KRONIKK: Designerne og ikonmøblene fra 50-, 60- og 70-tallet hjelper oss i mange markeder. Samtidig bidrar også dagens designtalenter med å sette Norge på agendaen ute i verden. Kan vi kanskje også gjenbruke norsk design i generasjoner? spør kronikkforfatter og designsjef Dag Hjelle.
Vi hadde flere designprodusenter på 50- og 60-tallet enn vi har i dag. Den gang reiste produsentene utenlands sammen med designerne for å bli kjent med markedet. Så kom de hjem og skapte designprodukter som ble eksportert over hele verden.
Siesta og Falcon solgte i tusenvis
I 25 år på rad ble det solgt i snitt 25000 eksemplarer av Ingmar Rellings Siesta. Sigurd Resells Falcon solgte 36000 eksemplarer da den var på topp. Siesta og Falcon ble tegnet med tanke på effektiv ressursutnyttelse, rasjonell produksjon og for å sendes flatpakket. Klassikerne ble utviklet i et bærekraftig perspektiv lenge før ordet bærekraftig ble tatt i bruk.
Et land uten designhistorie
Sammenlignet med våre naboland blir Norge sett på som et land uten designhistorie, og vi har på ingen måte klart å lykkes slik som danskene. De startet egne forretninger for Scandinavian/Danish Design over hele verden. Slik har de etablert seg som verdens ledende produsenter av designmøbler.
I 25 år på rad ble det solgt i snitt 25000 eksemplarer av Ingmar Rellings Siesta og 36000 av Sigurd Resells Falcon da den var på topp
I Norge sloknet bevisstheten utover på 70-, 80- og 90-tallet. Her skulle vi satse på å selge råvarene som vi hentet i og under havet. Skulle vi ha designmøbler kunne vi kjøpe utenlandske. Myndighetene ga økonomisk støtte om vi ville flagge ut bedriftene våre. Tro det eller ei.
En møbelindustri som klorer seg fast
Nå når vi begynner å innse at fremtiden for fossilt brennstoff ikke lenger ser så lys ut, trenger vi å skape arbeidsplasser på fastlandet. Noen få steder finnes fortsatt møbelindustri som har klart å klore seg fast.
Vi tror folk heller vil prioritere norske produkter med en historie, fin form og god komfort
Designerne og ikonmøblene fra 50-, 60- og 70-tallet hjelper oss i mange markeder. Samtidig bidrar også dagens designtalenter med å sette Norge på agendaen ute i verden. Vi opplever økt interesse fra mange markeder nå. Norske designikon sendes ut i verden fra fabrikken vår hver eneste dag.
Designklassikerne skaper suksess
Designklassikerne får mye av æren for denne utviklingen. Hjelle opplever vekst både nasjonalt og internasjonalt og jobber med å utvikle nyheter. Det er interessant å se hvordan design med sitt utspring fra 60- og 70-tallet også i dag appellerer til alle samfunnslag og aldersgrupper.
Norsk design kan gjenbrukes av generasjoner
Det grønne skiftet vil tvinge frem en reduksjon av «bruk-og-kast»-forbruket. Det har pågått i mange år. Vi tror folk heller vil prioritere norske produkter med en historie, fin form, god komfort og som er laget av holdbare materialer. Over flere år har vi sammen med designerne arbeidet med å finne de mest miljøvennlige løsningene. På samme måte som klassikerne, har disse lang levetid, og vil kunne bli gjenbrukt av flere generasjoner.
Ukentlig publiserer PLNTY kronikker. Kronikk er en meningsytring som står for skribentens regning.