Fanger lyden av arkitektur og byrom i lydkollasjer. Møt Gisle Nataas. - PLNTY | kulturmagasinet

Fanger lyden av arkitektur og byrom i lydkollasjer. Møt Gisle Nataas.

Du knytter dype minner til lyden av omgivelsene dine, mener Nataas. Han har gått hodestups inn i å lage lydkollasjer basert på arkitektur, som han håper på å bruke for å inspirere norske skolelever.


Hvordan fikk en anerkjent arkitekt sans for lydkunst, og hva får man ut av lyden man omgir seg med? Hør hele intervjuet vårt med Gisle Nataas.

Nataas plasserer mikrofoner rundt omkring i et rom og gjerne hengende ut av vinduer når han samler lyd til sine kollasjer. Foto: Peter Nejtek

Vil utvide sanseinntrykket hos unge

– Det jeg ser med arkitektur og lyd er at mange ikke får det med seg engang. Man filtrerer vekk store deler av lydbildet man beveger seg i, akkurat som man filtrerer vekk mye av det visuelle også. Men alle byer har sine egne lyder, farger og lukter, sier Nataas.

I senere tid har arkitekten begynt å sette sammen lydkollasjer fra steder han besøker. På sett og vis steds- og øyeblikksbilder for ørene. Mennesker knytter sterke bånd til steder og opplevelser utifra lyd, forteller han, og refererer til et studie om alzheimer-pasienter og deres entusiasme over å høre gamle, kjente lyder igjen.

– Prosjektet mitt er ment som en sanseåpner for de jeg presenterer det til.

Du kan høre eksempler på Nataas’ lydkollasjer i podkasten øverst i artikkelen.

I 2021 går arkitekten i gang med et prosjekt for Den kulturelle skolesekken. Han skal besøke ungdomsskoler og videregående skoler, i et forsøk på å inspirere elever til å ta inn mer av verden rundt seg.

– Prosjektet mitt er ment som en sanseåpner for de jeg presenterer det til. Om jeg jobber med heislyder, fuglelyder eller hva som helst av en spesifikk art, så ser jeg at jeg legger mye bedre merke til dem i ettertid.

En dronesynth skjuler seg i en ammunisjonsboks. Nataas bruker de pulserende, ofte atonale lydene fra denne som et lag i flere av sine verk. Foto: Peter Berg

Å stille krav til omgivelsene

– Jeg vil hjelpe elevene med å få øynene og ørene opp for omgivelsene de er en del av. Det handler om å stille krav til omgivelsene rundt seg og ta til seg flere sider av dem.

– Lyd er et frirom for meg.

Å ha åpne ører er viktig. Om du konsekvent ignorerer støyende omgivelser, kan du i verste fall få permanent hørselskade. Eksempelvis er gjennomsnittvolumet på trafikkstøy nok til å gjøre susen. Men på en annen side har du også anledningen til å få noe personlig ut av lyd, mener Nataas.

Les Også:  PLNTY lanserte sitt spesialmagasin i Carl Nesjars fødeby Larvik

– Lyd er et frirom for meg. Hvis jeg skal slappe av, konsentrere meg eller ha et kreativt stimuli, så er lyd et rom jeg går inn i.

I podkasten vår hører du eksempler på hvordan man kan bruke omgivelsene sine om instrumenter, samt utdrag fra Nataas’ kollasjer.

Close