrag fremstår beskjedent sammenlignet med det de andre nominerte stiller ut, men er likevel fylt med referanser. Også han kan du møte i kunstnersamtale med Marianne Zamecznik. Foto: Christina Undrum Andersen.

Stiller ut tilbakeholdenhet

Matias Faldbakken sitt bidrag fremstår beskjeden sammenlignet med det de andre nominerte stiller ut, men er likevel fylt med referanser. I en kunstnersamtaler med Marianne Zamecznik kaller han det å stille ut tilbakeholdenhet, noe som høres ut som en motsigelse.

Vinneren av kunstprisen mottar 500 000 kroner. Lorck Schive Kunstpris er en av Europas største.

Tittelen Monstrum, som betyr monster, er en referanse til det menneskeskapte menneske. Ifølge jødisk mytelogien skapte mennesket en menneskelignende skapning, Golem, i et forsøk oppnå guddommelig makt og klokskap. Vi «leker Gud», men kan bare skape monstre, en skygge, sammenlignet med Gud sitt skaperverk. Historien om Frankenstein følger samme narrativ. Matias Faldbakken har lært av mytene, der det kunstige mennesket vender seg mot sin skaper. Han snobber seg ikke til, han bruker jordnære materialer, «back-to-basics»: blekk og kullstift på gråpapir, murstein og leire. 

Penselstrøkene til Kira Wager gir bevegelse til maleriet, som et flimrende minne der hendelsen er tydelig, men detaljene diffuse.

Kira Wagers private fotos

Maleriene til Kira Wager har private fotografier i bakgrunnen, og minnet fra da fotoet ble tatt visualiseres i de flyktige malestrøkene og hvordan fargene smelter inn i hverandre. Som et flimrende minne der hendelsen, og følelsen i øyeblikket, er tydelig, men detaljene diffuse. Wager betegner sin kunstneriske praksis som basert på intuisjon, men det er ingen tvil om at hun stadig bearbeider sine evner. Her er det tilsynelatende ingen snarveier, få tilfeldigheter, og tvers igjennom godt håndverk. 

Lorck Schive Kunstpris 2021 er fylt av personlighet. Fire unike utstillinger, som likevel møtes i at hver kunstner er tro sitt eget uttrykk.  Kunngjøring av hvem som mottar prisen skjer i et eget arrangement onsdag 18. august 2021, og utstillingen står til 19. september.

Close