Den raskeste veien til å realisere seg selv går for mange gjennom bokbransjen, et sted de kan få utløp for sitt kreative eller kunstneriske talent ved å skrive bøker. Mange drømmer om å lykkes der. Også Petter Stordalen, både som forfatter og utgiver. Ja, for er det ikke noe litt åndelig over det å ha skrevet bok?
Hemmeligheter er spennende
«Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» er ifølge reklamen «en bok for deg som vil lykkes. En bok om å se muligheter der andre ser problemer. Om å få det beste ut av menneskene rundt deg. Om å vinne i forhandlinger. Om å satse i dårlige tider. Om å gutse der andre nøler».
Mon tro om ikke det monstrøse kjøpet av Strawberry Publishing har bidratt til å slukke en økonomisk brann et annet sted i Stordalens forretningsimperium.
Lese: å bli istand til å forstå oss selv og andre
«Nøkkelen til all videre læring er god leseferdighet», står det å lese på nettsiden til Karlsrud skole i Oslo. Å kunne lese bøker handler om å kunne ta til seg informasjon, «bli istand til å forstå oss selv og andre og hvordan litteratur og annen kunst kan påvirke og bidra til kritisk refleksjon og tenkning». Det har leder i forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik, uttalt til Dagsavisen. I verste fall kan det å lese bøker bidra til å stille kritiske spørsmål i samfunnet. Derfor anses også forlagsbransjen som kulturvirksomhet.
Tenke raskt der det ellers går sakte
Det sier seg nesten selv hvorfor forlagsvirksomhet assosieres med noe som krever lang fartstid og lidenskap. En starter på ‘gølvet’ med å rydde på lageret i bokbinderiet og klatrer deretter møysommelig i gradene for å lære å forstå hva et forfatterskap er. Hvem et forlag antar og hvorfor, hvem de refuserer. Lurt å kunne ett og annet om opphavsrett, litt om trykking og papirkvaliteter, hvordan man utvikler forfattere, markedsfører dem og, ja – og til slutt selger bøker.
«Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» er ifølge reklamen «en bok for deg som vil lykkes
Men Petter Stordalen behøver ikke gå gradene for å bli god. Han ansetter bare folk som er bedre enn seg selv, sier han. Det er visst en av hemmelighetene bak hemmelighetene for hans suksess. Det kan du lese om i boken hans. Men han har opparbeidet seg kunnskap i forlagsbransjen siden han stiftet Strawberry Publishing for ett år siden, i september 2019:
– Bokbransjen er midt i store omveltninger og hvis vi skal fortsette å være raske og offensive og samtidig rigge oss digitalt, må vi styrke forlaget både økonomisk og strukturelt, sier han til E24 i november og mener Bonnier Books er en drømmepartner for Strawberry. En annen hemmelighet vi snappet opp i Aftenposten, er at Strawberry Publishing faktisk ikke ser på bokbransjen som sin konkurrent. De peker ut Netflix.
Raske og effektive forlag
Visst skal forlag være bevisst digital utvikling og konkurranse. Om noen år leser vi kanskje ikke lenger, men gamer historier? Men at forlag først og fremst skal være raske og offensive? Det vi helt sikkert vet etter å ha lest en artikkel på forkning.no, er at gutter i første klasse kjenner færre bokstaver enn jenter både ved skolestart. Og at ingenting er endret ved skoleslutt. De sakker bakut når det gjelder leseferdigheter.
Med å rigge digitalt, mener Stordalen flytting av innhold via strømming.
– Årsakene til at guttene sliter mer med lesingen er helt klart knyttet opp mot mindre trening og erfaring enn jentene. Lesing er ferdighet og trenger mye øving, sier professor Hermundur Sigmundsson ved Institutt for psykologi ved NTNU.
Pusher mer enn det boken er laget av
Leseopplæring er ikke et ansvar Stordalen forholder seg til. Som kontrast til til det raske, pusher man i forlagsbransjen som regel mer enn det boken er laget av. Man formidler menneskers historie, forhold, emosjoner, hat og kjærlighet, eller også brukslitteratur – som koke- eller strikkebøker eller hvordan man stabler ved. Selv ikke slike aktiviteter er unnagjort i en fei. Det tar tid. Og det skal ta tid. Er man i tillegg et forlag som legger kvalitet i produktet, engasjerer man illustratører og visuelle historiefortellere. Å lese er en aktivitet som overhodet ikke har noe raskt ved seg.
Digital rigging på trappene
Med å rigge digitalt, mener Stordalen flytting av innhold via strømming. Og det er jo her selve hemmeligheten i salget – eller kjøpet, ligger. Det er nå klart at Strawberry Publishing har satt døren på vid gap for Bonnier Books’ digitale satsning Book Beat. Det, før norske forfattere har fått på plass en kollektiv avtale om strømming av innhold. Og det er litt av en floke på eiersiden for Konkurransetilsynet å nøste i.
Å lese er en aktivitet som overhodet ikke har noe raskt ved seg.
Bonnier eier nemlig halvparten av Norges største forlag Cappelen Damm sammen med danske Egmont. Cappelen Damm eier igjen halvparten av Norges største lydbokforlag Storytel. Og det er mer innviklet. Med Bonnier Books’ 70 prosent store eierandel av Strawberry Publishing konkurrerer de nå med seg selv, også på lydbokmarkedet. Storytel la visstnok også la inn bud på Strawberry Publishing i våres.
Det raskeste blikket for profitt
På Petter Stordalens blogg om hvorfor han startet forlagsvirksomhet, sitter han avbildet foran peisen med et designteppe henslengt over føttene – det ser unektelig ut som han er fordypet i en bok. Det kan være hans egen bok «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet», eller dypere litteratur som boka til Jan Thomas, «Jeg har levd». Begge er publisert på Strawberry.
Helt ute av forlagsbransjen er Stordalen heller ennå ikke. 30 prosent av Stravberry Publishing er på hans hender sammen med tre andre medeiere som ble mangemillionærer over natta.
Om vi kan vente oss et større kulturbidrag og åndelig utvikling fremover fra denne kanten, er uvisst. Men er du nysgjerrig på hvordan salgsteksten på baksiden av førstnevnte Stordalen-utgivelse ender, står den skrevet i hans egne ord. Boken kommer antakelig ikke til å bli utgitt på nynosk:
«Dette er historien om Petter Stordalen. Om raidforsøk, dobbeltmoral og milliardavtaler – og om det vanskeligste spørsmålet av alle:
Var det verdt det?»