Musikk som ingen kan lytte til hjemme - PLNTY | kulturmagasinet

Musikk som ingen kan lytte til hjemme

Mariam Gviniashvili sin elektroniske musikk når sitt fulle potensial i et rom med høyttalere fra gulv til tak, på alle vegger. Magien ved den tredimensjonale presentasjonen får hun ikke understreket nok. Men hvilken rolle spiller egentlig musikk som ingen kan lytte til hjemme?

Hvordan i alle dager bestemte Mariam Gviniashvili seg for å lage musikk nesten ingen kan lytte til riktig? Og hvordan høres binaural lyd ut? Dette og mer får du svar på i ukens PLNTY kultur. Trykk på avspilleren for å lytte!

Fremtidens musikk?

– Musikken har ikke et enormt publikum. Jeg har ofte konserter med langt flere høyttalere enn folk i publikum, ler hun.

Likevel er det ingen tvil hos artisten; hennes eksperimentelle elektroniske musikk, ofte presentert med dataanimert video, har uant potensiale. På tross av nisjepreget kan hun allerede leve av karrieren sin. I alle fall når det er tillatt med innendørs arrangementer.

EMPAC i New York – Dette stedet er himmelen for Gviniasvhili, som forteller at det er 180 høyttalere på tvers av veggen foran der hun sitter. Foto: Mariam Gviniashvili

– Dette er fremtidens musikk. Folk som opplever konsertene mine uttrykker alltid alltid hvor annerledes og spennende det er, og at det føles futuristisk.

– Musikken har ikke et enormt publikum. Jeg har ofte konserter med langt flere høyttalere enn folk i publikum.

Gviniashvili, som opprinnelig er fra Georgia, endte opp i Norge gjennom musikkstudier, og har mastergrad i utøvende musikkteknologi og elektroakustisk komposisjon fra Norges musikkhøgskole. Hun forteller at hun  skrev musikken sin på papir før hun ble introdusert digital produksjon i studiene sine.

Idag jobber hun digitalt, ofte supplementert av egne innspillinger – derav uttrykket «elektroakustisk». Tidvis benytter hun vokalister og instrumentalister også. Hun spiller inn lyden med 360-graders mikrofoner, og manipulerer den digitalt. Etter hvert har hun også begynt å lage visuelle presentasjoner, som hun anser som essensielle for musikkopplevelsen.

Du kan se video av stykket «Deconstruction» her:

 

Surround til glede og besvær

Helt tilbake i 1940 tenkte Walt Disney at lyd fra alle kanter ville forsterke presentasjonen av det som skjedde på lerretet. Og helt siden 70-årene har lydindustrien prøvd å overbevise oss om at surround-lyd er noe vi bør ha i stua. Men tiden har vist at de aller færreste er interessert. Det bekymrer dog ikke Gviniashvili.

– Musikk som er laget av folk som meg vil nok aldri bli spilt av hjemme hos folk, i alle fall ikke med det første. Dette er noe du drar til en konsertsal og opplever.

Helt tilbake i 1940 tenkte Walt Disney at lyd fra alle kanter ville forsterke presentasjonen av det som skjedde på lerretet.

Artisten finnes verken på Spotify eller andre populære strømmetjenester. Du finner klipp på Youtube, men de er mer for promotering enn noe annet. Hun ser helst at du opplever det hun har å by på live, med hennes foretrukne, noe vanvittige høyttaleranlegg.

I podkasten vår forteller Gviniashvili om hva som tiltrekker henne ved å produsere musikk som nesten ingen kan spille av. Du hører også en demonstrasjon av binaural lyd, som er en illusjon av tredimensjonal lyd du kan høre på hodetelefoner.

Close