Veveren Brita Been med hommage til designer Nora Gulbrandsen - PLNTY | kulturmagasinet

Veveren Brita Been med hommage til designer Nora Gulbrandsen

Porselensbiter etter designeren Nora Gulbrandsen ligger strødd ut over bordet. Tekstilkunstner og vever Brita Been har skyld i det. Eller også er det en hyllest. 

For heldigvis er porselensbitene bare av papir. De er utklipp av fotografier tatt av Nora Gulbrandsens nydelige mønsterdesign. 

– Jeg må gjøre det til mitt, sier tekstilkunstner Brita Been, som ved å klippe, lime, endre komposisjonene, forandre, bytte om, skifte farger og pusle det hele sammen på nytt har laget mønster til seks unike tepper. 

– Se her! Hun peker på en liten firkant vevd inn i et lysegult felt i teppet  «Rekonstruksjon I».  Firkanten er egentlig bare en speiling som har kommet med i fotografiet av Gulbrandsens mugge. En liten flekk på mønsteret, egentlig ikke designet dit, men en effekt fra fotograferingen. 

Brita Been beskriver kunsten sin som en undersøkelsesprosess der hun forstørrer og forminsker, og prøver ut utallige fargekombinasjoner. (Foto: Marte Østmoe)

Seks komposisjoner

Veien inn i Nora Gulbrandsens gjenstander gikk via en utfordring fra Porsgrunn Kunstforening, nå Kunsthall Grenland. Året var 2002. Kunstforeningen inviterte kunstnere som hadde tilknytning til Porsgrunn. De kalte prosjektet POSH-art. 12 kunstnere deltok. Målet var at verkene som skulle stilles ut hadde en forbindelse til Porsgrunn. 

Det er ikke hemmelig hvordan jeg tenker, sier Brita Been og pusler sammen biter fra istykkerklipte fotografier for så å sette det sammen igjen, men nå på basis av sine egne systemer. (Foto: Marte Østmoe)

 

– Nå er jeg på gyngende grunn, tenkte Brita Been. Hun hadde jo nettopp flyttet til byen! Men så dukket designeren Nora Guldbrandsen opp i hukommelsen. Gulbrandsen var fra Oslo, men i perioden 1928 til 1946 pendlet hun fra hovedstaden til arbeidsplassen Porsgrund Porselænsfabrik, PP. 

– Faktisk var hun landets første kvinnelige industridesigner, opplyser Brita Been. 

Teppet «Hommage a nora g II» var det første hun tegnet i serien «Vevde konstruksjoner».

Stort navn, men liten n

For å studere Gulbrandsens kunst, trengte ikke Been å vite stort mer. Hun kjente til designerens arbeider, og biografien lot hun ligge. Til gjengjeld gikk hun detaljert til verks i studiene av Gulbrandsens verk. 

Papirbitene er utklipp av fotografier tatt av Gulbrandsens nydelige mønsterdesign.

Been kontaktet både bymuseet i Porsgrunn og PP. Her fikk hun fotografere Gulbrandsens gjenstander, som hun mente hadde interesse for eget prosjekt. Ikke minst hadde Been glede av å få tilgang til og bla i industridesignerens skisser. Her oppdaget hun også noe interessant. For til tross for at Gulbrandsen høstet lovord og priser, som blant annet Norges Brukskunstnerlagspris i 1932 og varm omtale under Verdensutstillingen i Paris i 1937, skrev hun initialene sine med små bokstaver: nora g. 

Teppet ble det andre i serien «Vevde konstruksjoner». Det var dette verket Brita Been plukket ut da hun i 2002 deltok i kunstutstillingen POSH-art, i regi av Porsgrunn Kunstforening.

Fargeholdning

Gulbrandsen omtales som en svært stilsikker designer.  Av kunsthistoriker Alf Bøe, beskrives hun som en av våre fremste og samtidig mest allsidige kunstindustrielle formgivere.  

Designet var moderne, fargerikt og geometrisk. Alt dette kunne Brita Been kjenne seg igjen i. 

