Broslo – hardcore filosofi om å være fri. En digg gave til kunst-Norge - PLNTY | kulturmagasinet

Broslo – hardcore filosofi om å være fri. En digg gave til kunst-Norge

Kakemonster-ikoner malt med slikkepotter, en ny-lansert TV-2 Sumo-serie, hardcore redesign på et 30-talls verker i året, tusenvis av kvadratmetere med boltreplass på «Californebu» og tre gigantiske korona-virus.

– Alt vi vil er å inspirere andre til å følge drømmen sin, å tørre å leve annerledes, utenfor de etablerte normene – uten at vi roper Fuck the police eller er anarkister. Vi vil gi kidza mot til å leve av noe kreativt, selv om de ikke har den rette utdanningen. Vi er ikke politiske eller rebeller. Det er Broslo. Ha det fett, gjøre det du vil, jobbe og ha det gøy. Ja, finn din Cake, sier Nikolai (Nikko) Gyllenhammar (f. 1985) og Jonny Aaseth (f. 1983) på hver sin skjerm til Plnty, rett etter at Østlandet igjen har stengt ned i jakten på et mutert korona-virus. 

– Finn din cake, sier Nikolai (Nikko) Gyllenhammar (f. 1985) og Jonny Aaseth (f. 1983). – Alt vi vil er å inspirere andre til å følge drømmen sin, sier de.

Kul kritikk

Nikko rydder i studio på Fornebu i tights og shorts, hans klassiske outfit, Jonny «chillern» foran peisen i Hemsedal etter å ha «cruiset» rundt på brettet. Men ikke la deg skremme av frekventerte uttrykk som fett, chill, hypt og asså og spraybokser, design, kulhet, fester og et urbant kult miljø langt fra barnehagekjøring kl 8.00 og 16.00 og langrenn i marka. 

Kakemonsterne er Broslo-klassikere, ikoner. De males med slikkepotter – et skikkelig stikk til det etablerte.

Under språket til tretti-åringene lurer lange betraktninger og ikke minst visuelle kommentarer til de livene de fleste av oss velger å leve – og hva vi ukritisk påvirkes av. Det er dette budskapet som nettopp gjør Broslos stemme sterkere og sterkere på samtids-kunstscenen – så ekte, direkte og samtidig så gjennomført at verkene gjør deg ørlite målløs. 

Broslo er klare på hvordan vi lever og hva vi ukritisk påvirkes av. Det er dette budskapet som nettopp gjør deres stemme sterkere og sterkere på samtids-kunstscenen.

Hug Life!

For hva er Broslo? Et undergrunnsfenomen? Et nytt hippie-opprør ikledd neon og pop-ikoner og Barbiedukker korsfestet i pornografiske stillinger? Mange har forsøkt å definere kunstner-kollektivet. Men Broslo er … ja … Broslo – så tro mot eget konsept man kan komme. 

Duoen har blitt til en familie med flere kunstnere, musiker og manager – der musikk, klær, møbler, relieffer, skulpturer, lys-installasjoner, lerret, objekter og metall-arbeider – alt med utgangspunkt i gjenbruk – tilført håndfrest tre, lakk, spraymaling, isopor, lim … og digitale løsninger. En pistol er fordoblet innover i speil som en kritikk til politiets ønske om mer bevæpning. Tutankhamon foreviget på gammel plank fra Gamlebyen. 25 svevende teddybjørner over Oslos design-gater med skriften: Hug life. 

Les også:  Ánddir Ivvár Ivvár, aka Iver Jåks, utstilt i Tegnerforundet

Det er kult, humoristisk, forlokkende, treffende, kritisk, estetisk – og med et håndverk som tar pusten fra de fleste. Siden 2014 har gutta produsert prosjekter og utstillinger etter hverandre.

Under språket til tretti-åringene lurer lange betraktninger og ikke minst visuelle kommentarer til de livene de fleste av oss velger å leve.

