Det er sommer, det er sykkel og det er DRT: Den rette trøya. - PLNTY | kulturmagasinet

Det er sommer, det er sykkel og det er DRT: Den rette trøya.

Vintagesyklist og industridesigner Morten Kleppan designer sykkeltrøyer som står i stil med fremkomstmiddelet. Farge og stil tilpasses modell og årgang. Med riktig trøye er det lettere å trå. Og stilpolitiet følger nøye med entusiastene.

I fjor byttet de norske hopperne fra rød til blå drakt. Om det var fargen eller selve teksturen på stoffet som endret resultatene, er ikke lett å si. Men innen all sport spiller drakten stor rolle. Plaggene skal være behagelige, ha god passform, men også riktig farge. Det norske curlinglaget har fått mange til å sette kaffen i halsen med sine designerbukser og gjort business ved å selge modellene. Alt dette er med på å motivere til økt innsats og høye poengsummer.

Rett trøye: En gang designer, alltid designer. Morten Kleppan er egentlig utdannet industridesigner, men når han skal sykle vintageritt, må ikke bare formen og sykkelen være på plass. For å få rett drakt, velger han helst sitt eget design.

Sykler i gjennomført design

For vintagesyklist Morten Kleppan handler det mest om gjennomført design. Hans sykler skal, helt ned til minste mutter, representere samme tidsånd, signalisere god smak og skikkelig klasse. Snakker vi racersykkel av merke DBS, årgang 70-tall, skal det eksempelvis være gir på ramme, utenpåliggende bremsewire og tåklips-pedaler. På føttene har man lærsko og på hodet en såkalt pølsehjelm eller en caps. Da er det klart at også trøyene må matche. 

 

Den beste sykkel: Sykkeltrøyer skal alltid sitte tett, ermene skal ikke blafre i vinden, halsen må være høy og ikke slippe inn luft, på ryggen må det være en liten lomme og sist men ikke minst, stoffet må være laget av ull. Intet annet nytter. Denne trøya, et Kleppandesign, er DBS inspirert av en ekte 80-talls DBS teamdrakt.

Kjærligheten til hjul

Det var kjærligheten som satte hjulene i gang for Morten Kleppan. Kjærligheten til motorsykkelmerket BSA, Birmingham Small Arms. I dag er det syv som benytter garasjen på Alnabru i Oslo. Alle har minst én BSA-motorsykkel. 

Siden fabrikanten i sin tid også produserte tråsykler, ble det naturlig for Kleppan å prøve en. Igjen falt han pladask for BSA men fikk nå opp farta for egen maskin. Han ble en ivrig klubbsyklist. Målet var å slå rekorder og sanke premier. 

På føttene har man lærsko og på hodet en såkalt pølsehjelm eller en caps. Da er det klart at også trøyene må matche.

– Jeg har en annen innstilling nå, sier Kleppan. – Å sykle på tid er morsomt, men hvorfor mase med det?  

Når han først var ute i naturen, og ikke minst syklet race i andre land og på fremmede steder, passerte pittoreske landsbyer og vakre blomsterenger – da ville han ikke bare suse forbi. Under landeveissykling med vintagesykler går det mer i opplevelse enn i konkurranse. Her er det ikke blod, svette og tårer som gjelder, men ren estetikk. 

Bremseklosser: Innen vintagemiljøet skal alle sykkeldelene tilhøre samme epoke. Ja, helt ned til hver minste mutter og bremsekloss.

Ingenting annet enn ull

Da Morten Kleppan selv startet å spesialdesigne sykkeltrøyer bestilte han dem hos et firma på New Zealand. I dag har han opprettet kontakter i Ukraina, men viker ikke fra ullkvaliteten. 

– Ull brukte man innen det profesjonelle sykkelmiljøet helt fram til slutten av 70-tallet, opplyser Kleppan. 

– Blir du svett og våt, da blir du likevel ikke kald. Nei, ingenting slår ull!

