Djerv gjennom ilden - PLNTY | kulturmagasinet

Djerv gjennom ilden

Agnete Kjølsrud, en av landets største rockevokalister, møtte veggen etter flere år med turne. Nå har hun kjempet seg tilbake på bena, og med det er Djerv tilbake med sine første låter siden 2011.


Eksklusivt i podkasten: Animal Alphas samarbeid med verdensberømte Sylvia Massy (produsent for Prince, Tool, Tom Petty m.fl), uhellet som førte til Kjølsruds velkjente sminke, og veien tilbake fra bunnen.

Kjempet seg gjennom ilden

«I’m coming to take your throne» synger Agnete Kjølsrud av full hals på Djervs comeback-singel «Throne». Hardrock-låta er på sett og vis vokalistens kamprop mot depresjonen hun har kjempet mot de siste årene.

– Det handler om å ta tilbake sin egen kontroll og trone i sitt eget liv. […] Det handler om å være den man vil være og å ikke la seg overstyre av for mye tankevirksomhet.

– Før var det mer kniven på strupen og fullt kjør mot å lage en skive.

I podkasten vår forteller Kjølsrud om hvordan det å være hard mot seg selv har vært en av hennes største utfordringer i senere år. Etter Djerv trakk seg tilbake fra scenen i 2013, har vokalisten fått barn, oppdaget at hun har cøliaki og at hun led av depresjon.

– Jeg tenker det er viktig at folk vet at depresjon ikke er en følelse. Det er ikke noe «føleri» eller «å nei, jeg føler meg litt deprimert idag».

Kjølsruds liv var ganske fullspekket fram til den uforventede pausen begynte i 2013. Før hun turnerte inn- og utland med Djerv, sang hun i Animal Alpha, som også var en hard-rock suksess i sin tid. Nå kan hun fortelle at hun lager låter ettersom energien strekker til, og ikke tar på seg noe fullt albumprosjekt med det første. Helsa går foran musikken denne gang, med andre ord.

Les Også:  Live hos PLNTY – Mörmaid svømmer motstrøms med singelen «Turn Away»

– Før var det mer kniven på strupen og fullt kjør mot å lage en skive. Men det er jo sånt som gjør at man til slutt ikke klarer mer.

– Det er viktig at ordene har god flyt og at de er gode å høre på, i tillegg til at teksten kan ha en dypere mening, sier Kjølsrud om Djervs tekster. Foto: Sebastian Ludvigsen

Åpen og utilslørt

Djervs selvtitulerte 2011-album var en naturlig overgang fra Animal Alphas nesten-metall til fullspekket metall. Men nå i 2020 har Djerv gått for hakket mer klassisk hardrock. Den hyppig brukte gitarvreng-aktige effekten på Kjølsruds stemme er nesten borte. Trommeslager Erlend Gjerde, kjent fra Stonegard og Wardruna, er lettere å skille ut i lydbildet enn tidligere.

– Jeg synes det ville vært veldig rart hvis jeg skulle laget en blåkopi av det jeg gjorde i 2011.

– Jeg synes det ville vært veldig rart hvis jeg skulle laget en blåkopi av det jeg gjorde i 2011.

Budskapene i bandets to nye låter virker mindre tilslørte enn før. De er laget for å relateres til og ikke bare for å headbanges til; «(We Don’t) Hang No More» handler om det å miste venner i voksen alder. «Throne» handler om å gjenvinne selvkontroll. Temaene er nære for Kjølsrud, som har vært svært møysommelig med skriveprosessen.

– Det er viktig at ordene har god flyt og at de er gode å høre på, i tillegg til at teksten kan ha en dypere mening.

I podkasten vår forteller Kjølsrud om tiden i Animal Alpha og om å være i band med ektemannen sin. Hun forteller også om hvordan det å være åpen om depresjonen sin er et bevisst valg og hva som har inspirert Djervs nyeste materiale. Trykk på avspilleren øverst for å lytte.

Close