Bonderomantikk, popkunst og Hamsun Fantasier i Gudbrandsdalen - PLNTY | kulturmagasinet

Bonderomantikk, popkunst og Hamsun Fantasier i Gudbrandsdalen

Hamsun Fantasier i Vågå sommeren 2021. Foto: Victoria Vale.

Den 5. juni åpnet utstillingen Hamsun Fantasier på Galleri Ullinsvin i Vågå. Med felespill og utsikt over sauebeite, elveutløp og rester av snø glitrende på fjelltopper, ønsket en rekke kulturpersonligheter det sommerkledde publikum velkommen. 

– Var det her Knut Hamsun ble født? Spør ordfører i Vågå, Harald Sve Bjørndal, før han besvarer sitt eget spørsmål,

– Ja, selv om Lom nok er uenig i det.

– Det viktigste med denne utstillingen er at barn, unge og voksne vil bli interessert i å dykke ned i Hamsuns interessante og spennende univers, men vi håper på salg også, så klart! sier kurator Kristin Jordfald. Foto: privat.

Kulturbygda Vågå

Bjørndal ønsker at Vågå skal være en kulturbygd, og han har i alle fall lyktes med det denne dagen. Vågå ligger ypperlig plassert som stoppested på biltur fra sør til vestsiden av Norge, eller som et reisemål i seg selv. Tre utstillinger har åpning parallelt med Hamsun Fantasier på Galleri Ullinsvin, Homo Gudbrandalus, en soloutstilling av Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir, Vevkunst i møte med maleri, en hyllest til Rakel Onsum Berg og Trygve Haakenstad, og Tinga taler, en magasinutstilling.

Hamsun Fantasier i Vågå: Kjell Erik Killi-Olsens eksistensielle verk «Fanget av fortiden».
Utstillingen er en kavalkade der kunstnerne viser stor spennvidde i medium, uttrykk og formspråk. Her Kjell Erik Killi-Olsens eksistensielle verk «Fanget av fortiden».

Norske samtidskunstnere møter norsk kulturarv

Det er uenigheter rundt hvor Knut Hamsun ble født, men hans far eide en gård i Vågå, og foreldrene oppga dette som fødested. Og Hamsun er ikke den eneste med tilknytning til stedet. Farsslekta til Munch bodde i en prestegård i Vågå, og «Vågå-sommaren» har vært et begrep i norsk kunsthistorie som viser til året 1894 da et kunstnerkollektiv, med Halfdan Egedius og Kristen Holbø i spissen, tilbrakte sommeren i bygda. I tillegg så har Fotograf Morten Krogvold holdt workshops i Vågå i en årrekke.

– Det er inspirert av da Victoria skriver et brev til møllerens sønn med kjærlighetserklæringen: når du leser dette brevet, så er jeg død, forteller Therese Nordtvedt om sitt verk «Blossoms and Blood» Foto: Øystein Thorvaldsen

Fantasiene ble revitalisert

Kurator for Hamsun Fantasier, Kristin Jordfald, forteller hvordan utstillingen endte opp her i Vågå.

– Prosjektet ble utviklet til 150 årsjubileet for forfatterens fødsel i 2009. Det endte opp med en stor billedkunstutstilling i Trondheim. Da 100 års-jubileet for Hamsuns nobelpris i 2020 nærmet seg, tok KulturKonsept fram Hamsun Fantasier for revitalisering. Fordi Hamsun er født i Vågå, ble det naturlig å forespørre om det nye og flotte galleri Ullinsvin.

Det er uenigheter rundt hvor Knut Hamsun ble født, men hans far eide en gård i Vågå, og foreldrene oppga dette som fødested.

Og så, 162 år etter sin fødsel på husmannsplassen, er vår store forfatter tilbake til fødestedet sitt. Jordfald legger til:

Les også:  Sverre Malling på mikromuseum i London

– Her skal det også være en markering med pop up-utstilling og omvisning på dikterens fødselsdag 4. august. 

Gården på Ullinsvin har en rik kulturarv. Da vi deltok på åpningen av de nye utstillingene, så var den gamle låven og fjøset i Ullinsvin brukt til utstillingslokale i tillegg til at det nyere utstillingsbygget, Galleri Ullinsvin, rommet Hamsun Fantasier. 

Den 5. juni åpnet utstillingen Hamsun Fantasier på Galleri Ullinsvin i Vågå. Med felespill og utsikt over sauebeite, elveutløp og rester av snø glitrende på fjelltopper, ønsket en rekke kulturpersonligheter et sommerkledt publikum velkommen.

Stor variasjon i uttrykksformer

Med totalt 26 kunstnere utstilt, blir det naturlig stor variasjon i medium, uttrykk og formspråk: grafikk, tegning, maleri, glass, skulptur og tekstil. Likevel, det er lett å se en felles inspirasjon fra Hamsun sine romaner. 

På en ensom vegg ved enden av utstillingen, vokser en kvinneskikkelse ut fra en roseskog, eller er det rosene som vokser ut av henne?

Veggene i Galleri Ullinsvin er tettpakket. Christopher Robin Rådlunds blå og svarte skog i verket «Den lange sti over myrene», tar deg inn i markens grøder i ordets rette betydning. Det ser ut som at Killi Olsen har hentet inspirasjon fra Sult, for i verket «Fanget av fortiden» er menneskeskikkelsene viklet inn i det som ser ut som røde tarmer. 

Harald Fenn «Skogen» viser morgenlyset i en formasjon helt ulik slik du finner det i naturen: symmetriske, og i rette striper.

Therese Nordtvedt viser Victoria

På en ensom vegg ved enden av utstillingen, vokser en kvinneskikkelse ut fra en roseskog, eller er det rosene som vokser ut av henne? Maleriet viser romanfiguren Victoria, og bærer samme navn. Therese Nordtvedt, kunstneren bak verket, forteller at dette er tredje versjon av maleriet.

– Det er inspirert av da Victoria skriver et brev til møllerens sønn med kjærlighetserklæringen: når du leser dette brevet, så er jeg død. Han var en annen klasse, og hun var avisende. Han får ikke se henne når hun er syk og døende, det er virkelig tragisk, likevel er det styrke i blikket hennes. 

Les også:  Vigeland + Hedberg = konseptuelt tankegods
«Hamsuns røde løper» av Istvan Lisztes, viser til Knut Hamsun sine mørke sider, som nok har vært et hinder for deler av berømmelsen.

Hamsuns medlemsskap av Nasjonal Samling

Hamsun var, som folk flest, et komplekst menneske. At han var medlem av Nasjonal Samling, hører også til historien. Kurator Kristin Jordfald har derfor vært opptatt av å få inn motstemmer. 

– Henning Olav Espedals relieffer med tittel «238» refererer til fredsprisvinneren Carl von Ossietzkys fangenummer. Her kan Hamsuns offentlige og skammelige tekst leses. Det står en liten figur på gulvet, en skulptur av Hamsun. Den røde løperen i tre er signert Istvan Lisztes. Bronseskulpturen er av Skule Waksvik. Hamsun står slik at han hindrer løperen i å kunne bli rullet ut. Disse verkene til sammen utgjør en sterk stemme.

Close