«Death of a Mountain» beviser at breer kan dø  - PLNTY | kulturmagasinet

«Death of a Mountain» beviser at breer kan dø 

Mens politikere fortsatt fornekter klimakrisen, jobber minst én kunstner med å dokumentere sannheten om isbreer som kan dø.

– Kunsten har alltid skapt dialog, sier Christian Houge, kunstfotograf som dyrker vitenskapen i kunstnerskapet sitt. Hvordan han skaper kunst er basert i fakta om miljøspørsmål – før han innlemmer dem i et fotokunstverk. Perspektivet er både jordisk og astralt.

Metoden for hvordan han skaper uttrykk er forskjellig. Noen ganger bearbeides foto med akrylmaling og pigmentkritt, droner flys over landskap for å skape video av forvitret landskap, eller så stilles kunsten ut som rene fotografier som tilskueren uten vansker kan relatere seg til. Du ser det du ser. Og du ser mer. 

– Jeg kommenterer mine omgivelser. De nyhetene og faktaene jeg forholder meg til … inkluderer også vitenskap, sier fotokunstner Christian Houge om sin dokumentasjon om Rohne-breen i Sveits, som nå stilles ut i Buer Gallery frem til 5. mai. «Death of a Mountain» har blitt nominert til årets Leica Oskar Barnack Award og blitt tildelt årets stadig kunststipend fra Kulturrådet.

Fordypning i menneskets eksistens

For det du ser inneholder lag på lag med informasjon, en ustoppelig strøm av fordypning i kunnskap om et tema som angår oss alle: vår eksistens. En som observerer kunst litt på avstand blir betrygget av de mange fasitsvarene Houge viser frem i sin fotokunst, men vil forhåpentlig også forferdes av dem. Og motivene levner oftest ingen tvil om hva budskapet handler om. 

Men så er han jo kunstner. Du kan alltid stole på fakta, men du kan ikke stole på at han ikke vil utfordre deg på et personlig plan. Hvor stort er universet? Hvordan reagerer du på brennende, utstoppede dyr? For Christian Houge handler det om å uttrykke seg, og samtidig kommentere. 

– Jeg kommenterer mine omgivelser. De nyhetene og faktaene jeg forholder meg til … inkluderer også vitenskap, sier han ettertenksomt, – det som fascinerer meg er vår plass i naturen, vår relasjon til den men også konflikt til den. For det går jo ikke i hop med det som kalles vår progresjon. Vår utvikling er ikke i samsvar med det som vi er av, nemlig naturen. Det skaper interessante spørsmål, sier han. 

Les også:  Vigeland + Hedberg = konseptuelt tankegods
I utstillingen «Death of a Mountain / In;Human Nature» har Houge jobbet med pigmentkritt og akrylmaling på foto. Den siste serien viser originale bilder av månelandingen innkjøpt og satt sammen med topografien til Svartisen, en annen truet isbre.

Når fjellet dør

Kunstutstillingen «Death of a Mountain / In;Human Nature» står frem til 5. mai i Buer Gallery i Oslo. For kunstneren ligger det 20 år med repetisjoner av det samme temaet bak bildene; naturen og mennesket – funderinger over hvordan mennesket nettopp ikke forholder seg til naturen. Og det siste prosjektet av de to, «Death of a Mountain», består av en enorm fysisk innsats fra kunstnerens side. 

– Det som fascinerer meg er vår plass i naturen, vår relasjon til den men også konflikt til den

Rohne-breen i Sveits er forunderlig nok dekket med UV-beskyttende stoff, som skal hindre at den smelter. Han har jobbet slik oppdageren eller forskeren gjør; dratt tilbake igjen og igjen. Samlet – i dette tilfellet inntrykk – og fotografert, planlagt, gått ekspedisjoner, forholdt seg til vær, vind, avlyst, gått tilbake, gått igjen, for endelig å få nøyaktig det riktige fotografiske utsnittet – uten garanti for å få det bildet han ønsket seg. Å skape kunst er et endeløst sjansespill. 

Rohne-breen i Sveits er dekket av et stoff som skal forhindre at den blir utsatt for UV-stråling. Men at breen smelter, er det ingen tvil om. Christian Houge, Untitled, 2017.

Jorden og universet

Uttrykkene i bildene er stille. Litt skitne. Stoffene breen er kledd med kan minne om de som henger over gamle møbler i et forlatt hus. Kan det se ut som en kuliss? Er det virkelig sant at breen smelter?

– Jeg liker å jobbe med motsetninger, sier han, fordi han i denne utstillingen veksler på et tidligere kunstprosjekt, In;Human Nature fra 2016. Her er originale bilder av månelandingen innkjøpt og satt sammen med topografien til en annen truet isbre i Norge, nemlig Svartisen – enda en bre som smelter – blir vi minnet om det kunstneren mener er sammenhengene vi er dømt til å leve under. 

Les også:  Geir Harald Samuelsens organiske «rush» i Galleri Semmingsen.
Er det virkelig sant at breen smelter? Rohne-breen, sett fra innsiden (detalj). Christian Houge, Untitled 8, 2018.

Christian Houge er ofte opptatt av mikro- og makroperspektiv og nye horisonter; vår erobring av natur går til bake til imperialismen – en tid hvor vi skulle erobre! 

– Fortsatt skal vi erobre, slik som de høyeste fjellene og de dypeste områdene i havet, som bare er fem prosent utforsket, mens vi holder på å tømme ressursene rundt oss. Det høres ut som et dommedagsprofeti, men jeg er utrolig fascinert av hvordan mennesket, fra sin opprinnelse, har søkt utover. Det har også skapt vår evolusjon, sier han.

– Vi har nettopp landet på Mars?

– Nettopp. Mineraler på meteoritter og andre planeter har enorm verdi for vår utvikling. 

Uttrykkene i bildene er stille. Litt skitne. Stoffene breen er kledd med kan minne om de som henger over gamle møbler i et forlatt hus. Kan det se ut som en kuliss? Christian Houge, Untitled 4, 2017 (detalj).

Privat næringsliv redder ikke menneskeheten

Ifølge Houge har privat næringsliv store interesser i å skape romfartsteknologi for å kunne komme til andre planeter for å drive gruvedrift, på jakt etter metaller som er sjeldne på jorda. Russerne har, ifølge kunstneren, plassert utstyr på Venus, kineserne har landet på månen. Mange av disse planene handler ikke om å redde menneskeheten, men om business, sier han.

– Hva tenker du om mennesket?

– Det myke, organiske? Man kan snuble i mange klisjeer, men jeg tenker at vi trenger både enighet og dialog for å utvikle oss videre. Og å stille nye spørsmål. Og det er ofte der kunsten kommer inn.

Close