Otobong Nkanga stryker en hånd over forfengeligheten - PLNTY | kulturmagasinet

Otobong Nkanga stryker en hånd over forfengeligheten

Hvis kunst kommenterer samtiden, så tar den nigeriansk-belgiske kunstneren Otobong Nkanga et poetisk oppgjør med oss alle på Høvikodden i utstillingen «Uncertain Where the Next Wind Blows». I detalj og omfang minner hun oss om konsekvensene av forfengeligheten vår. Nettopp derfor verdt å se.

Om kunst er forskjønnelse av omgivelsene? I vår tid kan kunsten like gjerne peke i forskningens retning og performancer – eller et sted midt i mellom – og utstillinger og uttrykk som aldri kan sammenlignes med det formål å ha et dekorativt bilde på veggen. På Henie Onstad Kunstsenter møtes du med forfengelighetens duft av kaffe og såpe, og nå håper de snart å åpne dørene igjen. 

Otobong Nkanga (f. 1974) blir regnet som en av de mest interessante internasjonale kunstnere i dag. Hun er første prisvinner av The Lise Wilhelmsen Art Award Programme i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Wim van Dongen

En duftende utstilling

Slik er det altså med utstillingen «Uncertain Where the Next Wind Blow». Den dufter. La deg aller først berolige av at nigeriansk-belgiske Botong Nkanga (f. 1974) er svært visuell i sin fremstilling av de ganske kritiske spørsmålene hun stiller til hvordan vi mennsker påvirker gjennom vår tilstedeværelse i natur og landskap gjennom historien. 

Gjennom en forestilling av jordas egen oppførsel, formasjoner eller mineraler den består av, setter hun oss på sporet

Opplever du et ja – stikk av ettertanke – under din vandring blant verkene, så har hun nådd deg. Utstillingen sier mye om vår samtid, kanskje mer enn du kan fordøye. Er du fortsatt med på utstilling, om enn litt motvillig? Bli med, den viser hennes arbeider fra 2003 og frem til i dag. To nye tekstilverker er blitt til for nettopp denne utstillingen.

«After We Are Gone» (2020) er et verk som sier noe om naturens evne til å regenerere seg selv. Her får vi fornemmelsen av jord som er brent og som på nytt skaper liv som vokser til. Også fargekodene i bunnen av veggtekstilen har referanser til budskapet.

«After We Are Gone» – ja, hva skjer da?

– Det ene nye veggtekstilen har fått tittelen «After We Are Gone», sier kunstneren på video fra Antwerpen under pressemøtet, – og viser en voksende plante på en bakgrunn som ligner nydannet jord. Litt som som et landskap ser ut når det er brent og mose og planter sakte starter å vokse igjen. Dette arbeidet er et gjentakende tema i mitt arbeid som handler om at jorden blir brukt opp av oss, og at deler av naturen noen ganger klarer å gro opp igjen, sier hun.

«Uncertain Where the Next Wind Blow» forsker i menneskets påvirkning og tilstedeværelse i natur og landskap gjennom historien. Og dufter.

Otobong Nkanga prikker deg kanskje i samvittigheten, men hun skaper vakre verker. Hun dømmer ikke, men viser og plasserer bare hver og en i tenkeboksen. Gjennom å skape en forestilling av jordas egen oppførsel, formasjoner eller mineraler den består av – i kontrast til vår, setter hun oss på sporet. 

Botong Nkanga har laget såpe som hun har satt opp i kjegleformede formasjoner slik de gjør det i Nord-Afrika når såpen tørker. Under åpningen skulle såpe selges av personer i rommet, og handel skulle skje slik det har gjort gjennom tider.

Otobong Nkanga tar oss med på reise

Det kan være fascinerende å forstå de lagene med informasjon hun presenterer sitt publikum. Hun tar oss med på en reise der hun studerer hvordan vi ekstraherer mineraler og i tekstilverket «In Pursuit of Bling» er «bling» for eksempel metallic lakk på bilen. Tenker vi egentlig over hvor alt kommer fra? Når gruven er tom etterlater vi fysiske arr i naturen. I billakken er flak av kråkesølv ekstrahert for å få deg til å skinne bak rattet. Samtidig inviterer hun oss inn i mange dimensjoner, i et annet tekstilverk, «Double Plot», helt ut i universet. 

«Revelations» (2020) er ett av to nye verk som er kommet til for nettopp denne utstillingen. Verket tilfaller Henie Onstad Kunstsenter sin samling i etterkant og det er The Lise Wilhelmsen Art Award Programme, som også har utpekt Otobong Nkanga til prisvinner av den, som gjør dette mulig.

Blir oppmerksom på konsekvensene

Sjenker du det en tanke, blir du oppmerksom på hvordan vårt konsum fordrer at dagligvarer som kaffe, krydder og tobakk reiser verden over for å nytes et annet sted, til vårt velbehag. På grunn av korona gikk vi glipp av muligheten til å kjøpe såpe hun har laget og hvor deler av kunstverket skulle selges fra en hånd til en annen, både som et symbol på hvordan råstoffer havner i varer vi kanskje aldri tenker over og hvordan vi handler med hverandre. 

Mennesker uten hode, armer som fungerer mekanisk – det er slik kunstneren beskriver menneskenes bevegelse.  I verkene til Otobong Nkanga finner du gjerne religiøse, litterære og geologiske referanser. Dette tekstilverket har tittelen «Double Plot». Her skal vi helt ut i verdensrommet.

En viktig internasjonal kunstner

Henie Onstad Kunstsenter regner Otobong Nkanga som en av de mest interessante internasjonale kunstnere i dag. På grunn av det er Nkanga også den første kunstner som får soloutstilling på kunstsenteret som første prisvinner av The Lise Wilhelmsen Art Award Programme, et program som ble etablert av Lise og Arne Wilhelmsens familie i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter i 2019. 

Med en prissum på $ 100,000, et utstillingsbudsjett og midler til innkjøp av verk til Henie Onstads samling, plasserer prisen seg blant de største internasjonalt. Kunstprogrammet utgjør et stort løft for å kunne hente noen av verdens fremste samtidskunstnere til Norge.

 

Close