MGP-vinner Joakim With Steen kjenner Spotify-algoritmene på kroppen - PLNTY | kulturmagasinet

MGP-vinner Joakim With Steen kjenner Spotify-algoritmene på kroppen

Produsenten Joakim With Steen, best kjent som Jowst, mener utålmodighet gjør ham god til å lage hits. Det er bare snakk om å få nok folk til å høre, så kan han nå hitlistene.


Eksklusivt i podkasten: MGP-vinnerlåta «Grab the Moment» finnes i ny og bedre versjon som aldri så dagens lys. Den unike historien bak låta, hvordan Steen overlever i en hard musikkbransje og mye mer venter også i ukens episode.

Steen (bildet) sin siste låt «Into the Wild» har Aleksander Walmann med seg på vokal. Walmann sang også på MGP-vinnerlåta «Grab the Moment». Foto: Peter Berg

Spotify-oppskriften

– Spotify matcher personligheten min litt, fordi jeg er ganske utålmodig og kjeder meg fort, sier Steen i podkasten vår.

Med andre ord har produsenten lite i mot å jobbe for den såkalte Spotify-oppskriften. «Don’t bore us, get to the chorus» og lignende huskeregler benyttes for å beholde lytterens interesse, bekrefter han.

«Don’t bore us, get to the chorus»

– Når jeg lager en sang, og for eksempel sitter og hører på verset, så tar det rundt tre sekunder før jeg kjeder meg. Derfor putter jeg inn ekstra ting [lyder og effekter] i sangen for å unngå det.

Man trenger ikke se lenger enn til produsentens siste danselåt «Into the Wild» for å høre Spotify-oppskriften i full sving. I løpet av de første 30 sekundene før refrenget, hører vi lag på lag av nye elementer gjør sin entré. Som lytter rekker du ikke å kjede deg et sekund før noe nytt skjer. Refrenget setter inn i typisk nymoderne «dropp»-stil, hvor et klimaks av opp-tempo trommer og annen instrumentering gir deg låtens høydepunkt. Du har hørt lignende før, men det er ubenektelig når en låt evner å nappe i dansefoten din. Aleksander Walmann, som sang på Steens MGP-vinnende «Grab the Moment»  står for vokal. Stemmen hans er bøttet ned med autotune, som er enten kult eller unødvendig avhengig av smaken din. Det kan dog godt argumenteres for at det passer seg i dette stiluttrykket.

Les Også:  Et kjærlighetsbrev til den altetende musikkelsker
Steen er fornøyd med å kunne leve av musikken, men er fortsatt ute etter neste gjennombrudd i karrieren sin. Foto: Peter Berg

Selvsikker og usikker

Steen er sikker på én ting. Hvis folk bare får hørt låtene han lager, så går det seg til. Lytter folk én gang, vil de høre mer, er erfaringen hans.

– … jeg må finne på noe nytt her.

– Den største utfordringen er å få folk til å høre den nye låta én gang i det hele tatt. Så jeg må finne på noe nytt her. Jeg trenger noe sånt som Eurovision, så folk bare får hørt den nyeste låta i utgangspunktet.

Det er temmelig anti-jantelovsk å påstå at låtene du lager er bra og det eneste som mangler er eksponering. Men Steen har statistikken til å underbygge påstanden; omkring 60% av avspillingene hans på Spotify er fra folks private spillelister. Altså har de selv lagt låtene hans i listene sine, og hører dem ikke simpelthen på større, offentlige lister.

Du kan høre Steen gå i dybden om den unike historien bak den MGP-vinnende låta «Grab the Moment» i podkasten vår. Han har også et og annet indside-tips til unge lovende som prøver seg i musikkbransjen. Trykk på avspilleren øverst for å lytte!

Close