Håndarbeidet er tilbake, i sterke farger og plastikk-smileys - PLNTY | kulturmagasinet

Håndarbeidet er tilbake, i sterke farger og plastikk-smileys

Håndarbeidet er (tilbake) i vinden, og hobby blir til sekundærinntekter og enkeltpersonforetak takket være sosiale medier.  Vi snakker leire, epoxy, folie og ferskvannsperler.

Bestemor snakket varmt om kvinnelaget, der hun heklet, strikket, broderte og spikket. Venninnegjengen snakker nå varmt om inspirasjons-boards på Pintrest, tutorials på Youtube og TikTok, og om Tise og Instagram, som i løpet av 24 timer kan bringe clayrings, heklede halternecks og armbånd med ferskvannsperler og plastikk-smileys rett til dørmatten din. 

Christina Brodschöll har en deltidsjobb og skole ved siden av å selge klær og smykker gjennom nettsiden ciuustudios.com. Foto: privat

Solid vekst i salg av hobbyartikler

Ifølge SSB har det vært solid vekst i salg av hobbyprodukter den siste tiden, særlig som følge av en pandemi med mer tid til å pleie fritidsinteressene (). I følge statistikk fra DNB som viser folks korttransaksjoner, så har handel knyttet til tema strikking, hekling og hobby, vært 20 til 30 prosent over normalen etter mars 2020.

Google Trends kan fortelle hvilke ord nordmenn flest har søkt mest på det siste året, og under kategorien hobby, så har emner som leire, folie og epoxy gjort et «kraftig hopp», noe som betyr at søketermens volum har vokst med over 5000 prosent over normalen. 

Det var de firkantede veskene som først satte i gang salget for søstrene Sara Tonning og Amanda Tonning. Foto: Sara Tonning

Fargerike smykker til alle «it-jenter»

Dette stemmer godt overens med det som trender i Tise, den populære norske appen for salg av brukte klær og interiørartikler. Leire, folie og epoxy er nemlig blant hovedingrediensene for å lage flere av de fargerike smykkene som alle «it-jenter» nå går med.

– Vi får bestillinger på veskene våre, det var de vi startet med å lage, men akkurat nå selger vi veldig mye smykker. Helt ekstremt mye! Unike «statement pieces», slik som store øredobber med ferskvannsperler og sterke farger, forteller Sara Tonning, en av to søstrene som står bak instagramprofilen @soft.studioo. 

Amanda og Sara gjør alt av arbeide som ligger bak Soft Studioo, og på Instagram så kjører de en gjennomført visuell profil. Foto: Sara Tonning

Mer salg, flere produkter

Det startet en kveld i 2018 da Sara (28), sammen med søster Amanda Tonning (23), begynte å legge ut bilder på Instagram av det kreative håndarbeidet de lenge har holdt på med. Sara forteller videre:

– Amanda har studert kunst, og jeg er fotograf, men så langt er Soft Studioo en hobby. Det siste året så har vi fått mer salg, og kommet med flere produkter. Forhåpentligvis kan dette bli en fulltidsjobb! 

Akkurat nå er det silketrykk t-skjortene til Brodschöll som trender mest. Foto: privat

Økning i enkeltmannsforetak

Så langt i år er det over 24 000 nyregistrerte enkeltpersonforetak (ENK) ifølge Brønnøysundregisteret. Normalen før år 2017 var, slik Statistisk Sentralbyrå måler det, på rundt 30 000 nye ENK-foretak årlig. Veksten er solid. 

Blant de som har bidratt i økningen, er 16 år gamle Christina Brodschöll. Til PLNTY forteller hun:

– Jeg begynte å lage mine egne perlesmykker for gøy i starten av året, og etter hvert bestemte jeg meg for å gjøre hobbyen til en bedrift. For noen måneder siden begynte jeg å printe t-skjorter ved å bruke silketrykk og selger det i tillegg til smykker.

Brodschöll får mellom 10 og 15 henvendelser daglig gjennom nettsiden ciuustudios.com, og også via Instagram og Tise. På spørsmål om hvor hun henter inspirasjon fra, så svarer hun:

– Jeg henter mye inspirasjon fra andre små bedrifter på Instagram, og fra Pintrest hvor jeg lager ulike mapper med bilder jeg liker.

Heklede skaut trender nå på kjøp og salg appen Tise. Foto: Sara Tonning

Trendy estetikk på Pinterest

Pintrest er en visuell søkemotor hvor brukeren kan finne idéer og inspirasjon innen de fleste felt. Er du ung moteinteressert, så har det garantert dukket opp bilder med lignende estetikk som det Ciuu Studios, Soft Studioo og flere nå promoterer via sine sosiale medier. Trendene er også merkbar hos leverandøren. 

– Jag kan inte gå ut med några specifika siffror men jag kan kommentera att vi ser en ökning i vår kategori måla & rita samt en stark trend i smyckestillverkning i Norge just nu, skriver Philip Mossinger, markedssjef for Panduro, et av Nordens største leverandører av hobbysortiment, i en e-post til PLNTY.

Hjemmelagede produkter på marked. Foto: Sara Tonning

Håndverker på hjemmebane

Selv om søstrene bak Soft Studioo ikke er alene om å selge «hjemmelagde» og tidsriktig smykker, så er det vel nettopp som håndverker på hjemmebane at du står fritt til å utforske også nye stiler. 

– Det viktigste for oss er å lage noe vi liker, og som vi vil gå med. Noen ganger treffer man, og andre ganger ikke. Nå har plutselig hekling blitt skikkelig trendy, og å hekle begynte vi med for en god stund siden. Vi lærte det av bestemor! forteller Sara Tonning.

Trender kommer og går, som det heter. Interessen for håndarbeid vil forhåpentligvis vare, for som PLNTY utrykker i det siste trykte spesialmagasinet «Kunst og kultur i skolen», er kreativitet og kunstnerisk aktivitet viktig, for individ og for samfunn.

 

Close