 

Flagger ikke ut: Med det norske flagget på trøya vekkes nysgjerrigheten hos de andre deltakerne. Norske vintagesyklister er en mangelvare og svært eksotisk! Denne trøya er spesialdesignet til rittet «Eroica» i Italia 2018.

Er man designer, så er man designer

Som tidligere ansatt som industridesigner ved Grid design, innrømmer han at det å produsere sykkeltrøyer er en hobby litt utenom yrkestittelen, men som han sier:

– Er man designer, er man designer. Og som designer er det ikke tilfeldig hva man har på seg. 

Samværet teller, og ved hjelp av gjennomførte drakter gjøres også laget mer samstemt.

Er det snakk om en Campagnolo, en Rossin eller Colnago, en norskprodusert Knut Knudsen, en DBS eller også en svensk Monark, ja da må drakta tangere sykkelen. 

– Vi går ikke på kompromiss med kvalitet, sier Morten Kleppan. For selv en vintagesyklist må kunne vise til en viss utholdenhet og styrke. 

Blanke nav: Sykkelmiljøet i Norge var stort på 70-tallet. Er du en av dem som fremdeles har en racer med bukkestyre stående i kjelleren? I Berlin ligger prisen på en ekte vintagesykkel på tre ganger så mye som her hjemme. En tilsynelatende gammel og sliten racersykkel fra 80-tallet kan her koste opp mot 30.000 kroner.

Mer samstemt i lik design

– Ja, også samværet teller mye, legger Kleppan til og finner stor glede i det, som ved hjelp av gjennomførte drakter også gjør laget mer samstemt. Skal det sykles i internasjonale ritt, sykler de gjerne under norsk flagg. 

– Det er en ice breaker, innrømmer Kleppan. Mange av de andre deltakerne er nysgjerrige på nordmennene og tar gjerne kontakt. Men det norske laget har det også moro med å studere konkurrentenes habitter. 

– Det er mye snålt utstyr, sier syklisten og innrømmer at mye handler om det å se og bli sett, om stil og smak. Men god design er selvsagt mer enn bare mote. Det handler like gjerne om hva som er praktisk og funksjonelt, sier han. 

BSA: Dette merket er kjennetegnet til syv menn som liker å mekke sykkel i en garasje på Alnabru. Alle har de motorsykler, men fire av dem pusser også på tråsykler. Til konkurransen Eroica Britannia 2016 designet Kleppan denne trøya, da inspirert av en original BSA teamtrøye fra tidlig 50-tall.

Designet for stor hastighet, lite friksjon

Under et ritt kan hastigheten bli stor. Da er det om å gjøre å få minst mulig friksjon. Sykkeltrøyen må derfor sitte tett, gjerne ha en høy hals med en liten glidelås framme. Ermene skal være stramme og ikke blafre. På ryggen må det være en liten glidelåslomme med plass til verktøy, mobil, en tynn, komprimert vindjakke og ekstra slange.

– Mange av oss foretrekker sadelveske på setestanga, opplyser Kleppan, men legger til at i noen konkurranser blir denne rekvisitten absolutt ikke akseptert. Da blir de tatt av stilpolitiet! Restriksjonene er ofte strenge og konkurransereglene rigide.

Møkk på buksa: Sykkelbuksene skal tradisjonelt sett være sorte. Det heter seg at sort forminsker og gjør deg smal, men i dette tilfellet er fargen praktisk. – Vi syklister bruker gjerne bukselårene når vi skal tørke av oss på hendene, sier Morten Kleppan.

Lettere å trå med riktig trøye

Selv om en del ritt i år er avlyst på grunn av korona, melder Kleppan seg gjerne på ritt som Color Line Tur fra Kristiansand – Hovden, eller Velo Classico i Tyskland med distansen Ludwiglust – Schwerin –  Parhim – Ludwiglust eller lignende. 

Før konkurranser som dette må kroppen fungere, sykkelen må være tipp topp, blank, smurt og tidsriktig. Det samme gjelder sykkeldrakten. Med riktig trøye er det lettere å trå.

Close