Fragile - en refleksjon over samtiden - PLNTY | kulturmagasinet

Fragile – en refleksjon over samtiden

Gruppeutstillingen med fire kunstnere har tittelen «Fragile», som betyr «skjør». Med seg har Jan Walaker fotografene Richard Dumas, Rocky Schenck og Mick Rock. Totalitære og populistiske holdninger regjerer i dag. Politivold og forurensningsproblematikk er sentrale temaer.

I borggården til Oslo Rådhus finner du galleri TM51. I dag, torsdag 11. juni åpner utstillingen «Fragile». Her reflekteres tiden vi er inne i med politivold og forurensningsproblematikk. Pandemi og forurensing er også sterke faktorer i 2020. 

– Vi er kanskje litt «Fragile»? spør Walaker, og tenker at både jorden og vi mennesker er det. Tatt utgangspunkt i tidsbildet vi er inne i er for eksempel det bildet der fra Jostedalsbreen, tatt for kanskje ti år siden. Og jeg kan si at Jostedalsbreen ikke ser sånn ut i dag!

Jan Walaker stilte tidligere i år ut verker laget med ødelagt porselen fra Porsgrunds Porcelænsfabrik i Kunsthall Grenland. Nå har han gått videre med disse tankene.

Jostedalsbreen, håndkolorert

Fotoet av Jostedalsbreen er tatt av Rocky Schenck. Han er bosatt i Hollywood hvor han håndkolorerer gamle fotos. Schenck jobber også med film og har over hundre musikkvideo-produksjoner bak seg av artister, fra Adéle til Nick Cave. Han lager albumcovere og kunst. 

– Han bruker den gamle teknikken å håndkolorere bilder på film. Så selv om det er en serie så blir alle bildene unike fordi det er gjort for hånd.

– Og det fotografiet av den brennmaneten … det ligger jo mye humor der, for man må jo være litt «fragile» når det gjelder en brennmanet, ler Jan Walaker.

Legendariske Mick Rock

Walaker venter på et bilde (som i skrivende stund er til innramming) av Lou Reed – med en hund – tatt av Mick Rock, som er 70 og, ifølge Walaker, like aktuell i dag. Han peker på fotoet av Iggy Pop:

– En ting er jo å ta bilder av artister på en konsert, det kan jo nesten alle gjøre. Men det bildet er jo på et cover (vi snakker vinyl fra 1973) – Raw Power – som er et viktig album i musikkhistorien. Da vi hadde boksignering i Oslo for ca to år siden, var det mange mennesker som kom. Og da han hadde utstilling i Los Angeles for omtrent like lenge siden, var det kø på over tusen mennesker som ville inn. Han regnes som musikkhistoriens største fotograf, med noen av de mest legendariske coverne i musikkhistorien. En stor stjerne. Det er til og med laget en veldig interessant film om ham som ligger på Netflix som heter «Shoot». Dette er Iggy Pop i bar overkropp. Tross galskapen, så er han også veldig ydmyk innimellom. 

Nesten alle kan ta bilder på konsert. Men det bildet er jo for eksempel på et cover (vi snakker vinyl fra 1973) – Raw Power – som er et viktig album i musikkhistorien, signert den legendariske fotografen Mick Rock.

– Og naken? 

– Eksakt! Og det fotografiet av den brennmaneten … det ligger jo mye humor der, for man må jo være litt «fragile» når det gjelder en brennmanet. 

(latter)

Les Også:  For Tor Einstabland pulserer dansen i alle relasjoner

– Samtidig er jo den en del av naturens kretsløp den også. Så den er nok sikkert der for en grunn. Richard Dumas har et fantastisk bilde med av Miles Davis. Det skal henge der, peker Walaker.

Skulpturen «Black Cop» er en kommentar til dagens protester mot rasisme. Også jazzmusikeren Miles Davis opplevde å bli banket opp av politiet, ifølge Jan Walaker. – Nå er det «riots» i USA etter at nok en sort mann ble drept, sier han.

Miles Davis banket opp av politiet

– Det er ikke tilfeldig at det er bildet som er valgt, for Miles Davis – som sort musiker – ble banket opp av politiet i USA. Og nå er det «riots» der etter at nok en sort mann ble drept. Dumas jobber mye for avisen Libération og Parisbas, så når det kommer store stjerner til Frankrike tar han gjerne portretter av dem for disse publikasjonene. Han har en portfolio spekket med stjerneportretter. Men så er han også en av Europas dyktigste portrettfotografer.

«Blue Monday» er en slags kommentar til Y-blokka i regjeringskvartalet. Jan Walaker mener det er trist at mange norske politikere har et så dårlig forhold til kultur.

Møt «Black Cop» og «Blue Monday»

– Og dine skulpturer?

– De er videreutviklet fra en utstilling jeg hadde tidligere på Porsgrunds Porcelænsfabrik og Kunsthall Grenland. Da gjorde jeg en serie med resirkulerte porselensfigurer. To av kunstverkene ble innkjøpt av Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Her står gjenbruk i fokus. Verkene er laget av drivved og porselensfigurer, som ifølge Walaker, støver ned på et loppemarked. 

«Fragile» betyr «skjør». Det er disse skulpturene ikke. Derimot stiller de samlet som en kommentar til totalitære og populistiske holdninger som virker å være mer tilstede enn noen gang. Pandemi, forurensing og vold er sterke faktorer i 2020.

– De er rare. De forteller mange historier?

– Ja, ofte vet vi hva en byste er. Skulpturer i mindre formater er vel så fine. Den første her heter for eksempel «Black Cop». Den neste, som er en slags kommentar til Y-blokka, heter «Blue Monday». Det er en skikkelig «blåmandag». Det er trist hvordan mange politikeres forhold til kultur er, sier den utstillingsaktuelle kunstneren.

Les Også:  «Unscripted» er en kommentar til kultur og frihet på KHIO

Utstillingen står til 16. august 2020.

Close