Runa Klock er designer av både produkter og prosesser - PLNTY | kulturmagasinet

Runa Klock er designer av både produkter og prosesser

Runa Klock designer både produkter og prosesser. Allsidigheten fører til hun blir vanskelig å sette i bås. Nettopp evnen til å være mangfoldig, skaffet henne Jacobprisen, den høyeste utmerkelsen en norsk designer kan få.

Det viktigste for designer Runa Klock personlig da hun mottok Jacobprisen i 2020, var anerkjennelsen av arbeidet. Designeren ble beskrevet av DogA som en av Norges mest sjangeroverskridende og tidsaktuelle designere, som begrunnelse for at hun ble valgt til å motta Jacobprisen i fjor, 2020.

Jacobprisen: overrasket og ydmyk

– Jeg ble først veldig overrasket, takknemlig og ydmyk. Jeg har stort sett jobbet alene eller drevet egne firmaer som har samarbeidet med andre. Det å få en anerkjennelse er en utrolig deilig bekreftelse på at man ikke bare har surra rundt med sine egne ting, men at design jeg har laget nettopp har hatt betydning for andre, sier hun.

Epleslang, Bokhari, Retour og Moving Mamas er prosjekter som alle er sosiale entreprenørskap som har til felles at designeren tar utgangspunkt i ubenyttede materielle og menneskelige ressurser.

Runa Klock har fulgt med andre som hun sier har hatt en mer strømlinjeformet karriere. Selv mener hun at hun har rotet seg borti sosialt entreprenørskap og «sånne grundergreier» som kanskje ikke passer helt inn i et definert format som produktdesign er. Men det var kanskje ikke så dumt?

Runa Klock er designer og skaper både produkter og designer prosesser. Her, Blend Vessel 1,2 og 3 – Moving Mountains. Foto: Hannah Withaker.

Er egentlig møbeldesigner…

– Så når folk spør meg hva jeg driver med, kan svaret ofte være: «Nei, jeg er egentlig utdanna møbeldesigner og interiørarkitekt og så lager jeg utstillinger – ja, og så har jeg startet et eplemostfirma og så er det noe med sykler…».

Det kan fort si seg selv at folk lurer på hva hun holder på med. Klock er likevel glad for at noen har sett at det er en rød tråd i det hun holder på med.

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.
Runa Klock tenker andre har hatt en mer strømlinjeformet karriere. Selv har hun rotet seg borti sosialt entreprenørskap og «sånne grundergreier». Her, bordene Root. Foto: Jarli & Jordan.

Designer med et øye på fremtiden

Når vi snakker med designeren er hun ute og triller lille Eila, datteren på sju måneder. Designeren er fortsatt i permisjon og fokuset ligger på datteren og tiden er her og nå. Hun har likevel et øye på fremtiden og tror at A4 ikke er noe som duger der. Hun utdyper:

– Det er vel ingen som har noen garanti for å beholde jobben sin i mer enn fem år. Før så fikk folk gullklokke for tro og fast tjeneste, men de tider er forbi. Nå må man kunne gjøre mange forskjellige ting og samfunnet endrer seg raskt. Man må utdanne seg og videreutdanne seg. Det blir mer og mer aktuelt.

– Når folk spør meg hva jeg driver med, kan svaret ofte være: «Nei, jeg er egentlig utdanna møbeldesigner og interiørarkitekt og så lager jeg utstillinger… Runa Klock design: Core. Foto: Newworks.

Elsker endringsprosesser

For hennes egen del er endringsprosesser noe hun ser på med et positivt blikk – hun er nysgjerrig, og det å lære noe nytt noe hun faktisk setter pris på. Det å kombinere Gründerskolen med design som hun har gjort, ser hun på som en fantastisk kombinasjon.

– Som designer sitter du med mange verktøy som i startup-verden er veldig nyttige. Og man er kanskje ikke så redd for å feile og teste og sette igang «prototypetankegangen». 

Runa Klock er design, lever design. Og hun tenker at design er grenseløs.

Den røde tråden og sammenhengen i arbeidet hennes til syne, selv om den for designeren kan være vanskelig å forklare på sparket;

– Ja, her blir den synlig, sier hun og melder enda en design-prosess inn på CV-en. Når du trodde all design var huket av, alt var undersøkt; – den siste jobben jeg gjorde her oppe på Sunnmøre før jeg gikk ut i permisjon, var å jobbe med tettstedsutvikling, som er en helt annen disiplin, der du skal involvere en masse folk, forholde deg til og ta hensyn til et helt lovverk – ikke minst få opp en stemme som ellers ikke ville bli hørt. Jeg tenker at nesten alle muligheter ligger i design, sier hun.

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.
Runa Klock er ikke bare møbeldesigner og interiørarkitekt. Hun er også sosial entreprenør. Merket Bokhari er et sosialt entreprenørskap som produserer eksklusive kolleksjon av håndvevde tepper, sengetepper, baderomsmatter og perlestrikkede vaskekluter. Foto: privat

Lever design, er design

Runa Klock er design, lever design. Og hun tenker at design er grenseløs. Faget er også populært for ikke-kreative institusjoner som Handelshøgskolen i Bergen og business forøvrig, mener hun. Spørsmålet er bare om Klocks designbakgrunn gjør at hun ser et potensial som andre ikke ser?

Epleslang, Bokhari, Retour og Moving Mamas er prosjekter som alle er sosiale entreprenørskap. Det de har til felles, er at designeren tar utgangspunkt i ubenyttede materielle og menneskelige ressurser. Så kommer også møbeldesigneren og interiørarkitekten Runa Klock kommer fra en familie som er god til å bruke ressursene. Det er der hun tar det fra.

 

Close