I sin moderne form, har Dysthe bekledd hovedflyplassen på Gardermoen med ventemøbler. Møbelserien der har fått navnet «Gardist».
Et ikon innen norsk design
Hva var det som gjorde Sven Ivar Dysthe til et ikon innen norsk design? Kanskje først og fremst det at han var håndverker selv, vil noen si.
Sven Ivar Dysthe ble 88 år gammel. Han ble født i Oslo i 1931 men begynte først som snekkerlærling i Trondheim og videre hos snekkermester Reidar Hansen i Bærum, hvor han avla svenneprøven i 1950 som møbelsnekker.
Trangen til å gi møbler form sendte ham til England hvor han søkte og kom inn på Royal College of Art. Her tok han en master i industridesign i 1953 og han viste tidlig at han hadde spesielle evner. På skolen ble han plukket ut til å formgi skrinet som skulle gis i gave til Dronning Elizabeths kroning.
Planet, en halvkule å sette seg i
«Planet» ser ut som en halvkule du setter deg i. Den ble først produsert av Møre Lenestolfabrikk. Men stolen «Popcorn» er også en stor kjendis i produksjonen. Sammen med «Prisma» ble den designet for Henie Onstad Kunstsenter i 1968. Men det var møbelserien «1001» fra 1960 som førte til det store gjennombruddet.
Kjent for lamineringsteknikk
Laminering er å lime trevirke sammen. Teknikken gir stor styrke og formstabilitet som gjør det mulig å skape så og si ubegrenset med former og dimensjoner. Oslo Lufthavn Gardermoen er et eksempel på bruk av limtrekonstruksjon i et stort bygg. I Olympiahallen Vikingskipet er det frie spenn på opp mot hundre meter. Stablestolen «Laminette» fra 1965 er en av Dysthes eksempler på et vellykket møbeldesign i laminat. Den er innkjøpt av Victoria and Albert Museum i London, Røskha-museet i Gøteborg og Kunstindustrimuseet i Oslo (Nasjonalmuseet).
Trangen til å gi møbler form sendte Sven Ivar Dysthe til England hvor han søkte og kom inn på Royal College of Art.
Som industridesigner har Sven Ivar Dysthe en lang rekke produkter på samvittigheten, alt fra offentlige søppelkasser, til gressklipperen «Gressklipper», tilhenger til bil eller skibindinger. Og om ikke det var nok, så kunne han heller ikke dy seg for å tegne og bygge hytte og sommerhus.
Popcorn og Prisma til Henie Onstad Kunstsenter
I 2012 satte kunstsenteret på Høvikodden i Bærum lobbyen tilbake i original stil. I den forbindelse etterlyste Dysthe stolen «Prisma». Han sier til avisen Budstikka at både han og kunstsenteret hadde kvittet seg med sine, selv tegningene hadde han ikke lenger. En familie meldte seg og hadde et eksemplar av stolen, til Dysthes store glede.
– Han var en legende innen norsk møbeldesign og en sentral designer som har bidratt sterkt til Henie Onstad Kunstsenters særpregede uttrykk, sa direktør Tone Hansen til Budstikka våren 2020.
– Vi er stolte over å kunne vise og bruke hans særpregede design den dag i dag. I 1968 var møblene svært nyskapende. I dag er de levende, norske ikoner.
Sven Ivar Dysthe – en «gentle giant»
Også kurator Thomas Floor ved Nasjonalmuseet hyller Dysthe og skrev minneord over en «gentle giant» da han gikk bort våren 2020. Det var Floor som kuraterte utstillingen «Swinging 60» i 2013, som blant annet hyllet designerens design.
Flere av Dysthes produkter er fortsatt i produksjon, slik som «Popcorn» og vegglampen «Butterfly». Som mange andre norske designere var han ansatt som møbeldesigner hos den norske møbelprodusenten Hiorth og Østlyngen i perioden 1956–1957, før han startet for seg selv i 1958 sammen med Trinelise Dysthe, interiørdesigneren han møtte i forbindelse med Høstutstillingen i ’57.