Eksklusivt i podkasten: Mormonere som inspirasjon til sangtekst, keyboard-mani og bandets fremtid. Trykk på avspilleren for å lytte.

Tidløst, retro og enkelt
Remington Super 60’s nye singel «Still near» oser retro, samtidig som den føles moderne nok for nåtidens musikalske arenaer. Låten som hovedsakelig er drevet av japanske keyboard, trommemaskin og bass, er satt til en drømmende vokalfremføring av vokalist Elisabeth Thorsen.
– Jeg skal ha hjemmestudio på gamlehjemmet, ler Christoffer Schou (som har ingen relasjon til TV-kjendisen) når han blir spurt om arbeidet sitt. Begeistringen hans er tydelig og smittsom.
– Jeg skal ha hjemmestudio på gamlehjemmet
Schou, som er produsent og låtskriver for gruppen, har studio i Fredrikstad, i sin egen stue. Rommet er fylt til randen av gamle Yamaha-keyboard, som han viser til som en uuttømmelig inspirasjonskilde.
– Når man bruker digitalt keyboard fra PC-en, kan man bytte lyd så mange ganger man vil. Når man derimot spiller på et fysisk, eksternt keyboard, da er det den lyden du får som du må bruke. Liker du den ikke, må du ta opp alt på nytt. Det er deilig å jobbe sånn, og i tillegg får du et bedre sound, forteller han.

Remington Super 60’s suksessformel og ny EP
Schou understreker gjentatte ganger at prosessen hans ikke er veldig komplisert. Han liker å «knote» og å prøve seg fram, forteller han. Trommeprogrammering, keyboard og bass står han for selv. Elisabeth Thorsen bruker kun noen få timer på å få vokal på plass, noe som nesten er vanskelig å tro med tanke på at «Still near» nærmest er teppelagt av stemmen hennes. Magnus Abelsen spiller gitar for bandet, og er gruppens eneste andre instrumentalist foruten Schou.
Hele tilnærmingen til låtproduksjon høres ut som en jam-sesjon, og oppskriften virker å fungere godt. Tidligere i år slapp bandet EP-en «New EP» og sikter mot enda et EP-slipp nå til høsten. Dette blir det korteste strekket mellom to plateslipp for indiepop-gruppen, som har holdt på siden rett før tusenårsskiftet.
I podkasten øverst i artikkelen får du høre et lenger intervju med Christoffer Schou, hvor han utdyper om begynnelsen på bandet, hans kjærlighet for japanske keyboard og mye mer.