Et par stålrør omsatt til en stol med et stykke seilduk mellom seg må sies å være noe av det enkleste som kan finnes opp. Eller? Så enkel at den måtte få «Diplome d’honneur» på Triennalen i Milano i 1954. Og som tidligere nevnt i sammenhenger om norsk design, så var det å vinne pris i Milano svært så høythengende.
Noen år senere, I 1967 fikk Tormod Stephan Alnæs (1921–2003) også Merket for god design i Norge for denne stolen.

Funsjonalisme på sitt ypperste
Pony-stolen er funksjonalisme og modernisme på sitt ypperste og mange refererer til at Alnæs’ produkter var forankret i Scandinavian Design – en designtrend som oppsto nettopp på 50-tallet fordi den var spesielt influert av det som foregikk internasjonalt.
I 1988 ble Tormod Alnæs professor i design, som den aller første i Norge
Ifølge Maihaugen museum på Lillehammer har endringene aldri gått så fort som på 1900-tallet. Industrialismen bidro med nye materialer til husbygging og mediesamfunnet bød på livsstilsartitkler som gjorde at stilidealer endret seg mye raskere.

Et enklere liv for flere
Det funksjonelle livet tok plass i arkitekturen og interiørindustrien. Det ble produsert materialer med tanke på at de skulle være enkle å holde rene, for eksempel. Kjøleskapet fikk varm velkomst og en kjærkommen plass på kjøkkenet. Peis hadde man kun for kosens skyld. Vaskerommet hadde flotte fasiliteter som vaskemaskin og skittentøyssjakt.
Pastellfarget sanitærutstyr betegnet også denne tidsperioden. 50-tallet var tid for design som var inspirert av det abstrakte men i alle fall funksjon i sin aller enkleste form.

Landets første professor i design
Tormod Alnæs utdannet seg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SKHS, KHIO i dag) og tok sin eksamen i 1948. Senere ble han lærer der, og i 1988 var han blitt professor i design, som den aller første i Norge.
Han kone, Anne Sophie Helmer Alnæs ble professor i interiørarkitektur ti år senere og sammen levde de for design og interiør og var en stor inspirasjon i sine miljøer. De var begge innflytelsesrike på områdene, og Tormod hadde engasjement og verv som gjorde ham til en drivkraft innen norsk design. Blant annet var han daglig leder i Foreningen Brukskunst frem til 1960.

Retro, en interiørtrend er født
I 2014, samme året som Y-blokka blir besluttet revet, lager Ida Ørjansen Heggem en moderne vri på retromøbler i leiligheten sin i Kristiansund. Den har hun så og si satt tilbake til original stand.
Pony-stolen er funksjonalisme og modernisme på sitt ypperste. Alnæs’ produkter var forankret i Scandinavian Design
– Da vi rev tapetet på stua, oppdaget vi mønster fra ulike tiår. I 1957, da huset var nytt, ble det lagt et nydelig sølvgrått tapet, som like gjerne kunne vært til salgs i dag, sier hun til Tidens Krav. På denne tiden har interessen for Scandinavian Design-perioden i Norge for alvor tatt seg opp og Heggem representerer en populær trend på denne tiden. Mange boliger er jo bygget på 50-tallet og minner oss om funksjonalismen og oppbyggingen av landet etter krigen.

Mest kjent for «Panco»
Dessverre mistet vi Tormod Alnes sammen med kona Anne i en trafikkulykke i 2003. Alnæs etablerte seg tidlig som selvstendig møbeldesigner og interiørarkitekt. Det han var aller mest kjent for – eller ukjent for – er en klassisk blomsterkanne som har hatt sin faste plass i svært mange hjem. Objektet het «Panco» og ble tegnet i 1953.

En av våre store bidragytere innen norsk design
Alnæs jobbet i mange år for Hiorth og Østlyngen, en rennomert norsk møbelprodusent som står for mye av norsk design i Scandinavian Design-perioden. I 1958 hadde han ferdigstilt en stol i stålbolt og skinn, gitt en organisk form. Den ble vist på Verdensutstillingen i Brussel samme år. Sammen med Arne Jon Jutrem designet han en møbelgruppe i stål og pleksiglass i 1967. Dette eksperimentelle designet forble på prototype-stadiet.
I 1995 ble Tomod Stephan Alnæs æresmedlem av Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening.