NRK-programmet Kunstsamlarane – en estetisk opplevelse - PLNTY | kulturmagasinet

NRK-programmet Kunstsamlarane – en estetisk opplevelse

Handler det å samle kunst mest om å være modig, å tørre å følge sitt eget hjerte, stole på egen dømmekraft? Er det derfor de færreste av oss går inn for å kjøpe kunst fremfor å bruke penger på en dyr fotballreise – fordi det fordrer at vi må ta et valg?

Stein Erik Hagen, for eksempel, får ros for å ha vært overraskende modig.
– Han inviterer seerne inn i sitt liv gjennom kunsten, forteller Christian Scharning, som har regissert TV-serien Kunstsamlarane sammen med co-regissør Marit Christina Lie. TV-serien går på lufta 16. november og kan bli høsten og vinterens store estetiske opplevelse.

I kunstprogrammet Kunstsamlarane på NRK som starter den 16. november, får du blant annet møte Stein Erik Hagen. Her foran et bilde av kunstneren Karel Appel.

Høstens estetiske opplevelse

Ifølge regissør Christian Scharning kan man boltre seg i utallige bilder av kunstverk som befinner seg i samlingene til personene NRK har fått anledning til å besøke. Også det å bli invitert hjem og innviet i samlernes besettelse, forstå hva den handler om, er noe av det viktigste serien formidler. 

Hva er den grunnleggende årsaken til at noen bruker så mye tid og penger på å samle kunst? spør NRK-serien Kunstsamlarane

– Vi diskuterte på forhånd at en slik serie kunne bli verdens kjedeligste TV-program hvis det bare skulle handle om rike folk som står og skryter av tingene sine. Det holder i en fem minutter lang reportasje, men du kan ikke basere en serie på det, sier Scharning, til tross for at økonomien til de fleste samlerne i serien er over gjennomsnittet. Blant annet besøker vi Stein Erik Hagens leilighet i New York. 

Erling Kagge ble først kjent som polfarer, deretter startet han forlaget Kagge forlag. Han har gitt ut boka Kunsten å samle kunst (2015). Han deltar også i programmet Kunstsamlarane med sin kunstsamling.

Årsaken til å samle kunst

Men hva er så den grunnleggende årsaken til at noen bruker så mye tid og penger på å samle kunst? NRK har gått grundig til verks, og i seks episoder frem til lille julaften vil de vise det Scharning omtaler som høstens kanskje eneste kulturopplevelse i en tid da pandemien har blusset opp og man må holde seg hjemme. 

NRK-regissøren tror at det å ha fanget noe av hva denne lidenskapen går ut på, er det som gjør programmene interessante. Men premisset for å lage serien og finne det interessante i den har også ligget i det å stille spørsmål rundt besettelsen det er å samle kunst: 

– …derfor har målet vært at om vi skulle lage denne serie, så måtte vi få den tilliten til å stille spørsmål og de på sin side måtte være ganske ærlige på hva dette handler om. Når man først har behov for å ha så mye av noe – vi har hatt det som et arbeidsverktøy å tenke at da er det kanskje noe de mangler fra før? 

Ideen til programmet oppsto i forbindelse med at Hans Rasmus Astrup, eier av Astrup Fearnley Museet, ønsket å gi et intervju i forbindelse med museets 25-års jubileum i 2019. Her foran foran verket «Michael Jackson & Bubbles» i samtale med kunstneren Jeff Coons. Foto: Javier Auris/NRK.

Bedre i balanse uten en besettelse

Scharning mener man på en måte er heldig hvis man ikke trenger å samle kunst i en enorm skala. – Da er du kanskje i bedre balanse med deg selv, sier han. – Vi prøver jo alle å finne vår mening med livet, noe antakelig ingen kommer i mål med, ler han og mener at når man går inn i kunsten på den måten, så søker man noe – og hva er det? 

– Kunst kan jo være estetisk nytelse, det kan gi deg et frirom, et refleksjonsrom.

Samlerne og portrettene NRK lager i denne serien er svært forskjellige, de har helt ulike tilnærminger til det å samle på kunst. En av portrettene, Jo Morten Weider, forteller at han noen ganger har brukt alle pengene sine på et kunstverk, spart eller kjøpt på avbetaling. Hagens samling av fotografen Robert Maplethorpe er i dag unik fordi den er den største samlingen av denne kunstnerens verker. Men det er et resultat av denne besettelsen og at han kjøpe dem på en tid da de ikke kostet det de koster i dag.

Les Også:  Med monotypi som metode er det ingen vei tilbake for Cathrine Knudsen
I programserien portretteres kunstsamlerne grundig gjennom sine kunstsamlinger. Her er regissør Christian Scharning (t.h.) i samtale med Stein Erik Hagen i hans leilighet i New York.

Hva er kunst?

– Kunst kan jo være estetisk nytelse, det kan gi deg et frirom, et refleksjonsrom. Jeg synes jo kunst og kultur er på sitt aller beste når det fungerer som et slags speil for oss som mennesker – at den viser oss hvem vi er eller hvor vi er på vei – eller hva vi løper fra.

Jo Morgen Weider er ung og besatt. Han forteller hvordan han har kjøpt kunst til tross for at økonomien ikke alltid har strukket til. Her med bilde av kunstneren Elna Hagemann.

Kjøpe kunst, som å sette utfor hoppkanten

– Hvis vi sier at det å lære seg å se kunst i størst grad innebærer å se mange bilder, fordele inntrykk, og hvis man deretter lærer seg hva som treffer sitt hjerte – da er det likevel vågalt å gå til innkjøp av et kunstverk? Det handler om å tørre å satse?

– Ja, det handler om å våge. Det handler om å tillate seg selv å være litt sprø, å gjøre noe som ikke nødvendigvis bare er fornuftig – som er noe du kjenner at du på ett eller annet vis må. Og har du vært modig én gang, så er det jo mye lettere andre gangen, sier Scharning. 

Regissør Christian Scharning reklamerer med at serien Kunstsamlarane er høsten og vinterens mest estetiske opplevelse.

Vinterens mest estetiske opplevelse

Han legger til at serien ikke er lagt opp som en veileder for folk som vil lære seg å kjøpe kunst, men at kunsten gjennom portretter, viser oss hvem eierne av kunstverkene er. Han mener også med stor sikkerhet at dette er høstens og vinterens mest estetiske opplevelse.

Close