Bærum kunsthall savner kunsten og kunsten savner en bror og bilen hans - PLNTY | kulturmagasinet

Bærum kunsthall savner kunsten og kunsten savner en bror og bilen hans

I løpet av 2021 vil Bærum Kunsthall ta pulsen på den levende nordiske kunstscenen. Den første utstillingen i Nordisk Puls-serien åpnet 21. januar, og stengte som alt annet ut januar. Vi som var der kan fortelle at utstillingen levde, og håper nå at den lever videre.

Bærum kunsthall er kunstnerstyrt, og de rustikke lokalene inviterer til utforskende samtidskunst. Programmet for Nordisk Puls er utviklet i samarbeid med det islandske galleriet Kling & Bang, og presenterer et program med hele 20 ulike nordiske kunstnerskap. Først ut er Jasmine Christensson, Susanne Kathlen Mader og Hasan Daraghmeh.

– Jeg vil få til en intimitet og nærhet mellom mine verk og besøkende. For å få dette til har jeg lave skulpturer som ligger på gulvet. Du må bøye deg ned, det gir en kroppslig følelse, forklarer Jasmine Christensson.

En gammel flyplass blir en eksperimentell lekeplass

Tidligere Fornebu flyplass er på god vei til å bli Bærums svar på Grunerløkka i Oslo. Plantebaserte spisesteder, offentlige kjøkkenhager og diverse pop-up-konsepter utgjør conteinerlandsbyen Punkt, som ligger bare et steinkast unna, Fornebu til et episenter for kunst. Som en krans rundt det gamle flytårnet ligger blant annet Bærum Kunsthall, lokalene til Kunstfagskolen i Bærum og også kunstnerkollektivet Broslo.

En sitron, bilmatter med tekst og en liten, rosa sykkel. Inspirasjon har mange kilder.

En bror og bilen hans

«In the dark hood of my eye» er den første installasjonen som møter deg etter å ha passert en koboltblå garasjedør. «In the dark hood of my eye» møter publikum brått, i tematikk og hvordan skulpturene er plassert i rommet. Kunstner Jasmine Christensson har blitt gitt den vriene oppgaven å få publikum til å stoppe opp i selve inngangspartiet, der det vil føles naturlig å haste forbi, for å komme seg ordentlig inn i rommet.

– Prosjektet er inspirert av en helt spesiell bil. Denne bilen ble kjøpt av min bror fra en Citroen-samler. Jasmine Christensson

– Jeg vil få til en intimitet og nærhet mellom mine verk og besøkende. For å få dette til har jeg lave skulpturer som ligger på gulvet. Du må bøye deg ned, det gir en kroppslig følelse, forklarer Jasmine Christensson.

Materialer og rom går i ett

Du må stoppe opp. Du må følge med så du ikke snubler, for materialene tatt i bruk går nærmest i ett med rommets estetikk. Metallstruktur og gråmalte bildører mot slitt betong-gulv i en tidligere brannbilgarasje.

Les også:  Avvik og dissonans skaper harmoni mellom Unn Fahlstrøm og Åse Ljones

– Vi er omringet objekter. Noen objekter legger vi ikke merke til, mens andre kan vekke sterke minner eller følelser. Om vi ser et objekt i en helt ny situasjon, så må man kanskje tenke nytt om objektets funksjon, utdyper hun.

«Farge møter linje» er et stedsspesifikt verk, improvisatorisk utviklet av Susanne Kathlen Mader. Installasjonen minner om noter, om musikk og instrumenter.

En sitron, bilmatter med tekst og en liten, rosa sykkel

Inspirasjon har mange kilder. Bakgrunnen for nettopp denne utstillingen er en blanding av fiksjon og minner, og hvor vanskelig det kan være å skille de to.

– Prosjektet er inspirert av en helt spesiell bil. Denne bilen ble kjøpt av min bror fra en Citroen-samler. Og med bilen kom en mappe med informasjon om den første eieren av bilen, Britta. Hun hadde hatt veldig interessante spesialbestillinger rundt bilen.

«Farge møter linje» er inspirert av frijazz, og arkitekturen er sparringspartner

Innimellom biluniverset kan den som går ekstra tett inn på verket se en rekke tilsynelatende tilfeldige objekter. En sitron, en rosa sykkel, en liten krabbe som titter opp fra en bøtte med sand. Objekter med tilhørende minner, minner som Christensson selv besitter, og minner hun ser for seg at bileier Britta hadde.

– Jeg har aldri truffet Britta, men jeg har en forestilling av hvordan jeg tenker at hun er. Mine minner flyter inn med hennes, og min bror, og denne bilen, sier Jasmine Christensson.

Minst interaktiv av de tre utstillerne – Hasan Daraghmeh’ fire fotografier minner om stillestående timelapse, eller intervallfotografering. Tittel: «The River I».

Farger som møter linjer gir illusjonen av musikk

På den store veggen midt imot inngangen, leker form og farge med vegger, tak og gulv. «Farge møter linje» er et stedsspesifikt verk, improvisatorisk utviklet av Susanne Kathlen Mader. Installasjonen minner om noter, om musikk og instrumenter. Kunstneren har latt seg inspirere av frijazz, og brukt arkitekturen som sparringspartner. Linjer malt rett på veggen og skulpturer sveiset i stål gir assosiasjoner til et modernistisk surroundanlegg. Publikum kunne med fordel fått servert, nettopp, musikk.

Les også:  Filmens fortapte treghet
«The River I» viser deler av Nidelva og Elgeseter bru filmet fra sørsiden av Nidelva i Trondheim.

Kom nærmere

Det er i «The River I» av Hasan Daraghmeh at bevegelsen blir viktigst, tross i at denne installasjonen er den minst interaktive av de tre. Fire fotografier minner om stillestående timelapse, eller intervallfotografering. Denne teknikken er blitt brukt siden filmfotografiets barndom for å formidle øyets lesning av bevegelse og tid, og det på kortere tid enn den reelle tiden.

«The River I» viser deler av Nidelva og Elgeseter bru filmet fra sørsiden av Nidelva i Trondheim. Ved å gjøre en film om til stillbilde, skapes et irrasjonelt utrykk der øyeblikket strekkes ut i en repeterende evighet. Som observatør blir du ikke bare vitne til et tidspunkt, men tiden, med stor T.   

Nordisk Puls Serien planlegger å vise 20 ulike nordiske kunstnerskap i løpet av 2021. Vi krysser alle fingre for fortsettelsen.

 

Bærum Kunsthall har vanlige åpningstider etter 31. januar med koronaforbehold. (Red. anm.)

 

Close