Arkitekt Gisle Nataas gjør lyden av gaffatape til kunst - PLNTY | kulturmagasinet

Arkitekt Gisle Nataas gjør lyden av gaffatape til kunst

Foto: Simone Mantovani

Luftmolekyler. Virveldannelser. Trykkforandringer. Hvordan ville livet vært helt uten lyd? Og hvordan reagerer vi på lyd tatt ut av sin sammenheng? Sildrende vann i kaffetrakteren gjør deg trygg. En skrapelyd i veggen gjør deg oppbrakt. Lyd er alt vi vet og ikke vet. Det skaper rom for helt nye opplevelser. 

Har du tenkt på at du kan spille på et kateter? Eller over meningen av lyden av en teip som dras av en vindusflate? Bli med på en studietur til Nesodden.

Det er arkitekt han er, Gisle Nataas. Så hva har arkitektur og lyd til felles? Nataas krysser grenser og fattet tidlig interesse for lyden i seg selv. I tillegg til å være arkitekt lager han lydkunst – der unike lyder er hentet, satt sammen og produsert på hvert sted han besøker. Alene, eller med et ensemble, lager han perfomance-forestillinger. 

Hør opptaket fra performance-forestillingen i Palazzo Ca’Zanardi i Venezia her. 

Performance i Venezia

Nataas tar deg umiddelbart med til Venezia og Palazzo Ca’Zanardi, hvor han nylig opptrådte med performance-forestillingen «Breath / City / Birds». En mikrofon ble hengt ut av vinduet som slukte lyden fra verden på utsiden, en gondol, en båtmotor, folk som kommuniserer med beskjeder, livet i gatene. Siden dro han dette inn i støyinstrumentet, en analog syntheziser han spiller på – ja, han sier det sånn – og blandet så omgivelseslydene med pusten fra skuespillerne Signe Schineller og Camilla Nneka Inalu, og vokalist Katiuscia Dari. 

Gisle Nataas driver et lydkunstkollektiv og han arbeider med lydinstallasjoner i møtepunktet mellom arkitektur og lyd. Det inkluderer bylyd og arkitektur, som er utgangspunktet for hans komposisjoner.

– Kan lyd oppleves litt skummelt for publikum – det er ikke akkurat popmusikk du lager? 

– Jeg bruker både feltopptak og analog dronesynth til å skape de lydbildene som ikke er rytmiske, forklarer han. – Begge disse lydkildene er jo uvante «instrumenter» for mange. De har lyder man umiddelbart ikke kjenner igjen som et vanlig instrument, og kan derfor gi flere assosiasjoner til lytteren. En vanlig båtlyd kan høres både kaotisk og overveldende ut når flere lag av dette opptaket legges over hverandre, og tar lydbildet ut fra sammenhengen det er en del av. 

Til gjengjeld synes han det er spennende å skape helt nye assosiasjoner for publikum.

Performance-forestillingen «Breath/City/Birds» er en stedsspesifikk performance basert på stedes lokaler, pusten til kunstnerne og byen utenfor. Lyden av pust og kunstnernes bevegelser er forsterket, utfordret og blandet med lydene i lokalet og lydene fra byen.

Instrumenter er gulv, vegger og vinduer

Instrumentene til arkitekten er gulv, vegger og vinduer. I tillegg er alle rom og omgivelser grunnlag for helt forskjellige opplevelser. Dette driver ham fremover. I annekset på Nesodden forskes det. Her spiller han for eksempel på en kanalplast-rute – med knyttet neve får du «dyp lyd», med baksiden av neglene får du «lett lyd» eller med våte plasthansker som dras over flaten … da blir det «lang lyd». Her finnes kanskje mye humor?

Har du tenkt på at du kan spille på et kateter? Eller over meningen av lyden av en teip som dras av en vindusflate?

– Ja, en live-gjennomføring kan legges opp veldig morsomt. På en annen side kan man lukke helt ute de visuelle inntrykkene som kan føre til at lydene høres seriøse eller vakre ut. Lytter du ekstra godt kan du likevel høre gaffatapen som dras av vinduet, som Gisle Nataas høster til lydkunsten. 

I februar 2020 var Gisle Nataas invitert for å holde en performance-forestilling i det staselige Palazzo Ca ‘Zanardi i Venezia, under åpningen av den internasjonale kunstfestivalen «The Body Language». Her opptrådte han sammen med Signe Schineller, Camilla Nneka Inalu and Katiuscia Darici.

Humor er bra for lydkunsten

Lyd er luft og vibrasjoner, lyd er longtitunalbølger. Men i prosjektet for Den kulturelle skolesekken han forbereder, handler det mest om at elever i skolen skal få øynene opp for omgivelsene sine og arkitekturen. Nataas mener det er bra om flere blir opptatt av det og blir bevisst det de omgis av. 

I oktober 2019 deltok kunstgruppen NATAAS/ i performance-festivalen «PAB Open 2019» i Bergen, arrangert av Performance Art Bergen (PAB). Kunstfestivalen hadde det interessante konseptet å stille 39 hotellrom til disposisjon på Grand Hotel Terminus, som var festivalens «galleri».

– Handler det også om å høre omgivelsene bedre, styrke sansene?

– Ja, gjennom lek, humor og utforskning blir man bevisst lydene rundt seg. For eksempel skal de work-shopene jeg skal holde på skoler avsluttes med at vi gjør klasserommet om til et instrument, og gjennomfører et eksperiment der og da. Da kommer kateteret, tavlen og vinduene i bruk på en annen måte enn man noen gang har gjort før, vi putter mikrofoner inn i ventilasjonsanlegget og sånne ting. Når det gjelder kreativitet, handler dette om å gå ut av boksen, og å bli minnet på at du kan tenke annerledes. Musikk er mer enn bass, trommer og gitar, sier han. 

Close