– Norsk design er den råeste og mest bærekraftige i hele Europa! sa en entusiastisk direktør i Design og Arkitektur (DogA), Tor Inge Hjemland da vi intervjuet ham i PLNTY for et par uker siden. Og så klart sa han det, det er jo jobben hans å fremme norsk design.
Norsk design har «standing»
At norsk design har en god «standing» i det internasjonale miljøet er spennende og det kan oppleves litt uvanlig for oss langt nord å tro på egne produkter og ideer. Så hvordan går det egentlig med fokuset på norsk design her hjemme og har det gått opp for den norske forbruker hva det vil si å velge norsk?
Oftere hylles den norske kulturarven i internasjonale designmagasiner og -miljøer. Skal ikke også vi?
I årevis har vi valgt dansk, finsk eller italiensk. Og ingenting galt med det. Kanskje har det mye å gjøre med at mange interiørmagasiner som ble solgt i Norge over mange årtier faktisk ikke er av norsk opprinnelse.
Interiørbloggerne fant Norwegian Modern
Populære interiørbloggere fant imidlertid noe spennende på tidlig 2000-tall; norsk vintage design. En etter en dro de frem designikoner som Nora Gulbrandsen og Grete Prytz Kittelsen, for ikke å snakke om Svein Dysthe eller Peter Opsvik. Det ble plutselig legitimt å sette frem produkter som ellers fikk på loppemarked for en slikk og ingenting.
Den norske designstemmen
Samtidig oppsto en norsk designklynge i 1999 som kalte seg Norway Says, en gjeng produktdesignere med mot i brøstet. De mente at Norge helt klart har en stemme i design-verdenen. Også internasjonalt. Det tiltrakk oppmerksomhet fra utlandet. Og siden har det ført til at norsk design er blitt hyllet – mang en gang – for sin subtile og enkle stil og sitt ekte håndverk og bruk av lokale materialer.
Både dansker, finner og italienere lager alle flotte ting. Men stadig oftere hyller internasjonale designmagasiner og -miljøer den norske kulturarven, som norsk design representerer. Skal ikke også vi?
Kjendisdesignere og -produsenter
Den norske designstemmen har utviklet seg til å bli solid og kraftig: kjendis-designere som Andersen&Voll, Andreas Engesvik, Vera&Kyte, Kristine Five Melvær, Bjørn van den Berg, Christine Bjaadal, Camilla Prytz, Halvor Bakke, Silje Nesdal, Stine Aas … kun få stemmer er nevnt her.
De er knyttet opp mot produsenter som Fram Oslo som produserer vakre bunadspledd, HayMat med sine inspirerende dørmatter er sultne på å erobre Europa, slik også møbelprodusenten Northern gjør, Magnor Glassverk som bærer norsk industrihistorie tilbake til 1896, Lundhs Stone som bekler alt fra kjøkken til småbord i stein – eller Vestre som skaper bymøbler og er i ferd med å erobre verden med sitt usedvanlig godt likte design og bærekraftige produksjon. Vi må vite hvem de er.
En påpasselig moder
Bak disse kompetente og innovative designerne og produsentene står Designindustrien som en påpasselig moder. Med en nyprodusert reklamefilm treffer de pulsen – hva det vil si å være norsk – det er virkelig lov å bli en moderne nasjonalromantiker, lov å tro. Historien handler om det stolteste vi har: et bunn solid håndverk.
Den norske designstemmen har utviklet seg til å bli solid og kraftig
Ost er ikke bare ost. Benk ikke bare benk. Moderne produkter representerer minner fra en sommerdag på Aker brygge i Oslo, Aix-en-Provence i Frankrike eller på Times Square i New York. Det skal ikke handle om tingen du sitter på men opplevelsen du tar med deg hjem.
Lov å sette egen identitet først
Kanskje var rosemaling ut. Men det er en del av vår identitet og blir først verdifull igjen når det blir mangelvare og teknikken dør ut. Også norsk design gikk ut på dato på 70-, 80 og 90-tallet. Derfor er norsk design det vi må velge igjen.
Det er ikke galt å sette egne verdier først. Amerikas mest opprivende presidentvalg og århundrets pandemi har gitt oss tid til å tenke på alt det fine vi har; natur og kultur, design og håndverk. Troll er kanskje ikke bare troll. Men cybertroll bør få grantrær på nesa.