Sheila Simmenes med varme rytmer om sommerfugleffekten - PLNTY | kulturmagasinet

Sheila Simmenes med varme rytmer om sommerfugleffekten

Sheila Simmenes har en undervurdert evne i musikkbransjen: hun vet å finne sin styrke i andre musikere. Singelen «Love Was Easy» blander neo-soul og brasiliansk jazz.


Sammen med Sheila Simmenes bryter vi ned hennes nyeste låt til enkeltlyder og lærer om prosessen bak. Vi filosoferer også om sommerfugleffekten og rosefarget tilbakeblikk.

Perfekt ikke-perfeksjon

Alt som har skjedd hittil i Sheila Simmenes’ liv må ha vært perfekt, tenker hun. Opplevelsene hennes, de gode med de vonde, kulminerer i at hun nå venter sitt andre barn. Bedre enn det blir det vel ikke?

– Jeg er veldig bevisst på de gode og dårlige tingene i mine tidligere forhold, og jeg vet godt hvorfor de ikke varte. Men det at de ikke varte betyr ikke at de ikke var verdifulle, sier Simmenes. Hun understreker at hun ikke ville endret noe som helst i fortiden; det kunne resultert i at hun ikke har livet sitt slik det er i dag.

Låtskriveren har tidligere brukt mesteparten av tiden sin på å skrive låter med andre artister, som sør-koreanske Taeyeon (Girls Generation) og norske Rebekka B. Maeland. Nå derimot, har hun endelig klart å senke skuldrene lavt nok til å gå løs på sin egen artistkarriere for fullt.

Om noe er tindrende klart, så er det at Simmenes ikke er på noen kreativ egotripp.

«Love Was Easy» følger «Beautiful», «Si ka du vil» og «Same Old Song», som ble gitt ut i løpet av de siste to årene. Til høsten lover hun oss at debutalbumet endelig kommer.

Simmenes understreker at hun ikke ville endret noe som helst i fortiden; det kunne resultert i at hun ikke har livet sitt slik det er i dag. Og for tiden er hun gravid med sitt andre barn. Cover-foto: Mariann Vik

Internasjonalt smelteverk

«Love Was Easy» er slik vi kjenner artistens musikk fra før: en slags blanding av neo-soul og brasiliansk jazz, med uhyre dyktige musikere på laget. Singelen er spilt inn i Rio De Janeiro og i Kristiansand med hjelp av produsent Bjørn Ole Rasch (Secret Garden). Og om noe er tindrende klart, så er det at Simmenes ikke er på noen kreativ egotripp. Tekst og melodi er hennes føring, men resten av arrangementet – bass, saksofon, piano og perkusjon – er sterkt farget av bandet hun har samlet.

Les også:  Nytt år, ny musikk. Cathrin Grams album «Silence and Alarm» oppsummerer 2021

Bassist Fredrik Sahlander for eksempel, kunne ikke bedt om bedre porteføljemateriale. Instrumentet hans er minst like fremtredende som vokalen. Brasilianske Robertinho Silva (Gilberto Gil, Peggy Lee), et velkjent navn i brasiliansk jazz, står for perkusjon. Han benytter ikke noe vanlig trommesett, men heller noe mer lettbent, som du kan høre om i podkasten.

«Love Was Easy» er slik vi kjenner artistens musikk fra før: en slags blanding av neo-soul og brasiliansk jazz, med uhyre dyktige musikere på laget.

Resultatet er en låt med avslappende, helorganisk lyd; en rolig sommerlåt til en kveld du koster på deg litt ekstra gode drinker som du nipper til i solnedgangen. Ingen av musikerne flekser unødvendig med tekniske ferdigheter, og det hele fremstår som en rolig, lett koreografert jam-sesjon satt til Simmenes’ myke vokal.

I ukens podkast bryter vi ned enkeltelementene av «Love Was Easy» med Simmenes selv. Du får høre instrumenter isolert og i kontekst, med artisten som forklarer prosessen sin.

Close