Hva skjer / utstillinger uken 28.9 – 4.10.2020
Galleri Riis, Oslo
Olav Christopher Jenssen – A Lucid Dream. Recent Painings and Journal Drawings.
Sist vi møtte Olav Christopher Jenssen var på Astrup Fearnley Museet under deres jubileumsutstilling i fjor. Han er unektelig en hemmelig flamme i kunstverdenen, og kanskje en av dem som virkelig vandrer og utforsker sitt eget kunstneriske landskap, som sjelden står stille i sitt uttrykk.
Utstillingen «A Lucid Dream. Recent Painings and Journal Drawings.»
i Galleri Riis er den 18. utstillingen i galleriet siden den første i 1985 og beskrives på gallerisidene som «glinsende, tilslørte vinduer med fyldige penselstrøk i jordnære fargetoner som inviterer oss til å dvele ved en slags hinsides virkelighet». En svulstig engelsk beskrivelse drar det hele litt ut på viddene – her i redaksjonen skulle vi ønske de i alle fall hadde brukt ord som «sensuelle uttrykk» om kunsten.
Utstillingen markerer dessuten publiseringen av Olav Christopher Jenssens’ ‘Journal Vol. 06’ – en samling små tegninger som er utført i blandet media, på det samme voksede papir helt siden 1986. Dette verket er pågående, en dagbok som gir innsikt i kunstnerens oppkomme av ideer og inspirasjon. Over 180 sider viser han arbeider som er utført i atelieret i Berlin, hvor han bor, i Lya i Sverige og på forskjellige steder på Island, Japan og på ICE-togene i Tyskand. Publikasjonen er et samarbeidet mellom Galleri Riis i Oslo, Galleri Ismene i Trondheim og BuchKunst Kleinheinrich i Münster, Tyskland. Utstillingen inkluderer femti tegninger fra publikasjonen.
Vi slutter oss til beskrivelsen av Olav Christopher Jenssen (f. 1954, Sortland) om at han er en av de fremste kunstnere i sin generasjon og tid fra et nordisk land og som har oppnådd internasjonal anerkjennelse for sin kunst. Arbeidet hans omfatter tegning, maleri med olje og vannfarge, grafisk arbeid, bokillustrasjoner, bøker og skulptur.
Utstillingen står frem til 3. oktober.
TKM Gråmølna, Trondheim kunstmuseum
Faldabi – Birds of Metal
– I denne utstillingen, skal jeg male som om jeg synger calypso. Jeg skal fortelle historier om migrasjon, om politikk, og om min egen identitetskrise. Jeg vil snakke om mine barn og om mine feilslåtte kjærlighetsforhold, sier kunstneren og poeten Fadlabi.
Han er født og oppvokst
i den sudanske hovedstaden Khartoum, og har bodd i Norge siden 2003. Men etter at han hørte calypsomusikk i New York, forelsket han seg i den og forsøker å finne tilbake til dens opprinnelse. Calypso er beskrevet som en Afro-karibiansk musikksjanger med opphav i Trinidad som på 1900-tallet spredte seg fra de karibiske Antillene til Venezuela. Faldabi forsøker å opprinnelsen og funksjonen til musikkformen.
På utstillingen spilles calypsomusikk av Lord Invader.
Faldabi mener at calypsosangeren
er en kulturinstitusjon i seg selv, men mer enn en sanger. – For å forstå funksjonen, er det viktig at de lykkes i å bli omfavnet og hyllet av folket, sier han. Det viktige for calypsosangeren er å holde på publikumet sitt gjennom å fornye den gjennom de ulike temaene i sangene. Calypsosangeren er en formidler som er viktig i samfunnet, fordi sangeren har en stemme og fungerer som alt fra politisk kommentator til samlivsterapeut, er en som fungerer som samfunnets hukommelse og som holder liv i folks drømmer. Med alle sine attributter er calypsosangeren både lokalradio og -avis på samme tid og en kommentator av både sport og livet selv.
Faldabis inspirasjon er formidlet gjennom maleri som fyller første etasje i TKM Gråmølna, hvor han gjør som calypsosangeren; formidler livet, kommenterer samfunnet, kommer med humoristiske pek og fletter kulturelle referanser inn i kunsten.