Ukens episode av PLNTY kultur: Barnegråt som musikalsk virkemiddel og et nytt sound for Löv, enten de ville eller ikke. Trykk på avspilleren for å lytte.
Har fått «ny» medvokalist
Med EP-en «Letters of Isolation» demonstrerer Löv tydeligere enn før at de er et band og ikke en enkelsående artist. Hvis du bare hadde hørt pop-gruppa på radio eller passivt i en spilleliste, ville du vært tilgitt for å tro at du hørte på en mannlig soloartist. Men med låtene på «Letters of Isolation», forstår vi at keyboardist Marte Eberson også kan ta vokalrollen, og det med god leveringsevne.
To vidt forskjellige vokalister i samme band føles som et friskt tilskudd.
– Det å spille i trioformatet føltes bra, jeg tror vi kicka litt på det, hele gjengen, sier vokalist Martin Halla.
Bandet pleier å ha med seg ekstra instrumentalister på live fremføringer, men har i 2020 spilt kun med gruppens egne medlemmer. Til gjengjeld har Ebersons vokal fått en større plass i arrangementene deres.
Halla, som er tidligere vinner av The Voice, er en imponerende vokalist med god rekkevidde. Han synger sjelfullt og med tidvis gospel-aktig kvalitet, som i låta «Never Lose Light». Eberson, på sin side, har en smalere rekkevidde og mer forsiktig stemme, men veier opp med uttrykk og formidlingsevne. Og ikke minst at hun høres helt annerledes ut enn Halla. Og dette trenger Löv; sjangeren de befinner seg i, løst definert som indie-pop, er sprengmettet. To vidt forskjellige vokalister i samme band føles som et friskt tilskudd.
Mindre og nærmere
«Letters of Isolation» består av fire låter, hvorav tre er utgitt som singler fra før. Logisk nok er musikk og tekst sterkt farget av isolasjonsperioden som har preget det siste året. Det vi hører er en popgruppe med mindre brask og bram enn før, ettersom de har måttet spille inn alt i egne studioer og hjem.
– Nei, det har gått kjempebra, vi har hatt shitloads med gigs, sier keyboardist Øystein Skar på spøk når vi snakker om hvordan 2020 har vært for bandet økonomisk.
Men mangel på storstilt studio har ikke forringet bandets uttrykk. Nød lærer naken kvinne å spinne, og den lærer Löv at de treffer tonen utmerket når de lager låter i mindre skala. Åpningssporet «A Song Made for You» er enkelt arrangert, men sårbarheten er til å ta og føle på. Den er skrevet av Eberson til hennes mor, som en trøst i en tid uten familiebesøk. «Never Lose Light» er en valsete poplåt som minner om noe Hozier kunne laget, bare mer lettstemt. Og nordisk.
For et dypere dykk i Lövs nye EP og hvordan 2020 formet uttrykket deres, kan du lytte til podkasten øverst i artikkelen.