Magasiner som Vogue, Elle, Glamour og Marie Claire, Conde Nast Traveller… de redaksjonelle titlene er mange. Og bildene – bakgrunner og personer i fotografens visuelle bidrag vitner om at verden er en lekeplass, og med dette som utgangspunkt har Cathrine Wessel fotografert i 25 år med base i New York. På den kommersielle kundelisten finner du internasjonale merker som Nike, Reebok, Northface, Macy’s eller Adidas. Listen er mye lenger.
Tilbake til 2007
Nå har hun annonsert sin hjemkomst, men var bare kommet halvveis da pandemien brøt ut. Med alt utstyr i verdensmetropolen og et hav av avlyste oppdrag, tok hun et blikk på hva hun hadde rundt seg. Bilder. Mange bilder. Nå byr hun på et gjensyn med perioden 1997 – 2007.
I sju raske og intense dager skal utstillingen «Stolen Moments» henge i den gamle bensinstasjonen Shoot Gallery på Frogner i Oslo, fra 11. juni. Fort opp – og fort ned. Det er ingen grunn til å dvele. Utstillingen inneholder ca 20 høydepunkter fra en større utstilling hun hadde på Nordic Light Festival of Photography i 2007.
Den egentlige planen
Cathrine Wessel dro til New York og fikk tips om å studere fotojournalisme ved ICP. Her møtte hun fotografen og foreleseren Arthur Elgort, som hun senere ble fotoassistent for. Siden gikk det ikke lenge før hun jobbet kommersielt med store reklamekunder eller redaksjonelle saker for magasiner.
Jeg leter alltid etter den sannheten og den ektheten som kommer frem i det øyeblikket der alt stemmer, der emosjon og bevegelse kommer sammen i intuitiv harmoni.
I alt arbeid hun har foretatt seg har historien vært grunnleggende. Alltid var trangen til å fortelle tilstede. Med utgangspunkt som grafisk designer og assistent i Norges første – og på den tiden eneste motemagasin på 80-tallet – Tique, begynte hun også å ta bilder. Jakten på den bakenforliggende historien startet i Oslo.
Beveger seg inn på et nytt nivå
Når du jakter med intensitet på noe, treffer du plutselig følelsene som ikke er planlagt. Det å følge intuisjonen inn på et nytt nivå i arbeidet, har stått sentralt. Å være nysgjerrig på det som ligger bakenfor, under overflaten – det er dette som er drivkraften.
Det er også denne drivkraften som har gitt henne frihet til å forfølge sine øyeblikk. Når internasjonale byråer velger nettopp henne til å utføre en jobb, er det for å få en del av denne energien og kraften – det unike uttrykket bare hun kan levere.
Store oppdrag gir stor frihet
– Det er sterk konkurranse når du skal bli valgt til et prosjekt. Men når de først har valgt deg får du lov til å være sterk i det du gjør, sier hun. – Det følger naturligvis en brief, og jeg fortstår hva de ønsker. Men deretter blir jeg ikke så dirigert, de stoler på sluttresultatet.
Cathrine Wessel er også opptatt av tilgangen hun får i jobber med store kampanjer eller redaksjonelle serier. Det er her hun som fotograf virkelig kan utforske mulighetene.
Leter etter sannhet og ekthet
– Jeg vil alltid finne øyeblikk som er mine egne, sier hun. Men i en fotografisk verden, hva leter Cathrine Wessel etter? – Jeg leter alltid etter den sannheten og den ektheten som kommer frem i det øyeblikket der alt stemmer, der emosjon og bevegelse kommer sammen i intuitiv harmoni. Jeg jobber alltid med å finne min stemme som fotograf.
Må være sann mot seg selv
Helt siden 1988 har hun vist bilder og stilt ut i gallerier i New York, både solo- og gruppeutstillinger. Hun forklarer hvor viktig det er når man jobber utenlands, at man er klar og tydelig på hvem man er.
– Man må være sann mot seg selv for å finne den stemmen, sier hun.