Kronikk av Anne og Gunnhild Hasla, designer og gründer av Hasla Jewellery
Volumet må ned. Men er det mulig i en tid da vi ønsker evig vekst og økt inntjening?
Du har sikkert lagt merke til det, produkter kommer på salg før sesongen er avslutta, og neste sesong kommer tidligere og tidligere. Det lanseres kolleksjoner opp til seks ganger i året, og man skal alltid ligge i forkant med å ha nyheter å selge.
Hva har skjedd med to kolleksjoner i året?
Hva har skjedd med to kolleksjoner i året, og en levetid på minst seks måneder? Hva gjør det med produktene, og hva gjør det med opplevelsen, når vi ikke nyter det vi investerer i lengre enn noen måneder eller uker om gangen før vi ønsker oss noe nytt? Knytter vi oss til det vi eier, eller gjør det noe annet med oss?
Dersom vi som designere tenker grundig gjennom hver gjenstand som skal ut til forbruker, vil vi da bli mer skjerpet og lage bedre og mer holdbare produkter?
Gunnhild Hasla
Det er vanskelig å stoppe i tide
En kreativ person vil alltid skape, og det er fantastisk. Det er givende, det er spennende og det er viktig. Men det kan også bli for mye, og vi går hele tiden tilbake til spørsmålet: er dette noe vi ønsker å bringe inn i verden, er dette nødvendig for å skape kolleksjonen? Hvor få produkter kan vi klare å lage i en kolleksjon, og likevel føle at den er komplett?
Ser bare muligheter
Noe av det vanskeligste som designer er å ikke lage for mye. Når vi har gode ideer, og de kreative prosessene løsner, så er det ikke begrensninger for mulighetene som dukker opp. Det er alltid vanskelig å kutte ut produkter fra en kolleksjon vi er stolte av. Men vi må gi oss i tide, og droppe varianter vi egentlig ønsker å ha med.
Alle ønsker seg noe nytt, og tilgjengeligheten av nye produkter eskalerer i rekordfart
Kan vi komme tilbake til «sjeldnere», «færre» og «like bra»? Eller kanskje til og med bedre? Kan et økt søkelys på volum og færre lanseringer gjøre produktene vi designer bedre? Det er ingen tvil om at vi ikke kan fortsette å overkonsumere, og dette er noe vi som enkeltpersoner kan bidra mest med.
Vi må bli mer glade i tingene vi eier
Det er frustrerende å se hvor fort alt går, og hvordan det er konstruert et konstant behov for nyheter. Alle ønsker seg noe nytt, og tilgjengeligheten av nye produkter eskalerer i rekordfart.
Vi ønsker vekst, men kan vi skynde oss langsomt? Alt vi designer må analyseres, og vi må kutte overflødige elementer fra kolleksjonene. Da sitter vi igjen med kjernen, og kanskje dette også vil styrke merkets eget DNA og identitet?
Dersom vi som designere tenker grundig gjennom hver gjenstand som skal ut til forbruker, vil vi da bli mer skjerpet og lage bedre og mer holdbare produkter? Rett og slett bedre design? Og ikke minst, vil vi ikke bli mer glade i tingene vi eier? Det hadde vært fantastisk om man kunne snu og gå tilbake til å eie mindre!
Designere og merker må finne sitt hvorfor
Vi som jobber kreativt og innenfor motebransjens rammer er helt avhengige av å være en bedrift med sunn økonomi. Det er mulig å tjene penger i et lavere tempo, og da vil vi også ha et større mangfold av merker og en miks av større og mindre designermerker som klarer å overleve.
Forbrukeren vil få færre valg, men kanskje sitte igjen med større tiltro til merkene? Vi må finne vårt hvorfor og blir mer bevisste på hvordan vi ønsker å leve livet vårt, og hvordan vi ønsker at framtidens design skal bli.
Ukentlig publiserer PLNTY kronikker. Kronikk er en meningsytring som står for skribentens regning.