Nå kan du som publikummer sette deg godt ned i stolen hjemme med telefonen og sjekke innom. Er du kunstinteressert, eller bare nysgjerrig? Oslo Open viser et mer ufiltrert møte med kunstnerne og deres rom og inviterer folk flest inn for å se hvordan de jobber.

Prosessen bak kunsten
I år etablerer arrangøren nye møter mellom kunst og publikum i det de selv beskriver som et unikt visningsrom. Som publikum får vi innblikk i prosessen som ligger bak de ferdige verkene og får se kunstnernes egne arbeidsplasser, men der vi normalt sett kommer inn i atelierene, kan se, lukte og observere, skal isteden 24 kunstnere gå live i videoformat i helgen. Bildekunstner Ingrid Lønningdal er først ut.
– Det skal være et lavterskelopplegg, hvor publikum får se inn i vår litt private sfære. Dere vil kunne se deler av arbeidsprosessene mine. I det siste har jeg jobbet med maleri på tekstil. Kanskje jeg skal vise frem et utsmykkingsprosjekt jeg jobber med til sykehuset i Stavanger, et stort takmaleri på flere hundre kvadratmeter, forteller kunstneren.

Det hemmelighetsfulle rommet
Lønningdal har i flere år hatt et kommunalt atelier, som betyr at kommunen subsidierer det, og opplever Oslo Open som en mulighet for å vise frem sitt atelier, og gi noe tilbake.
– Jeg har vært så heldig, og mener det er viktig å vise folk hva et slikt rom betyr for kunstnerne. Vi er avhengig av disse rommene for å produsere utstillinger, og uten dem blir arbeidet vanskelig.
Oslo Open skiller seg ut fra andre kunstformidlingstilbud ved at fokuset ligger på den enkelte kunstners arbeidsplass. Lønningdal syns Oslo Open er viktig fordi den viser kunst på en annen plattform, enn slik man møter den på museer eller i gallerier.

Oslo Open åpner atelierene
– Egentlig er et atelier litt hemmelighetsfullt, det er et privat rom som publikum vanligvis ikke har tilgang til, så det er unikt å få se hva som foregår bak kulissene, forklarer Lønningdal, som siden 2009 har vært med på nesten alle Oslo Open-arrangementene.
– Det er jo råflott å få komme inn døra til kunstneren. Det er et personlig møte. Som publikummer får man se hvordan kunstneren jobber, og man forstår arbeidet på en annen måte. Det er et ærlig møte.
I år etablerer Oslo Open nye møter mellom kunst og publikum i det de selv beskriver som et unikt visningsrom.
Mange benytter arrangementet til å få seg en gåtur i byen på, og samtidig besøke noen av hovedstadens mange kunstnere. Da står rom og bygninger som vanligvis er låst, åpne for allmenheten nesten hele dagen. I år blir Oslo Open arrangert digitalt, og møtene er kortet ned til et videointervju på omlag 30 minutter. De digitale møtene blir vist på Oslo Open sin egen Instagram gjennom helgen 17. – 18. april.

Atelierbesøket kringkastes direkte på Instagram
Ragnhild Brochmann, estetikeren fra Morgenbladet og Marthe Elise Stramrud, kunstner og daglig leder av Oslo Open, vil fungere som stundteportere, og er to av fire som skal ut på besøk og sørge for et lettbent og uformelt møte med flere kunstnere over dørstokken til altelieret. Ifølge Oslo Opens pressemelding, loves det personlige og uformelle møter mellom kunstnere og publikum.

En alternativ visningsarena
Oslo Open er en ideell kunstnerstyrt organisasjon som i 2000 ble etablert av kunstnere og en rekke nasjonale og lokale kunstinstitusjoner. Målet er å gi kunstnerne en alternativ arena for å vise kunsten sin på, og har i dag vokst frem til å romme rundt 400 profesjonelle kunstnere.
Inngangsbildet til denne saken er av kunstneren Kirsty Kross med publikum i sitt atelier i Myntgata under Oslo Open 2019. Foto: Ignat Wiig.