«Hommage a nora g I». er en hyllest av Nora Gulbrandsens design. Serien «Vevde konstruksjoner» er likevel Brita Beens eget uttrykk. Her som veggteppe i kantine.  Teppet ble i 2011 innkjøpt til Kirkeparken videregående skole i Moss. (Foto: Brita Been).

Begeistret men fristilt

– Jeg hadde lenge vært svært begeistret for hennes design fra Art deco perioden, innrømmer Been. Underveis i utforskningen av Gulbrandsens verk var hun også opptatt av å fristille seg fra hennes design, og kun benytte mønsterdetaljene som bakgrunnsmateriale for så å gjøre det om til sitt eget uttrykk.

– Nora Gulbrandsen var så elegant, sier Brita Been og blar i arkivet fra arbeidet med teppeskisser til POSH-art.

Been etterstrebet likevel å gjenspeile litt av fargeholdningen i Gulbrandsens arbeider. Det gule og rødoransje i teppene sammen med gråtoner har de felles, men lillafargen i teppet «Rekonstruksjon II» er nok Beens egen.

Nora Gulbrandsen ble kjent for sin elegante stil og sitt stramme fargevalg. Brita Been har i serien «Vevde konstruksjoner» fanget opp flere detaljer fra Gulbrandsens design. (Foto: Brita Been)

Noras mønsterverden

– Nora Gulbrandsen var så elegant, sier Brita Been og blar i arkivet fra arbeidet med teppeskisser til POSH-art. Alt dette har kunstneren arkivert i et stort, sort album: Det er foto av tallerkener, asjetter, fat, skåler, vaser, kanner og mugger.

Brita Been blar seg fram til et design med røde prikker. 

– Åh, utbryter hun, dette forsøkte jeg å lage noe av, men det gikk ikke. Hun sukker og blar raskt forbi. Ikke alle ideer lar seg løse. Men sirkelformene og buene plukket Been gjerne opp. 

– Jeg tegnet dem inn i et slags system, forklarer hun. –  Jeg har jo en hang til systemer og grunnmønsteret er basert på et linjesystem benyttet i en gulvmosaikk i Markuskirken i Venezia. 

Med et gulv i Markuskirken i Venezia som utgangspunkt, har tekstilkunstner Brita Been latt Nora Gulbrandsen reise til Italia. Nora i Venezia er komponert med inspirasjon fra Gulbrandsens design i kombinasjon med Markuskirkens gulvmosaikk. (Foto: Brita Been).

Privat og superpop 

Om Nora Guldbrandsen hadde samme egenskaper er vanskelig å si. Produksjonen hennes var enorm, men informasjonen om hennes karakter var tilsvarende sparsom.  Brita Been ønsket imidlertid med sine vevde arbeider å gi sin hyllest til den mønsterverdenen som «nora g» representerte.  

Tre av teppene i en serie på seks, kalt «Vevde konstruksjoner» og som er inspirert av Gulbrandsen, er nå solgt.  To er i privat eie og det tredje ble kjøpt inn til aulaen i Kirkeparken videregående skole i Moss, Beens gamle gymnas.  

– Se her! Brita Been peker på en liten firkant vevd inn i et lysegult felt i teppet «Rekonstruksjon I». Firkanten er egentlig bare en speiling som har kommet med i fotografiet, av Gulbrandsens mugge.

Mønster fra tepper på porselen

I tillegg benyttet Brita mønster fra et av disse teppene i et annet prosjekt under navnet  «Mat på Fat» arrangert av Kunsthåndverkerne i Sør-Norge i 2013. Nå ble detaljer fra ett av teppene overført til porselenstallerkener ved hjelp av dekaler.

Selve prosessen illustrerer Nora Gulbrandsen som inspirasjonskilde. Plutselig er hun tilbake på porselen via Brita Beens billedvev. Prosessen følger Gulbrandsens sirkulære formasjoner, fra porselen til tekstil. Deretter som tekstil på porselen.

Close