Designer tepper til Deichman og Nasjonalmuseet -

Designer tepper til Deichman og Nasjonalmuseet

Foto: Pernille Munster

En lodden flate. Et element i interiøret som skaper atmosfære og en personlig stil. Et vakkert kunstverk? Mener du at tepper passer best under føttene, et produkt for å varme tærne? Gi hjernen din et kick: en flate for kunst. Hvorfor ikke ha det på veggen?

 

– Jeg har utfordret kunstnere og designere til å skape helt egne verk i form av tepper. Jeg tror designere liker at jeg gir dem et veldig stort kreativt spillerom. Tepper representerer flater som kan formes i alle mulige fasonger, sier Ksenia Stanishevski, designeren bak Volver Studios.

Ksenia Stanishevski er designeren bak Volver Studios
Ksenia Stanishevski er designeren bak Volver Studios. Hun samarbeider med både designere og kunstnere og gir frie tøyler til hva som kan skapes på tekstile flater.

Designtepper til Deichman 

Designvirksomheten har vært svært hektisk det siste året. Stanishevski har levert designtepper til Deichman Bjørvika og Nasjonalmuseet – det siste prosjektet sammen med designbyrået Kaels og CADI interiørarkitekter. 

– Jeg har utfordret kunstnere og designere til å skape helt egne verk i form av tepper.

– Det er heller ingen bregrensninger for arkitekter på hva et teppe kan være, sier designeren. Flere prominente designere er blitt med for å designe tepper, som for eksempel KOI fargestudios Dagny Thurmann-Moe og grunnlegger av Alex Ark, Renate Alexandersen. Sammen har de skapt gulvkunst for luksusbedriften Moniker Oslo – et nytt «multibrand» luksus-shoppingsenter i hovedstaden. 

Det oransje teppet Pop bekler Nasjonalmuseet
Volver Studios har vært involvert i å designe tepper både til Deichman i Bjørvika i Oslo og Nasjonalmuseet – som det oransje teppet Pop skal bekle.

Samarbeid med Snøhetta

Interiøret i Moniker Oslo er i sin helhet skapt av Snøhetta. De har latt seg inspirere av den første kvinne som reiste ut i verdensrommet, Anne Lee Fisher og hennes mann – og NASA, i tillegg deler fem personlighetstyper senteret inn i soner: karakteristisk, abisiøs, følsom, eksemtrisk, nysgjerrig – eller en som tør litt mer.

Ksenia Stanishevski har bakgrunn både fra kunstfeltet og som produktdesigner. Hun kom til Norge i 1998 hvor hun utdannet seg ved Arkitekt- og designhøyskolen i Oslo. Dette er en designer som har mottatt med flere priser i designfeltet for sitt arbeid med tepper. 

Kunstner Andrea Siqueland har skapt teppet Lillies in the Lake.
Teppet har fått navnet Lillies in the Lake og er formgitt av kunstneren Andreas Siqueland. Designen er basert på kunst i fullformat.

– Tepper kan være det du ønsker at de skal være, sier hun. – På Deichman er teppene veldig tilpasset interiøret, mens i et annet prosjekt, som Holzweilers showroom, så har teppene en mer fri form. Alt er mulig lenger, man sier ikke at et teppe er firkantet. Men tepper kan brukes på forskjellige måter. For eksempel har vi et teppe på Nasjonalmuseet, som henger fra vegg til gulv, så det kan egentlig dekke to flater. Dermed bryter man stereotypen på hva et teppe er, forklarer hun.  

Kaja Dahl er designeren bak teppet Blokk.
Kunstner og designer Kaja Dahl har skapt denne formen, som hører mer hjemme i naturen enn i en stue. Eller er det nettopp opplevelsen av å ta naturen inn som er meningen? Uansett er form ingen hindring for teppeflaten.

Et teppe er et kreativt element

Ifølge Stanishevski er et teppe et kreativt, dekorativt element som kan tilføre mye verdi til interiøret. 

– Veldig ofte blir teppet sett på som et tilbehør når man kjøper sofa. Men det går an å snu det helt rundt og si at teppet kan være kunst. Det er mulig å tenke at man kan velge mellom et maleri eller et teppe på vegg. Det sier flere om designernes tepper. Mange blir inspirert, og flere interiørarkitekter kaller teppene for tekstil eller fashion. Det er absolutt ikke et tilbehør. Jeg pleier å si: la oss være kreative – alt er mulig. 

Designer Kristine Bjaadal, foto: Julianne Leikanger
Kristine Bjaadal er designer, kunsthåndverker og utstillings-designer. I arbeidet med tepper har hun tilnærmet seg tegning og maling, og opplever prosessen mer som en kunstnerisk prosess. Foto: Julianne Leikanger

Jobber med kunstnere

For tiden jobber Stanishevski med kunstfotografen Christian Houge, og er inspirert av hans fotografier av isfjell. 

– Og da tenker vi: Åh! Kanskje vi kan lage en tekstil-installasjon, hvor dette isfjellet så og si renner fra veggen og ned i rommet. Men da er det ikke et teppe lenger. Da er det et kunstverk i tekstil! 

Akvarell og blekk når Kristine Bjaadal designer tepper.
– Kolleksjonen er inspirert av tegning og maling, og derfor har jeg også arbeidet med dette som skisseverktøy; blekk, blyant, akvarell og gouache på akvarellpapir, sier Kristine Bjaadal. Foto: Julie Leikanger.

Kristine Bjaadal i krysningpunktet

Kristine Bjaadal er designer, kunsthåndverker og utstillings-designer. Designeren har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo og står bak mange forskjellige produkter for det norske markedet. Fordi hun har tilnærmet seg arbeidet med teppene gjennom tegning og maling, opplever hun prosessen som mer kunstnerisk. Også fordi teppene fysisk er spent opp som et lerret og garnet skytes gjennom. 

– Kolleksjonen er inspirert av tegning og maling, og derfor har jeg også arbeidet med dette som skisseverktøy; blekk, blyant, akvarell og gouache på akvarellpapir. Teppenes motiver er abstrakte komposisjoner. Det er spennende å jobbe med, fordi det ligger i krysningspunktet mellom flate og objekt, sier hun.

Close