Scheiblerprisen 2020 til Kjersti Johannessen og Falke Svatun - PLNTY | kulturmagasinet

Scheiblerprisen 2020 til Kjersti Johannessen og Falke Svatun

Boktrykkeren og håndverkeren Hroar Sverre Scheibler hadde en spesiell tilknytning til Kunstindustrimuseet. Det har resultert i en årlig pris som deles ut til en designer og en kunsthåndverker hvert år. I 2020 var Flake Svatun og Kjersti Johannessen de utvalgte.

 

– Jeg ble helt tatt på senga, jeg ante ingenting, sier kunsthåndverker Kjersti Johannessen. Overraskelsen var stor da hun sto i Bergen og monterte en utstilling på Kraft i november i fjor da hun fikk melding om at hun hadde vunnet Scheiblerprisen for kunsthåndverk 2020. 

Kjersti Johannessen (f. 1977) er blant annet utdannet ved Plus Skolen i Fredrikstad. Glas og Keramikskolen På Bornholm og Kosta Glasskolan i Sverige. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Utenriksdepartementet. For prispengene ønsker kunsthåndverkeren å kjøpe en glasshytte i Oslo sentrum for å skape glasskunst. Foto: Morten Sandell.

Har utviklet seg som kunsthåndverker

– Jeg har vært ganske aktiv de siste årene med utstillinger, både solo og arrangert for andre i eget galleri på Kirkeristen i Oslo, forteller hun. Johannessen har også fått arbeidsstipend i løpet av de siste årene og utviklet seg som glasskunstner. Glass er et materiale som mange kjenner fra hverdagen, både som glass og boller. Men at hun skulle vinne en slik pris kom ut av det blå. 

Kjersti Johannessen mener ideen bak skulpturene er enkel; her handler det om barndommen fra Nord-Norge, havet og midnattssolen, nordlyset … Skulpturen har fått tittelen Tidal Current, 2016. Foto: Kjell Brustad.

De skulpturelle arbeidene

Kjersti Johannessen (f. 1977) er utdannet ved Plus Skolen i Fredrikstad. Glas og Keramikskolen På Bornholm og Kosta Glasskolan i Sverige, samt Pilchuck Glass School i Seattle. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og av Utenriksdepartementet. Det er de skulpturelle arbeidene hun har utviklet den siste tiden som har vekket oppmerksomhet. 

– Det er snakk om de fasettslipte skulpturene hvor jeg har belyst transparent glass, forklarer Johannessen, – da jeg begynte med transparent glass tenkte jeg også mye over hvilke egenskaper glass har. Tittel: Diffraction, 2018. Foto: Kjell Brustad.

Transparent glass

– De er mere idebasert og visuelle fremfor funksjonelle. Det er snakk om de fasettslipte skulpturene hvor jeg har belyst transparent glass – før brukte jeg mye opake farger som jeg la lag på lag og kutta de så man kom inn til en kjerne – men da jeg begynte med transparent glass tenkte jeg også mye over hvilke egenskaper glass har. Vi bruker jo mye glass i hverdagen men man tenker kanskje ikke over materialet. Når det blir transparent, så bryter lyset gjennom disse fasettene, og derfor begynte jeg å fasettslipe det. Når man gjør det, blir det jo et helt fantastisk fargespill!

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.

Johannessen har i disse glasskulpturene brakt med seg oppveksten og naturen, havet og midnattssol og nordlys fra Nord-Norge inn i kunsten.

– Det er enkle ideer, sier hun.

Widar Halén er avdelingsdirektør for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, og faglig rådgiver for Scheiblerstiftelsens styre. Foto: Nasjonalmuseet.

Velger ut kandidatene

Det er Widar Halén, avdelingsdirektør for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, som er faglig rådgiver for Scheiblerstiftelsens styre. Han står for utvelgelse av kandidater til priser i design og kunsthåndverk. Han sier om årets vinnere:

Kjersti Johannessen har markert seg som en av våre mest fremgangsrike glasskunstnere i mer enn 20 år. Hun arbeider mest med objekter og har spesialisert seg på å slipe glass. Hun utfordrer glassets egenskaper, og myke former brytes ofte av skarpe profiler og kontraster. Under glassblåsingen bruker hun unike teknikker for å fremheve farger og lysbrytninger.

Falke Svatun er en av våre mest interessante og suksessrike unge designere. Han tegner lamper, møbler og vaser med rene, klare former i et avklart og minimalistisk formspråk. Han har en åpen og eksperimenterende holdning til design, og viser en forfinet formfølelse. Han tenker nyskapende, noe som blant annet illustreres ved møbler som åpner for flere bruksmuligheter.

Falke Svatun (f. 1987) vant prisen i kategorien design i 2020 med begrunnelse om at han er en av de 15 mest interessante nye designere på Salone del Mobile i Milano. Han vant Wallpaper Design Award i 2017. Her, møbelserien Basis. Foto: Falke Svatun.

Scheibler var boktrykker og håndverker

Styreleder i Scheiblerstiftelsen, Erik Garaas, tar intet ansvar for det kunstneriske når han svarer for utvelgelsen av kunsthåndverker Kjersti Johannessen og designer Falke Svatun, men kan informere om at stiftelsen siden 2001 har delt ut nesten 280 millioner kroner i sosiale og kulturelle formål. 

Design- og kunsthåndverksprisen som deles ut årlig er på 250 000 kroner hver og ligger helt i øvre sjikte for hva som deles ut av prispenger fra stiftelser årlig. Prispengene stammer fra eierskapet i trykkeriet C. Fabritius & Sønner, som Hroar Sverre Scheibler kjøpte sammen med sin far Hermann August Scheibler i 1921.

Les også:  Ventetiden er over. Nasjonalmuseet er åpent.
Brass Mirrors Series, 2017 av Falke Svatun. Hans arbeider er blitt hyllet for sin tidløse enkelhet, og flere er i ferd med å bli skandinaviske klassikere. Svatun etablerte Falke Svatun Studio i 2014, og i 2018 lanserte han designmerket A part sammen med tre andre designere. Foto: Falke Svatun.

Opptatt av design og kunsthåndverk

– Det er snakk om rundt 12 millioner i året, og det meste er til sosiale formål, sier Garaas. – På den måten så betyr det jo veldig mye. Bakgrunnen for å dele ut priser til design og kunsthåndverk er knyttet til Scheibler-familien og Scheibler som boktrykker. Han var veldig opptatt av design og kunsthåndverk – han var estetiker og håndverker selv. Det ble derfor en naturlig videreføring for hvordan man ønsket å ta vare på denne interessen. Fra gammelt av hadde han nær kontakt med Kunstindustrimuseet, hvor han bidro til å finansiere både utstillinger og bokutgivelser, avslutter styrelederen. 

Close