Kan vi skape mindre mote men likevel nok?  - PLNTY | kulturmagasinet

Kan vi skape mindre mote men likevel nok? 

Motebransjen produserer for mye, og da hjelper det ikke at produktene er bærekraftige. Med økonomisk vekst og stadig lavere priser på klær og andre gjenstander, har vi i Norge doblet det gjennomsnittlige forbruket per person siden 1990.

Kronikk av Gunnhild Hasla, designer og medgründer av Hasla Jewellery

Volumet må ned. Men er det mulig i en tid da vi ønsker evig vekst og økt inntjening? 

Du har sikkert lagt merke til det, produkter kommer på salg før sesongen er avslutta, og neste sesong kommer tidligere og tidligere. Det lanseres kolleksjoner opp til seks ganger i året, og man skal alltid ligge i forkant med å ha nyheter å selge. 

Gunnhild og Anne Hasla er gründere av motesmykkene Hasla. De er begge kronikkforfattere og sier at vi må finne vårt «hvorfor» og ønske hva fremtidens design skal bli.

Hva har skjedd med to kolleksjoner i året?

Hva har skjedd med to kolleksjoner i året, og en levetid på minst seks måneder? Hva gjør det med produktene, og hva gjør det med opplevelsen, når vi ikke nyter det vi investerer i lengre enn noen måneder eller uker om gangen før vi ønsker oss noe nytt? Knytter vi oss til det vi eier, eller gjør det noe annet med oss?

Dersom vi som designere tenker grundig gjennom hver gjenstand som skal ut til forbruker, vil vi da bli mer skjerpet og lage bedre og mer holdbare produkter?
Gunnhild Hasla

Det er vanskelig å stoppe i tide

En kreativ person vil alltid skape, og det er fantastisk. Det er givende, det er spennende og det er viktig. Men det kan også bli for mye, og vi går hele tiden tilbake til spørsmålet: er dette noe vi ønsker å bringe inn i verden, er dette nødvendig for å skape kolleksjonen? Hvor få produkter kan vi klare å lage i en kolleksjon, og likevel føle at den er komplett? 

«Noe av det vanskeligste som designer er å ikke lage for mye. Når vi har gode ideer, og de kreative prosessene løsner, så er det ikke begrensninger for mulighetene som dukker opp», skriver søstrene Hasla. Design: Anne Hasla.

Ser bare muligheter

Noe av det vanskeligste som designer er å ikke lage for mye. Når vi har gode ideer, og de kreative prosessene løsner, så er det ikke begrensninger for mulighetene som dukker opp. Det er alltid vanskelig å kutte ut produkter fra en kolleksjon vi er stolte av. Men vi må gi oss i tide, og droppe varianter vi egentlig ønsker å ha med. 

Alle ønsker seg noe nytt, og tilgjengeligheten av nye produkter eskalerer i rekordfart

Kan vi komme tilbake til «sjeldnere», «færre» og «like bra»? Eller kanskje til og med bedre? Kan et økt søkelys på volum og færre lanseringer gjøre produktene vi designer bedre? Det er ingen tvil om at vi ikke kan fortsette å overkonsumere, og dette er noe vi som enkeltpersoner kan bidra mest med.

Vi må bli mer glade i tingene vi eier

Det er frustrerende å se hvor fort alt går, og hvordan det er konstruert et konstant behov for nyheter. Alle ønsker seg noe nytt, og tilgjengeligheten av nye produkter eskalerer i rekordfart. 

Vi ønsker vekst, men kan vi skynde oss langsomt? Alt vi designer må analyseres, og vi må kutte overflødige elementer fra kolleksjonene. Da sitter vi igjen med kjernen, og kanskje dette også vil styrke merkets eget DNA og identitet? 

Dersom vi som designere tenker grundig gjennom hver gjenstand som skal ut til forbruker, vil vi da bli mer skjerpet og lage bedre og mer holdbare produkter? Rett og slett bedre design? Og ikke minst, vil vi ikke bli mer glade i tingene vi eier? Det hadde vært fantastisk om man kunne snu og gå tilbake til å eie mindre!

«Hva gjør det med produktene, og hva gjør det med opplevelsen, når vi ikke nyter det vi investerer i lengre enn noen måneder eller uker om gangen før vi ønsker oss noe nytt?» spør artikkelforfatterens. Design: Anne Hasla.

Designere og merker må finne sitt hvorfor

Vi som jobber kreativt og innenfor motebransjens rammer er helt avhengige av å være en bedrift med sunn økonomi. Det er mulig å tjene penger i et lavere tempo, og da vil vi også ha et større mangfold av merker og en miks av større og mindre designermerker som klarer å overleve. 

Forbrukeren vil få færre valg, men kanskje sitte igjen med større tiltro til merkene? Vi må finne vårt hvorfor og blir mer bevisste på hvordan vi ønsker å leve livet vårt, og hvordan vi ønsker at framtidens design skal bli.

 

Ukentlig publiserer PLNTY kronikker. Kronikk er en meningsytring som står for skribentens regning.

 

Close