Produsent og artist Benjamin Alexander Herland forteller om sin nyeste låt «The Painter» og om det heldige møtet med artisten Mörmaid, som synger på låta. Trykk på avspilleren for å lytte.

Klassisk informert elektropop
Produsent og artist Benjamin Alexander Herland har en litt annen idé om hva elektronisk pop skal være enn mange andre. Med sin bakgrunn i klassisk musikk er han det motsatte av en såkalt «beatmaker»; melodien og harmoniene kommer først, ikke en tromme-groove.
– Jeg lærte komposisjon, struktur og alt mulig annet etter den klassiske læreboken, sier Herland. Han begynte å spille piano i åtte-ni-årsalderen og ga ut egenproduserte låter mot slutten av tenårene.
– Den klassiske bakgrunnen min gir meg muligheten til å sette meg ned og rett og slett spille idéene mine.
– Den klassiske bakgrunnen min gir meg muligheten til å sette meg ned og rett og slett spille idéene mine, forteller Herland.
«The Painter» plasserer en vågal vokalfremføring fra Mörmaid (som spilte live hos oss forrige uke) foran i lydbildet. Midtveis i låta fremfører hun et lengre strekk med tekstløs vokal, litt i samme ånd som Clare Torry i Pink Floyds «The Great Gig in the Sky». Vokalen er badet i klang og andre effekter, noe som passer utmerket i det moderne soundet.
Herland, som er basert i London, er 26 år, men har gitt ut låter i omtrent ti år. Ved siden av egne verk har han også laget musikk til alt fra podkaster til dokumentarer. Dette gir mening når du hører «The Painter», som kombinerer et stort strengarrangement med synth og elektroniske trommer.

Et musikalsk drømmetreff?
Herland legger ikke skjul på sin begeistring over å samarbeide med Mörmaid. I podkasten vår har han følgende å si:
– Vi har allerede et par prosjekter gående. Så det er nok ikke siste låta du hører fra oss.
– Jeg digger å jobbe med Live (Mörmaid). Hun er fantastisk flink og kreativ, og en kul dame. […] Vi har allerede et par prosjekter gående. Så det er nok ikke siste låta du hører fra oss.
Du kan høre hele intervjuet med produsenten i podkasten øverst i artikkelen. Der utdyper han mer om både prosessen sin og hvorfor det tok hele seks år fra «The Painter» ble påtenkt til den nå endelig ble utgitt.