– Du vet, som bergensere flest, så ønsker vi nok å se litt ut i verden, sier sier designfestivlasjef Ingrid Helgesen og annonserer at Bergen Design Festival kan komme til å få et mer internasjonalt navn i fremtiden.
Designfestival på 11. året
Med hele 10 år bak seg, søker Bergen Design Festival å vise frem design til designinteresserte bergensere. Men ikke bare til dem, også til folk som ikke vet så mye om design fra før. En annen dimensjon er at dette er en bransje i Bergen som ønsker påfyll, inspirasjon og oppdatering på hva som skjer på designfeltet. Festivalen åpner digitalt den 10. desember klokken 14.00 og varer til 16. desember.
– Når du sier dere tenker internasjonalt, høres det ikke ut som dere tenker nasjonalt?
Latter utløses og Ingrid Helgesen innrømmer at det er typisk bergensk å tenke internasjonalt fremfor nasjonalt.
– Vi har en ordfører som pleier å si at «bergenseren, han pleier å stå med ryggen mot fjellet og så ser han først England, så USA, Asia, Europa – og så Oslo». Men det er riktig at vi ikke er nasjonale enda. Derfor kan det jo hende vi skal starte med det. Vi driver jo og skryter sjøl av at vi er den eneste årlige designfestivalen i Norge, sier hun.
Norge, en populær design-destinasjon
Sett bort fra Oslo Design Fair, videreføringen av Gave- og interiørmessen på Lillestrøm utenfor Oslo, er ingen geografisk sett nærmere Bergen enn London Design Festival. På den engelske designfestivalen har norske designere og kunsthåndverkere vist sine arbeider gjennom et titalls år. De siste årene har Norge også vært svært aktive under Salone del Mobile i Milano i Italia, der både designere, kunsthåndverkere og produsenter har vært representert. Norge har allerede fått mye oppmerksomhet for sine nykommere internasjonalt.
Viktige nykommere på Bergen Design Festival
– Bergen Design Festival presenterer nykommere hvert eneste år. Kan du si litt om dem og hva slags designere de er?
– Hvert år så kårer vi årets nykommer. Det er de som er nyutdannet ved Kunsthøyskolen i Bergen, nå Fakultet for kunst, musikk og design (KMD). I år har vi delt prisen i to kategorier, en for grafisk design og en for møbel og romdesign / interiørarkitektur. Tilsammen er det seks nykommere som allerede er plukket ut fra KMD. En egen jury kårer to vinnere til slutt, forklarer Helgesen.
Det vil skje den 16. desember. Fredag 11. desember er holdt av til foredrag om hva som er den viktigste driveren for sirkulær økonomi, materialer, systemer og forbrukeradferd, med mer.
DogA om design og arkitektur i fremtiden
Årets program virkelig bugner av begivenheter til tross for omlegging av festivalen.
– Vi sender sjefen, administrerende direktør Tor Inge Hjemdal, for å snakke om hvordan design og arkitektur former fremtiden, sier Thea Mehl. Hun er seniorrådgiver for Satsningsområde kunnskapsgrunnlag i DogA og for DogA sine priser. Hun synes det er veldig gøy at Design Region Bergen holder koken i utfordrende tider.
– De har jo et fantastisk designmiljø i det som kan betegnes som en øy, de er jo veldig selvforsynte. Men det er noe med å ha den kontakten vi har og det er viktig at vi støtter dem og kommuniserer det ut i hele landet. Både Vestland fylkeskommune og Bergen kommune vil jo gjerne beholde designkompetansen hos seg. Design Region Bergen sikrer at designerne blir, sier hun.
Fra urban alderdom til innovativ musikk
På programmet i år stiller Local studio for arkitektur og urbanisme spørsmål om urban og aktiv alderdom og bærekraft. I tillegg vil Petri fra Blank Blank studio formidle ny og innovativ musikk. Her kan du også få med deg suksesshistorien om Barkesten botaniske gin – merkevaren designet av Kind. Barkesten er også en internasjonal utfordrer. Også Anti Bergen gjør seg bemerket med et livreddende prosjekt Ventizolve, der de har designet pakning og kommunikasjon rundt en enkel løsning som kan forhindre rusavhengige å ta overdose.
En stor begivenhet er Grafill-utstillingen og der vises vinnerne av Visuelt 2020. Verdikjeder, sirkulærøkonomi og bærekraft er også sentrale temaer i årets designfestival.
Festivalen omgjort minst to ganger
Allerede i våres var det klart at pandemien ville vare utover høsten.
– Vi besluttet tidlig at vi ville arrangere en hybrid festival – der vi ville ta i bruk byrommet utendørs i Østre Skostredet, som en sentral del av festivalen. Men bare uker før festivalstart ble «hybrid festival» til «hel-digital». Med et kritisk høyt smittetrykk i Bergen, en befolkning som er oppfordret til å holde seg hjemme – og et uteliv og kulturliv som midlertidig er lukket ned – innså vi at vi ikke kunne invitere publikum på festival som tenkt, sier festivalsjef og leder for Design Region Bergen, Ingrid Helgesen.
– Valget stod mellom å utsette, eller bringe festivalen inn i de tusen hjem i Bergen og på Vestlandet, sier hun.
Et ytterligere alternativ er jo også nå å benytte anledningen til å bringe den digitalt inn i de tusen hjem i Norge.