Norsk design var forut for sin tid - PLNTY | kulturmagasinet

Norsk design var forut for sin tid

Falcon Phoenix av Sigurd Resell, 1971. Foto: Henrik Fjørtoft

Kan vi gjennom de gamle designklassikerne bane vei for fremtidens klassikere. Ja, mener Dag Hjelle, designsjef hos LK Hjelle. Interessen for norsk design og produksjon er økende også internasjonalt.

KRONIKK: Designerne og ikonmøblene fra 50-, 60- og 70-tallet hjelper oss i mange markeder. Samtidig bidrar også dagens designtalenter med å sette Norge på agendaen ute i verden. Kan vi kanskje også gjenbruke norsk design i generasjoner? spør kronikkforfatter og designsjef Dag Hjelle.

Vi hadde flere designprodusenter på 50- og 60-tallet enn vi har i dag. Den gang reiste produsentene utenlands sammen med designerne for å bli kjent med markedet. Så kom de hjem og skapte designprodukter som ble eksportert over hele verden.  

Ingemar Rellings Siesta solgte i snitt 25000 eksemplarer i 25 år.
Ingmar Rellings sønn, Knut, er også møbeldesigner og han jobbet nært med sin far i hele sin karriere. I dag er Knut dedikert til sin farsarv gjennom Siesta-stolen. Foto: Pernille Münster

Siesta og Falcon solgte i tusenvis

I 25 år på rad ble det solgt i snitt 25000 eksemplarer av Ingmar Rellings Siesta. Sigurd Resells Falcon solgte 36000 eksemplarer da den var på topp. Siesta og Falcon ble tegnet med tanke på effektiv ressursutnyttelse, rasjonell produksjon og for å sendes flatpakket. Klassikerne ble utviklet i et bærekraftig perspektiv lenge før ordet bærekraftig ble tatt i bruk.

Siesta er designet av Ingemar Relling. Sønnen Knut var involvert i det nye designet.
Da vi utviklet Siesta Ovis-modellen, var Knut svært involvert i prosessen slik at han var sikker på at alt var i henhold til sin fars tanke. Dette viser at arven videreføres i en perfekt balanse mellom trendy og klassisk stil. Foto: Pernille Münster.

Et land uten designhistorie

Sammenlignet med våre naboland blir Norge sett på som et land uten designhistorie, og vi har på ingen måte klart å lykkes slik som danskene. De startet egne forretninger for Scandinavian/Danish Design over hele verden.  Slik har de etablert seg som verdens ledende produsenter av designmøbler.

I 25 år på rad ble det solgt i snitt 25000 eksemplarer av Ingmar Rellings Siesta og 36000 av Sigurd Resells Falcon da den var på topp

I Norge sloknet bevisstheten utover på 70-, 80- og 90-tallet.  Her skulle vi satse på å selge råvarene som vi hentet i og under havet.  Skulle vi ha designmøbler kunne vi kjøpe utenlandske. Myndighetene ga økonomisk støtte om vi ville flagge ut bedriftene våre. Tro det eller ei.

Falcon Phoenix, designet av Sigurd Resell i 1971. Det er et nyervervet produkt for Hjelle, men er ikke på noen måte ny design i den norske møbelhistorien. Foto: Henrik Fjørtoft.

En møbelindustri som klorer seg fast

Nå når vi begynner å innse at fremtiden for fossilt brennstoff ikke lenger ser så lys ut, trenger vi å skape arbeidsplasser på fastlandet.  Noen få steder finnes fortsatt møbelindustri som har klart å klore seg fast.  

Vi tror folk heller vil prioritere norske produkter med en historie, fin form og god komfort

Designerne og ikonmøblene fra 50-, 60- og 70-tallet hjelper oss i mange markeder. Samtidig bidrar også dagens designtalenter med å sette Norge på agendaen ute i verden.  Vi opplever økt interesse fra mange markeder nå.  Norske designikon sendes ut i verden fra fabrikken vår hver eneste dag.  

Det er den norske designeren Fredrik Kayser som står bak Modell 711. Enkle, rene linjer bærer tidens tann og kan fint gjenbrukes av neste generasjon.

Designklassikerne skaper suksess

Designklassikerne får mye av æren for denne utviklingen. Hjelle opplever vekst både nasjonalt og internasjonalt og jobber med å utvikle nyheter. Det er interessant å se hvordan design med sitt utspring fra 60- og 70-tallet også i dag appellerer til alle samfunnslag og aldersgrupper. 

Her har Fredrik A. Kaysers stoler Modell 711 fått plass på Haugesund folkebibliotek. Norsk design er mer enn sitt utseende, det er tidløst og nær naturen. Foto: LK Hjelle.

Norsk design kan gjenbrukes av generasjoner

Det grønne skiftet vil tvinge frem en reduksjon av «bruk-og-kast»-forbruket. Det har pågått i mange år. Vi tror folk heller vil prioritere norske produkter med en historie, fin form, god komfort og som er laget av holdbare materialer. Over flere år har vi sammen med designerne arbeidet med å finne de mest miljøvennlige løsningene. På samme måte som klassikerne, har disse lang levetid, og vil kunne bli gjenbrukt av flere generasjoner.

 

Ukentlig publiserer PLNTY kronikker. Kronikk er en meningsytring som står for skribentens regning.

Close