Kvinnetech gjør deg fin og fjong - PLNTY | kulturmagasinet

Kvinnetech gjør deg fin og fjong

Tech-gründer Sigrun Syverud hadde ikke særlig mye penger til klær da hun som nyutdannet begynte i en bransje som krever at man til enhver tid ser elegant ut. Forfengelighet var motoren bak Sigrun Syveruds forretningside Fjong.

– Det var så urettferdig, sier hun og har spolt tiden tilbake til da hun i slutten av 20-årene jobbet i finansbransjen. Det var møter, konferanser, selskaper. Kollegene hennes, ofte menn, brukte dress. Som kvinne syntes hun at hun måtte skifte til en hver anledning. 

Ikke råd til garderobe

– Jeg var relativt nyutdannet og hadde ikke råd til en rålekker garderobe slik jeg følte at omgivelsene krevde, sier Syverud. Hennes forretningsinsidé går ut på å dele garderobe med flere.  

Prisvinner: I 2019 mottok Sigrun Syverud Innovasjon Norge-prisen «Female Entrepreneur» og mottok 250 000 kroner. Hun er også en av vinnerne av Abelia-prisen 2019 og dermed en av Norges 50 utvalgte kvinnelige ledere innen tech.

Ros for variabler

Selvsagt er hun ikke den eneste kvinnen som har kjent på nettopp dette. I politikk, finans og i arbeidslivet generelt, skal man være representativ. For ikke å glemme hvis man havner på TV. Opptrer du to ganger i samme drakt, kan du risikere kritikk. 

– Angela Merkel har fått pepper for dette. På den andre siden har vi Barack Obama, informerer Sigrun, – han har nok mer enn én dress, men det sies at alle dressene i skapet hans har samme snitt. Ingen setter ham til veggs for det. 

Dine og mine klær landet rundt

Det var altså forventninger om variasjoner og et visst klesforbruk som paradoksalt nok fikk Sigrun Syverud til å tenke. Hva med å dele en garderobe med andre? 

– Ideen er ikke ny, presiserer hun, som den 8. mars 2019 sikret seg tittelen Female Entrepreneur fra Innovasjon Norge og 250 000 kroner for å utfordre en av verdens mest forurensende bransjer. 

– Men aldri er det blitt satset på en utleietjeneste i så stor skala. 

Det du ikke vil bruke mer enn en gang, det leier du. Det du bruker daglig, det kjøper du. 

Fjong kan i dag by på 4000 ulike plagg. På nettsidene er de kategorisert etter hverdag og fest. 60.000 brukere er registrert. Ti prosent av dem er stadig aktive. Det er mine klær og dine klær, det er brukere og utleiere, det er langtidsleie og korttidslån og via posttjenesten Helt hjem, blir kvalitetstøy fraktet til og fra i det ganske land. For å få til noe slikt, kreves en avansert teknologi.  

Mangler du gleden ved å shoppe? Hva med å leie? Et plagg kan bli ditt, for en dag eller to eller måned. Prisen starter på 100 kroner. Frakt er inkludert og hele Norge invitert.

Du får så jakka passer

Arkitekten bak plattformen Fjong bruker, heter James Larsen. Han har utviklet programvaren og står bak all koding. 

– Utleie krever stor orden, opplyser Sigrun. Vi skal hele tiden vite hvor hvert plagg befinner seg. I god tid, før neste kunde må det, skal plagget henge på kleshengeren. Ikke bare må systemet fungere i dag – det skal også utvikles videre. 

– Vi jobber for tiden fram et type klesabonnement, røper teknologigründeren og ønsker seg et personlig anbefalingssystem som skal koples til den enkeltes kundes stil, smak og aktiviteter. Sigrun ler, Dette ligger fortsatt et stykke unna, men det ville unektelig være fordelaktig, ikke bare for den enkelte, men også rent globalt. 

Fin og fjong. Kvinner har sansen for å dele garderobe. Fjong-konseptet går ut på at du kan leie ut klærne dine og leie klær du vil bruke. Ofte til fest, men målet til Fjong er å bli leverandør av hverdagsgarderoben.

Bruk og tast

På mikronivå vil en abonnementsordning lette på bekymringer, forenkle valg, fungere tidsbesparende, skåne deg for stress, feilkjøp og dårlig samvittighet. 

Når klærne kan leies, er det ikke så farlig om en bare bruker det en gang. Dette kan også bremse masseproduksjonen – vi får mindre bruk av kjemikalier og mindre avfall. 

Bestemorgenerasjonen tok vare på all slags klær. De eldre hadde respekt for materialene og kunne lage en kjole av gardiner.

– Det var ikke dette som var grunnideen min da jeg startet, vedkjenner Sigrun, men siden oppstarten i 2017, har hun innsett at gründerskapet tangerer den grønne bølgen og FNs bærekraftmål. 

For å få konseptet skalerbart, kreves det tung avansert teknologi. Og til dette arbeidet har Fjong mottatt 16. millioner fra Norges forskningsråd. De har også knyttet seg til intet mindre enn tre undervisningsinstitusjoner der bedriften er case og under lupen. 

Hvorfor eie når du kan leie?

Studenter ved BI forsker på kundenes motivasjon bak. Hvorfor leier folk ut et plagg? Og Hvorfor velger noen å leie? Universitetet i Agder forsker på en system som kan tilpasse tilbudet til kunden slik at denne kan bli anbefalt spesielle klesplagg tilpasset sine gjøremål og kalender. NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige  universitet, tar for seg verdikjedens miljøfotavtrykk. 

Kvinner vil resirkulere mote. Fjong har slått norgesrekorden i folkefinansiering og fått inn åtte millioner kroner. De spurte etter tre.

2700 liter vann for å produsere en t-skjorte 

Foruten alle forskerne som er koplet på, brukerne og utleiere, har Fjong cirka 15 ansatte. – Det er en herlig logistikk, sier Sigrun, men synes det er godt å stå bak en bedrift som ikke bare fremmer god smak, men bevisstheten rundt klima. 

– Det er ingen tvil om at vi må legge om, sier hun. – Tenk, bare for å produsere en simpel t-skjorte kreves det 2700 liter vann. Det er like mye som et menneske drikker i løpet av to og et halvt år! – Vann er en knapp ressurs i verden, fortsetter Sigrun og viser til sommeren 2018 der man Sør Afrika regelrett gikk tom for grunnvann. 

Verdens fjerde største sjø er nå en ørken

Et annet eksempel er Aralsjøen i Sentral-Asia. På 80-tallet var dette verdens fjerde  største innsjø. I dag er det bare ørken tilbake. 

Å kle seg er et grunnleggende behov hos de fleste mennesker. Men det trenger ikke gå på bekostning av klima. Ved hjelp av en aktiv sirkulærøkonomi, kan du fortsatt føle deg fjong!

Close