Når ble det innafor å bruke etikk som markedsføringskapital? - PLNTY | kulturmagasinet

Når ble det innafor å bruke etikk som markedsføringskapital?

Det begynner å bli en jungel av engasjement rundt etikk der ute, og i utgangspunktet er det positivt. Det er bare det, at jeg opplever at mange bedrifter flotter seg med sterke symboler fra ulike folkebevegelser, uten å egentlig mene noe med det. 

Kronikk av Andreas Malo Dyb, designer og creative director for Kastel.

Sosialt engasjement er alt for viktig til å gjøres halvveis. Vi må slutte med kortsiktige og halvtomme løsninger for å tilfredsstille kunden her og nå. Vi må begynne å sette langsiktige endringsmål, og heller ta med kunden på reisen. 

Må kreve gjennomsiktighet i markedsføring

Få virksomheter foretar interne etiske grep, og man sitter igjen med tannløse kampanjer uten reelt engasjement. Som designer, daglig leder og grunnlegger av et skomerke, kan jeg ikke sitte taus og se dette skje, når jeg vet at det fortsatt ikke blir gjort nok.  

De siste årene har forbrukere over hele verden etterspurt større gjennomsiktighet i produksjonslinjene til merkevarer i motebransjen. Nå er vi nødt til å kreve den samme gjennomsiktigheten i markedsføringen. 

Andreas Malo Dyb er designer og creative director for Kastel. Han stiller spørsmålstegn til bruk av sosialt engasjement i markedsføring av merkevarer.

Er symbolbruken egentlig en fraskrivelse?

Når et selskap bruker momentumet fra en folkebevegelse som Pride, Black Lives Matter eller bærekraft som salgsstrategi må de spørre seg selv: Fraskriver vi oss ansvaret for en dypere granskning av interne rutiner, holdninger og verdier ved å fremme dette budskapet?

En vis person sa en gang: «A person of good intention looks to change the world, a person of good character looks within.»

Jeg heier på samfunnsengasjement, men jeg vil samtidig at vi som bransje reflekterer over våre handlinger og ikke bruker samfunnsbevegelser som markedsføringskapital.
Andreas Malo Dyb

Trendy å være inkluderende 

Motebransjen, som vi også er en del av, er tradisjonelt kjent for å være ekskluderende. Det har nærmest vært en åpen strategi om eksklusiv distribusjon, ekskluderende priser og begrenset opplag. 

Nå er inkludering blitt trendy og mange i bransjen møter seg selv i døra. Dette er en kjempegod utvikling, men hvor står bransjen når trenden har beveget seg videre? Ønsker vi endringen velkommen – klarer vi å ta endringen innover oss, eller følger vi bare kunden til neste hype?

Sosialt engasjement er alt for viktig til å gjøres halvveis, skriver kronikkforfatteren. Få virksomheter foretar interne etiske grep, og man sitter igjen med tannløse kampanjer uten reelt engasjement.

Ikke bruk samfunnsbevegelser som markedsføringskapital!

Jeg heier på samfunnsengasjement, men jeg vil samtidig at vi som bransje reflekterer over våre handlinger og ikke bruker samfunnsbevegelser som markedsføringskapital. Vi må først rydde opp i egne rekker. 

Vi er på ingen måte best i klassen, men i denne virksomheten har vi bevisst ikke drevet markedsføringskampanjer som vi vet vi ikke har tatt tak i internt. Dette fordi vi opplever at det vil være mangel på respekt for de ulike folkebevegelsene og det de ønsker å oppnå. 

Lytt til kampropene isteden

Som enkeltindivider støtter vi naturligvis ulike bevegelser, men i stedet for å pynte merkevaren med diverse kamprop har vi heller valgt å lytte til dem. Bevegelsene har vært pådrivere til refleksjon og diskusjon innad i bedriften, om hvordan vi kan forbedre oss. 

Samfunnsbevegelsene er ikke en anledning til å promotere egen merkevare, de er en anledning til å lytte. 

Er egentlig Pride, Black Lives Matter eller bærekraft som salgsstrategi en fraskrivelse av ansvaret for en dypere granskning av interne rutiner, holdninger og verdier? spør Andreas Malo Dyb.

Verdier skal være mer enn salgsverktøy

Jeg ønsker at vi som bransje kan bli flinkere til nettopp det. Verdier skal være mer enn et salgsverktøy. Når viktige saker fremmes er det for å spre bevissthet. Det har ingen nytte dersom vi ikke retter et kritisk blikk mot egne rutiner og holdninger samtidig. 

La oss tørre å være åpne om våre feil, ta internt ansvar og prøve så godt vi kan å gjøre verden litt bedre! 

 

Ukentlig publiserer PLNTY kronikker. Kronikk er en meningsytring som står for skribentens regning.

 

Close