Bærekraft er (ikke) bare blåbær - PLNTY | kulturmagasinet

Bærekraft er (ikke) bare blåbær

EU roper «ulv ulv», og vi roper «bæ bæ»! EU hadde nettopp en høring hvor hvem som helst kunne uttale seg om et ‘veikart for bærekraftige tekstiler’. Å lese innspillene har vært en lærerik øvelse.

KRONIKK av Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp:

Hvis du klikker deg inn på EUs sider for å lese innspillene til ‘veikart for bærekraftige tekstiler’, vil du se at 229 enkeltpersoner, organisasjoner, myndigheter og firmaer har meldt inn sine meninger. Det er påtagelig hvor mange som øverst på tiltakslisten fremmer at produksjonen og forbruket må ned. Sjekk for eksempel innspill fra Studio MM04 på side 1 og Changing Markets Foundation på side 2, som begge er svært gode. Vi har også bidratt; du finner våre innspill om du blar bakover.

Tekstilbransjen må holde seg oppdatert på bærekraft
Tone Skårdal Tobiasson og Ingunn Klepp har skrevet boken Norsk strikkehistorie i en tid der strikkebølgen ikke kunne vært høyere, og er opptatt av foredling av norsk ull. I tillegg til det engasjerer de seg i hvordan klesbransjen og fashion forholder seg til det grønne skifte. Foto: Ole Christian Eklund.

Alle innspill er likevel ikke like gode. H&Ms (side 3) mener at EU burde adoptere HIGG Index i sitt arbeid mot mer bærekraftige tekstiler, for mer «effektivt å gjennomføre systemforandringen og tilgjengeliggjøre gjennomsiktig, pålitelig, sammenlignbar og tydelig informasjon som gir kundene muligheten til å ta bærekraftige valg for miljø, mennesker og samfunn».

For de som følger med i timen, er fossil fashion den nye måten å omtale de store aktørene som baserer sin forretningsmodell på billige syntetiske olje-tekstiler.

Ressursutnyttelse opp og frem

Det høres da virkelig flott ut? Og bærer jo også bud om at det Kari Traa skriver i sitt innlegg forrige uke blir adressert: Her skal grønnvasking og ulne bærekrafts-begreper avkles! Det er bare et bittelite problem; HIGG Index er en enda større grønnvasker enn den markedsføringen vi har fra før og farligere fordi den presenteres som noe ganske annet – og er på full fart inn som den grønne målestokken for store og små mote- og klesfirmaer. En målestokk som skal fremkomme på klærne så også forbrukerne skal handle «grønnere», hvis Zalando, H&M og flere fossil-fashion firmaer får det som de vil.

Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson er henholdsvis forsker og journalist. Klepps forskning fokuserer på hvordan forståelse for klær kan bidra i debatter om miljø, demokrati og helse. Tobiasson grunnla NICE (Nordic Intitiative Clean & Ethical) Fashion, som har vært et nettbasert verktøy for miljø og etikk for tekstil- og motebransjen. Foto: Ole Christian Eklund.

Oj, sa vi fossil fashion? Hæ?

Vel, for de som følger med i timen er fossil fashion den nye måten å omtale de store aktørene som baserer forretningsmodellen sin på billige syntetiske olje-tekstiler. Det er merkelig nok de som kommer best ut av HIGG-indeksen. Silke, alpakka og ull, derimot, finnes ikke bærekraftig, hilsen orakel HIGG.

HIGG Index er verken gjennomsiktig, åpen, pålitelig eller nøytral, skriver Tobiasson og Klepp

Mikroplast, sa du? Nei, det er ikke noe å tenke på; vi har ikke noen beviser for at det er skadelig. Selv om det er funnet på toppen av Mt. Everest, på Nordpolen, i plankton og morkaker.

"Silke, alpakka og ull, derimot, finnes ikke bærekraftig, hilsen orakel HIGG".
«HIGG Index er en enda større grønnvasker enn den markedsføringen vi har fra før og farligere fordi den presenteres som noe ganske annet og er på full fart inn som den grønne målestokken for store og små mote- og klesfirmaer», skriver Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp i denne kronikken. Foto: Norilla.

Sirkulærøkonomiens svøpe

Da er det jo enda bedre at HIGG har noe som er hakket mer miljøvennlig enn fossile tekstiler: Resirkulerte fossile tekstiler! Løp og kjøp. Forslaget er at bruk av disse resirkulerte fossile fibrene (som for det meste kommer fra brukte brusflasker, ikke gamle klær) skal gi en eller annen form for moms-fritak.

Store aktører som baserer sin forretningsmodell på billige, syntetiske olje-tekstiler omtales nå som fossil fashion

Alternativt må de som bruker jomfrufibre, betale en ekstra avgift, når vi vet at antagelig 80 % av all ullen som produseres i Europa kastes – 80 %! Og at alpakka- og silkebønder i fattige land nå vurderer å saksøke HIGG for å frata dem levebrødet sitt. Så desperate er de, etter å ha blitt tildelt skyhøye, lite miljøvennlige tall på miljøbelastning basert på irrelevante studier.

Fokus på bærekraft er veien å gå for tekstilbransjen
For bærekraft: Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp har nylig utgitt boken «Lettkledd». Det er en bok om klær og miljø og handler om hvordan vi både kan forstå debatter rundt klær, miljø og klima bedre og alltid selv kan ha gode klær tilgjengelig, uten å belaste kloden unødvendig. Foto: privat.

Ull kastes og blå(bæ)r råtner på rot

I norske skoger råtner ikke bare blåbær på rot, også skinn fra jakt. En del av den norske ullen kastes. Med ullprisene på et historisk lavmål, kan det fort bli mer som ikke samles inn eller brukes. Vi må rett og slett ta en skikkelig gjennomgang av hvilke av de fornybare ressursene vi omgir oss med som vi må bruke mye, mye bedre. I stedet for å tro at innovasjon og ny teknologi, resirkulering eller syntetisk biologi, skal redde oss. Og iallfall avvise indekser som kaster blå(bæ)r i øynene våre.

HIGG Index er verken gjennomsiktig, åpen, pålitelig eller nøytral. Det er et presisjonsredskap utviklet av fast fossil fashion for å grønnvaske med langt mer avansert tallmagi enn det markedsførerne kunne ha kommet på; de bruker folks ønske om å handle rett som drivkraft for å motvirke systemendring. 

 

Close