Kjærlighet ved første blikk

Det var først fem minutter skuling, så kjærlighet ved førte blikk, da vi møttes med hvert vårt «crew» og skulle stå brett for ti år siden, den ene campingvogna pimpet til fingerspissen, den andre mer av det bohemske slaget, forteller Nikko og Jonny i Tv2Sumos nyeste serie om Broslo som ble lansert 11. januar. 

Det ble nemlig klart den gangen at de begge ville det samme: Leve utenom etablerte sannheter. Jonny kom fra en verden som omreisende profesjonell snowboardkjører, Nikko med bakgrunn som arkitekt, bilmekaniker og graffiti-maler. 

Vi ville vise at Internett forteller en virkelighet som ikke er sann.

– I starten ville vi bare lage noe kult på veggen. En kompis hadde en 450 kvm stor fabrikk på Lillehammer som vi bygget om. Det på veggene kunne vi jo lage selv, forteller Nikko og legger til:

– Da vi snakket med deg i 2014 sa vi at vi ikke lagde kunst. Vi kan vel kanskje si at vi lager verker i dag, ja, at vi har en stemme på samtidskunstscenen og at vi ønsker å bruke den.

Barbiedukker i pornografisk akt under et kors på utstillingen «Internet Sucks» (2019). – Vi ville vise at Internett forteller en virkelighet som ikke er sann, sier de.

Internet Sucks

I 2019 leverte Broslo verk som Kardahsians rumpe med McDonalds logo og Barbiedukker i pornografisk akt under et kors på utstillingen «Internet Sucks» i samarbeid med merket Yme.

– Etter å ha bodd en periode i LA, gikk vi litt bort fra motiver som Mikkel Mus og pop-art figurer til Internett-kulturen. Vi ville vise at Internett forteller en virkelighet som ikke er sann. Du omgir deg med rollemodeller som ikke er bra for deg. Vi møtte flere kjendiser, og så livet bak kulissene.

Les også:  Humor og alvor i skjønn forening på Østfold kunstsenter

Men disse kakemonstrene – fortell om de?

Det er Broslo-klassikere, ikoner. Vi lager alltid 1-2 slike hvert år, som bygges opp og males med slikkepotter – et skikkelig stikk til det etablerte.

TV-serien, et kunstverk i seg selv

11. januar kom altså serien på TV2. Samtidig åpnet kunstnerduoen en 1500 kvm stor utstilling på sitt studio på Fornebu, med ikke mindre enn 500-700 besøkende hver dag før vi alle ble bedt om å holde oss hjemme igjen.

– TV-serien startet med at en youtube-kanal vi hadde ble plukket opp av produksjonsselskapet, som inviterte oss til å lage en pilot. Vi var skeptiske, men satte som krav at det kun var våre folk som stod for foto og film, fotokunstnere og video-kunstnere. Resultatet er den første serien som faktisk er et kunstverk i seg selv, forteller Jonny.

TV-2 serien presenterer oss for et brorskap og ideen om en familie tuftet på å spille hverandre gode gjennom galskap, frihet, festing, enrom arbeidskapasitet, disiplin og en on-going-flow. Et lett opprør til regler og bøter – og en balanse mellom å konsumere livets gode side og ha et kritisk blikk på det vi konsumerer. 

I 2018 samarbeidet Broslo med Promenaden i Oslo sentrum, hvor de hang opp 25 oppblåsbare teddybjørner. Prosjektet fikk navnet Hug Life. Foto: Annicken Dedekam Råge

Kornona 1, 2 og 3

Broslo er innkjøpt av de største samlere og har samarbeidet med store merkevarer – men ennå er det møtet med de unge og kidza – og jenta som tok ut sparepengene sine for å kjøpe et Broslo-verk som betyr mest.

– Ingen kan være 100 prosent fri. Men man kan ha færre rammer. Likevel er det rammene du skaper for deg selv som er de strengeste og som du må gi slipp på. Vi vil inspirere folk til å gjøre det de har lyst til, avslutter Nikko.

 

Close