Norsk strikk og latex blant finalistene i Designers Nest - PLNTY | kulturmagasinet

Norsk strikk og latex blant finalistene i Designers Nest

Sara Sofie Tallaksen fra Mandal representerte Kunsthøgskolen i Oslo da hun med strikk og latex deltok på Designers Nest. Designkonkurransen foregår årlig under Copenhagen Fashion Week.

 

– Det har vært veldig gøy og jeg er utrolig takknemlig og ydmyk over å ha fått denne muligheten. Det er sinnsykt kult. Har du rukket å se på juryen som vurderte arbeidene?

Sara Sofie Tallaksen kom til finalen i Designers Nest 2021 med kolleksjonen hun har kalt «Batzeba». Den er oppkalt etter tipp-tipp-oldemor og fristerinnen fra Bibelen med samme navn. Foto: Daniel Moreno.

Internasjonale talentspeidere

Vi har tidligere skrevet om hvor prestisjefylt det er å delta på Designers Nest. Dette er klesdesigner-studentenes første viktige nåløye å komme gjennom etter endt høyskoleutdanning. Her deltar studenter fra hele Norden. Jurymedlemmer i år kommer blant annet fra Vogue Italia, Bottega Veneta og Dior Homme, for å nevne noen. 

Til København og den årlige visningen, forbeholdt avgangselever ved seks nordiske kunst- og designskoler, kommer talentspeidere fra hele Europa.

Visningen går tradisjonelt i begynnelsen av februar og 10 kandidater konkurrerer om den gjeve førsteprisen. Motespeidere kommer for å se om de kan hente folk til store motehus som for eksempel Stella McCartney og Alexander McQueen – og vinnere har fått jobb hos designmerker som Givenchy, Maison Margiela, ACNE Studios and GANNI.

Å kombinere latex med strikk er en modig øvelse. Peter Løchstøer, førsteamanuensis i klesdesign ved Kunsthøgskolen i Oslo, mener juryen har falt for kombinasjonen av gjenbruksmaterialer og bruk av tradisjonelle elementer fra kofte og Mariusgenser. Foto: Designers Nest.

Koronautfordret avgangsstudent 

Midt i dette bruset av kreative uttrykk møter vi en glad og lettet – og ikke minst uteksaminert – student fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2020, Sara Sofie Tallaksen. 

– Det har vært veldig gøy og jeg er utrolig takknemlig og ydmyk over å ha fått denne muligheten. Sara Sofie Tallaksen

Det har ikke vært en selvfølge å få eksamen i 2020 – et år som har vært det vanskeligste noensinne for en student. Men kan det i dette tilfelle ha vært en fordel? Selv om Tallaksen ikke gikk av med seieren, ble hun lagt merke til for sin tydelige, kunstneriske identitet. 

Den tradisjonelle setesdalskofta har Sara Sofie Tallaksen gitt et nytt liv når hun har sveiset den sammen med elementer av latex og fløyelsbånd. Foto: Designers Nest.

Demonterte lusekofta

Showet på runway måtte hun se digitalt hjemmefra i det som vanligvis er en sal fullstappet av publikum: 

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.

– Nivået var utrolig høyt selv når man gjorde det på denne måten.

– Du har gått modig til verks i din kolleksjon, hva kjente du på da du for eksempel gjorde inngrep i lusekofta?

– Jeg var veldig nede i en ukes tid etter at korona traff. Den dagen jeg husker best er da venninna mi ringte meg og sa «du må komme på KHIO nå, for jeg tror vi må dra hjem». Så måtte alt pakkes og fraktes derfra. Ingenting føltes meningsfylt. Men så begynte jeg å finne den motoren i meg som gikk ut på å bruke brukte plagg. Det føltes mer meningsfylt å gjennomføre prosjektet hvis jeg kunne bidra med noe som hadde en stemme i forhold til miljø og bærekraft, sier hun. 

– Pandemien har bidratt med et mindre handlingsrom, som fører til at man begynner å se nærmere på det man har rundt seg, sier Peter Løchstøer. Her har Tallaksen skapt nye plagg av tekstiler bestående av gamle minner. Foto: Designers Nest

Har kombinert strikk med latex 

Tallaksen forklarer at hun har jobbet veldig fritt på bysten. Hun har konsentrert seg om én del for så å gå til neste. Hvordan hun i tillegg har jobbet med forskjellige materialer, beskriver hun som en god og fri prosess samtidig som den har vært offer for hennes dype studier og utprøvinger.

– Jeg har jo kombinert strikk med latex, sier hun, – det er noe jeg har jobbet med ulike prøver av lang tid i forveien, fordi jeg syntes ull og latex er en utrolig interessant kombinasjon. Så jeg har testet ut mye for å finne den perfekte fargen eller finishen.

– Jeg var veldig nede i en ukes tid etter at korona traff. Men så begynte jeg å finne den motoren i meg som gikk ut på å bruke brukte plagg. Det føltes meningsfylt å bidra med bærekraft, sier Sara Sofie Tallaksen. Foto: Daniel Moreno.

Gode løsninger tross restriksjoner

Ifølge Peter Løchstøer, førsteamanuensis i klesdesign ved Kunsthøgskolen i Oslo, tilhører Sara Sofie Tallaksen kullet som ulykksalig ble utsatt for korona-nedstengningen.

Sara Sofie hele tiden med sin bakgrunn fra Mandal, oppveksten og møtet med den store verden. Peter Løchstøer

– Dette er studenter som under strenge restriksjoner har funnet gode løsninger uten tilgang på verksteder eller materialer. Som jeg kjenner prosjektet, jobbet Sara Sofie hele tiden med sin bakgrunn fra Mandal, oppveksten og møtet med den store verden. Hun har tatt tak i lokale materialer derfra og personlige minner fra egen oppvekst. Hun søkte ut på nett etter brukte strikkede plagg. De er bearbeidet med latex slik at de har fått en helt egen identitet. Her ser man at hun er designer, fordi hun vet hvordan de forskjellige materialene oppfører seg sammen, sier han. 

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.
Peter Løchstøer, førsteamanuensis i klesdesign ved KHIO, beskriver arbeidene til Tallaksen som «en eklektisk miks av barnepysjamaser og setesdalskofta, band-t-skjorter og plagg vi kjenner igjen, men satt sammen på en helt ny måte». Foto: Annicken Dedekam Råge (2019).

«Eklektisk miks»

Løchstøer beskriver arbeidene til Tallaksen som «en eklektisk miks av barnepysjamaser og setesdalskofta, band-t-skjorter og plagg vi kjenner igjen, men satt sammen på en helt ny måte». 

– Pandemien har bidratt med et mindre handlingsrom, som fører til at man begynner å se nærmere på det man har rundt seg, sier han, og er bestemt på at dette må ha vært tydelig for juryen.

Til for inntil to år siden ble kandidatene plukket ut fra skolene, men nå melder elevene seg på gjennom en «open call». Det avgjør hvilke kandidater som går til Designers Nest. Her en kjole med minner fra band og konserter.

Open Call til Designers Nest

Til for inntil to år siden ble kandidatene plukket ut fra skolene, men nå melder elevene seg på gjennom en «open call». Det avgjør hvilke kandidater som går til Designers Nest. Løchstøer mener dette er en bedre løsning. 

Designers Nest-finalisten Idaliina Friman fra Aalto-universitetet i Helsinki gikk av med seieren i år. Norske Elnaz Gargari gikk til topps i 2017 som første norske deltaker. Axel Enqvist tok førsteplass året etter. I 2019 fikk Ali Akbari en tredjeplass. Alle er tidligere studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo. 

 

 

Close