– Forbrukere blir ofte slitne av å få dårligere kvalitet enn ventet: produkter går i stykker, eller er ikke gjennomtenkte. Mange går derfor til det håndlagde med tilpassede løsninger, sier Kathinka von der Lippe. Produktdesigneren mener at kjøpere vil bort fra en bruk-og-kast mentalitet. Kvalitet blir dermed viktigst.
Irrelevant om det bugner av produkter
– Derfor føler jeg det irrelevant for meg om det bugner av produkter i markedet. Jeg opplever at det ikke vedkommer meg helt. Jeg går etter egne ideer og skisser, samt hva kundene etterspør, og lager noe unikt for dem, sier hun.
Designens klang
På fritiden synger Katinka von der Lippe opera. Hun ser gjenklang fra musikk i design.
– Sangbegreper som farge på stemmen, skape kontrast og balanse – benyttes også i designfaget. Gjenstander har rytme, det samme har en sang og melodi. Motsatt, innenfor «chiaroscuro», som betyr lyst og mørkt, snakker vi om å bevege stemmen. Da skapes et fargeunivers, et visuelt lydbilde. Språket er enten auditivt eller visuelt, men er tett sammenvevd, reflekterer sopranen.
Jobber tverrfaglig, også med båtdesign
Designer og solist spiller på mange tangenter; blant annet i samarbeidet med Bård Eker, bil- og båtdesigner, som har laget den snertne postbilen som postbetjenten leverer post med i disse dager.
Produktdesigner Kathinka von der Lippe mener at kjøpere vil bort fra en bruk-og-kast mentalitet. Kvalitet blir dermed viktigst.
– Som industridesigner er bakgrunnen produktutvikling. Jeg jobber tverrfaglig. I utgangspunktet kan jeg designe alt, men det koker ned til personlige interesser. Det har alltid vært morsomt med båt og bil. Vi har også en lang familietradisjon i porselen- og i kunstfaget. Far var billedhugger og moren min keramiker. Overgangen fra porselen til båttegning er for meg uproblematisk, for det omhandler brukerkunnskap, materialer, form og uttrykk. Men man designer aldri i et vakuum. Tegner jeg båt, samarbeider jeg med dem som kan noe om hydrodynamikk og strømdriftsystemer for elbåter. Jobber jeg med porselen, er jeg opptatt av leirens begrensninger, som brenneteknikker, glasurer og dekorer, sier hun.
Tegner serveringsfat og dekketøy
Designeren tegner alle serveringsfat til det norske kokkelandslaget og det norske teamet i den internasjonale konkurransen Bocuse d´Or.
– Mitt mål er å fremheve gastronomien. Kokkene har alltid vært opptatt av helhet. Men nå i enda større grad. Fantastisk mat blir understreket. Servise og borddekking blir en del av rammen, sier hun.
Så har Katinka von der Lippe også flere restaurantsamarbeid. Hun samarbeider med mesterkokk Christopher Davidsen. Han er kjøkkensjef i Speilsalen i ærverdige Britannia hotell i Trondheim. Til Speilsalen leverer designeren alt av dekketøy; veskekroker til bordkanten, lyslykter, desserttallerken, serveringsbrett og regning-eske, inkludert et servise.
– Jeg får stadig nye ordre. Nå lager jeg champagnekjølere, forteller hun.
Restauranten holder Michelin-nivå
– Som gjest på Britannia kjenner du deg ivaretatt på alle nivåer, forteller hun.
– Mitt mål er å fremheve gastronomien. Servise og borddekking blir en del av rammen, sier designeren.
Det historiske hotellet, med nydelig fordums interiør og vakre gullbelagte speil, er fredet av Riksantikvaren. Innen jugendstilen, som hotellet er i, ble Louis Comfort Tiffany hyllet. Særlig lampene er verdenskjente og vitner om hans eksellense. Serviset har derfor designeren navngitt «Tiffany».
– I denne stilepoken ble det skapt fantastiske ornamentale interiører. Jeg uthenter finesser og sammenblander med moderne inspirasjon fra 2020, sier hun.
Gøy med wow-effekt
Davidsen er fornøyd med designerens jobb.
– Det er ekstra gøy med en wow-effekt fra alle kanter. Porselensdesignet finnes plutselig igjen andre steder. Tallerkenen med gullsirklene er inspirert av speilene i Speilsalen. Mens smørmønsteret er fra heisen i Brasseriet. Men det er essensielt at serviset ikke tar oppmerksomhet fra maten. Det skjer med sølv, mens hvitt med gullkant fremhever den. Jeg ville også at det lyse nordiske skulle frem eksklusiv nordisk mat i kontrast er mye mørk, rustikk og dyster, forteller han.
I juni åpnet Winther-restaurant på Aker Brygge, med eget ysteri.
– Katinka forsterker det norske med flora-motiver som skogsfiol, blåklokke og blåveis, bekrefter Siri Winther, daglig leder. I dette arbeidet har von der Lippe samarbeidet med den historiske norske produsenten Figgjo, kjent for å produsere stengods, nå Norges eneste porselensprodusent.