Slik er det også i dette tilfellet. Prisutstillingen i kunst åpner om et år, på Trondheim kunstmuseum, 20. mars 2021. Da vil vi få vite hvem som har vunnet Norges største kunstpris. Denne uken ble det klart hvem som skal kjempe om førsteprisen: Mathias Faldbakken, Steinar Haga Kristensen, Kira Wagner og Tori Wrånes.
De modige kandidatene
Kandidatene som innstilles til Lorck Schive Kunstpris er «freshe». De er modige, går helt egne veier og tilhører en generasjon som fullstendig har klart å riste av seg jantenissen, de er frie, freidige, oppfinnsomme og de har publikumstekke. Og foruten å skaffe seg et navn nasjonalt og internasjonalt, har greid å kapre et publikum som ønsker å la seg utfordre.
I fjor vant Eline Mugaas prisen foran kandidatene Gunvor Nervold Antonsen, Torbjørn Rødland og Børre Sæthre.
Konkurranser preger samfunnet
Ideen om å konkurrere i kunst virker først hinsides. I en tid hvor konkurranser preger samfunnet, egoet står på pallen og utfordringen ligger i et samfunn som ikke har økt kunstforbruket siden 2008, skal man konkurrere – altså bli best i kunst, slik man blir det i sport der vinneren til slutt står i seierspositur og mottar sin medalje på pallen.
Alle konkurranser handler det om det lille ekstra. I talentkonkurranser på TV kan grunnkunnskapene til utøveren kan være de samme, men måten noe fremføres på handler om den enkeltes personlighet i tolkningen av det. Den som er særegen vinner som regel, den som har noe vi ikke har sett eller hørt før. Dette lar vi oss uten tvil begeistre av.
Om ett år, på Trondheim kunstmuseum, får vi vite hvem som har vunnet Norges største kunstpris
Vi har også lært at de andre utøverne i en konkurranse ikke nødvendigvis er dårligere, at tid og sted kan være faktorer som spiller inn for vinneren. Slik er det i både langrenn og fotball.
Vinner et karriereløft
Å vinne en slik raus pris som Lorck Schive er i kunstverdenen, vil naturligvis gi vinneren et stort karriereløft, eller bidra til å befeste en kunstners posisjon. Alle utnevnte i konkurransen er allerede på lederplass i Norge i dag, og dermed vinnere.
Så ja. La oss konkurrere i kunst, den mest subjektive grenen av alle konkurranser. Her handler det om så mye mer enn å komme først i mål. Det handler om å trekke ut essensen i seg selv, sette sin innerste emosjonelle og intellektuelle kapasitet på prøve og transformere dette til et budskap i form av materialer og uttrykk.
Å vurdere kunst
At kunst skal vurderes er klart. Men konkurranse eller ei, det hører til kunstnerens liv og virke. For enhver kunstners nye utstilling eller performance er en eksamen i livet, et sted å utsette seg selv for vurdering, sette frykt til side.
Plottet i Lorck Schive Kunstpris er å gi fire deltakere 150 000 kroner hver og så se hva de produserer med produksjonsbudsjettet.
Noen vil klappe. Andre vil gå hjem i frustrasjon over ikke ha forstått en tøddel. Og i den grad en kunstpris som Lorck Schive kan rette fokuset mot at den individuelle kunsten eksponeres mot like individuelle oppfatninger, er den viktigere enn noensinne. Likevel er det ikke uproblematisk at det er et så stort fokus på penger i denne prisen, i et samfunn hvis tro forøvrig er forbundet med størrelsen på bankkontoen.
1,1 million kroner totalt
Plottet i Lorck Schive Kunstpris er å gi fire deltakere 150 000 kroner hver og så se hva de produserer med produksjonsbudsjettet. Inkludert vinnersummen på 500 000 kroner er totalsummen på 1,1 millioner kroner. Det er mye penger i kunstpris-sammenheng, også i verdenssammenheng.
Er det ansvarlig at Norge, med en befolkning som velger natur fremfor kunst og kultur, opererer med en slik overdådig kunstpris? Har det noen hensikt annet enn å kle seg i heder og ære?
Svaret får vi om et år, nærmere bestemt den 20. mars 2021 på Trondheim kunstmuseum.